Jump to content

Tafatt skal få ny elmotor og propellaksling


finnarne

Recommended Posts

Idag fikk jeg meg en liten tur utpå alene,Har ikke hatt lader koblet til på evigheter, men batterimonitoren sier stadig vekk 100% kapasitet, og godt over 50 volt på batteribanken.

 

Tuslet ut av båthavna med 2,5 knops fart, gikk opp til 3 knop utpå. Amperemeteret er noe unøyaktig, men det viste ca 25-30 ampere med 3 knop. Heiste seil, og fikk opp farten. Når jeg passerte 4 knop begynte propell og aksling å gå rundt, så da prøvde jeg å lade litt. Vet ikke hvor effektivt det var, men på vei inn i båthavnen gjorde jeg klar til å bruke motoren igjen, plutselig viste batterimonitoren 100% på batteriene igjen. Pakket sammen forseilet, og når jeg gikk fra båten i skumringen, viste voltmeteret over 50volt igjen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 1 år senere...

Her var det lenge siden det var oppdater noe.

Båten ligger stadig på vannet. Ble vel ikke brukt nok i fjor, men hadde ett mål om å bruke tid på den i løpet av høsten/vinteren/våren, så den kunne bli mere brukt i år.

Så innhentet realiteten meg. Først en real ryddejobb i garasjen hjemme, for at jeg skulle få fikset familiens biler før det var for sent. Etter det har det gått slag-i-slag:

  • en veteranbil som ungdommene skrur på
  • en svogerbil som måtte ha hjelp for å komme gjennom PKK på overtid
  • Bytte fra Automat til manuelt gir på famliens Disco2 i adventstida
  • fikse av diesellekkasje på samme bil
  • Hjelpe en kar med å sveise nye kanaler på en bil han hadde kjøpt (og som var på overtid for PKK...)
  • Mere sveising på veteranbilen (Kanaler der også)

Sånn har vinteren gått. Nå er det vår, og min bil trenger fortsatt en jobb for å komme gjennom PKK uten anmerkning. Men det ordner seg.

Nå er det endelig litt båtmekking.

Litt har blitt gjort i finværet den siste måneden.

På vei til ny hjemmehavn, her er fortsatt de gamle listene som leder vann ned i båten på plass rundt nedgangen.

l-2018-05-06_09_48_51.jpg

 

Nye lister på plass, ser ut som de har holdt vannet ute de siste dagene

l-2018-05-21_16_44_28.jpg

 

"Lukegarasjen" måtte av for å få av listene, så den må jo på igjen. Måtte lage nye lister som den kunne ligge i/på.

l-2018-05-30_21_59_00.jpg

 

I etterkant har lister blitt beiset, og "garasjen" blitt malt , så det brune er borte. Det grønne også forsåvidt, men det må males litt mer for at det skal bli "pent".

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
  • 1 år senere...

På tide å avslutte kapittelet. Ikke at båten eller motoren i og for seg var en dårlig løsning, men båten var uferdig, og det å få med seg konemor på båttur var litt vanskelig. Det hadde sannsynligvis ikke vært snakk om så mye jobb for å få den "beboelig", men når det skal kombineres med litt for mange andre prosjekter, så går tiden. I år hadde jeg satt av tid til å få gjort noe mer med innredning i båten, men så kom det plutselig 12 tonn med belegningsstein på gårdsplassen, sammen med litt avrettningsmasse. Og mesteparten av gårdsplassen var allerede fyllt med 3-4 forskjellig typer belegningsstein , i tillegg til asfalt. Så da gikk våren.

Så jeg fikk ikke gjort så mye med båten, annet enn å  bytte  båtplass til en som var litt greiere på en båt som i praksis var 30 fot, ikke så trang, men litt lenger ut på brygga. Sjekket batteriene, og fant at de var100%, ifølge batterimonitoren. Så skulle jeg ut fra den ene båsen, ut rundt den andre brygga, og halvveis inn igjen. Totalt ca 300 meter.

Planen var å kjøre en belastningstest på batteriene, men først måtte båten flyttes.

Koblet inn motor, og sjekket at den ga kraft. Satt den i Nøytral/av (men allikavel på), kastet fortøyning, og ga fart ut av båsen. Kom ca 50 meter, før jeg manglet motordrift.

Klarte å komme meg inn igjen i båsen, og sjekket batterimonitor. Godt under 40 volt. Da regnet jeg med at ett av batteriene var defekt, men hadde ikke verktøy liggende for å komme til å sjekke. Koblet fra motor, og reiste hjem for å sjekke 220Volt generatoren. Billig 1 kw sak fra Netthandelen som ble enda billigere fordi den lakk fra tanken. Den startet etterhvert, og ble pakket i bilen for å taes med ut i båten neste dag.

Ny tur ut neste dag. Jeg koblet til generator, og sjekket igjen at motor hadde fremdrift. Det hadde den. Kastet fortøyning, og testet. Fant ut at generator ikke hadde ladet nok til å få nok effekt ut av batteriene. Inn igjen i båsen, og ble lovet hjelp av en annen kar som skulle sjøsette sin båt. Han måtte bare prøvekjøre litt først (dumt å være 2 som har motorproblemer utpå....)

Mens han prøvekjørte, så stod generatoren å ladet batteriene (tilkoblet 220volt laderen i båten).

Han prøvekjøring gikk greit, så mens han flyttet henger og traktor fra båtrampa, så løsnet jeg fortøyninger enda en gang, for å snu båten. Men måtte jo teste litt. Nå hadde jeg nok kraft til å flytte båten for egen maskin og batterier+generator.

Båt på ny plass, og fikk åpnet opp til batteriene. Sjekket spenningen på de, og som jeg forventet, var ett av de defekt. Byttet det defekte batteriet, og det var omtrent så langt jeg kom i vår.

 

Etterhvert ble gårdsplassen hjemme ferdig, men det dro på seg noen andre prosjekter. Så skulle det være noe feiring, vi har visst vært gift i 25½ år. Men så hadde jeg tenkt meg på tur - i båt. Enten alene - eller sammen med noen.

 

Ring-Ring. Hallo ! Du vet ikke om noen som vil kjøpe en billig Maxi77 ?

Sjekket med noen sjøspeidergrupper som har det som patruljebåter. Enten hadde de ikke plass, eller så hadde skulle de vente til neste år med å handle.

Men hva om..

 

Tafatt ble annonsert gitt bort, evt solgt med motor. Skulle den gies bort ville jeg fjerne motor, og det meste av det elektriske ombord.

Flere var interessert, og en uke senere forlot den båtplassen. Uten motor.

Tanken var kanskje å bytte motoren i Maxi'en, men der blir det å beholde jerngenoaen, ihvertfall inntil videre. Elmotoren ble solgt etterhvert, til en annen entusiast. Men du skal ikke se bort fra at jeg velger elmotor når/om motoren i Maxi'n tar kvelden.

 

Men Maxi'n for få en egen tråd. Blir nok litt prosjekter der også.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...