Jump to content

290 DPE drev vil ikke ned, går opp og pumpen fortsetter å gå.


Diddn

Recommended Posts

Som det har seg tiltet jeg drevet helt inn til -4 for å beskytte tiltsylindrene. Jeg ombestemte meg og skulle tilte drevet ut igjen til 0 men drevet fortsatte til 42 og pumpen fortsatte å gå. Kan bryteren til trim opp ha hengt seg opp?

Hvordan kan jeg få ned igjen drevet og hva kan være galt? Så at oljetanken til drevet er halv kan dette ha noe med saken å gjøre? Har også merket at når jeg kjører siger av og til drevet inn til -1 eller ut til 1 på trimindikator.

Takker så mye for svar på forhånd. ☺

Mvh Diddn

Link to post
Share on other sites

Høres ut som bryter henger ja.

Bryteren styrer 2 dobbeltvirkende rele som snur pluss og minus til motor.

Ta ut bryter og kryss ledningene hvis du vil kjøre andre veien. Eller bytt om blå og grønn ledning til motor.

Hvis du har den "flate" touchbryteren så er det bare å bytte, ikke noe å fikse på.

Link to post
Share on other sites

Skjedde samme med meg for 2 uker siden. Skulle trimme litt opp, men drevet gikk rett til værs med kraftige vibrasjoner og tidenes vannsøyle som resultat.

Hos meg hadde ene releet ved pumpa brent seg fast, tror det er stor sannsynlighet for at det samme kan ha skjedd med deg (bryteren bryter kun små strømmer med lav effekt, releene skal takle mye høyere strømmer).

 

Nødreparasjonen min ble å koble fra pluggen på tiltmotoren og så bruke  noen strengbiter (ledningsbiter) mellom slik at jeg fikk krysset / snudd pluggen.

OBS ganske høy strøm der, jeg endte opp med 3 brannsår. Så kan du koble mellom ledninger, mens det er strømløst, så er det lurt  :smiley:

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet ut av problemet som mest sannsynlig er et av releene som har tatt kvelden. Jeg fikk tiltet ned drevet med tiltmotoren ved at jeg koblet fra strømmen til motoren og koblet sammen igjen. Har nå koblet ut tilmotoren inntil jeg tar båten på land. Skal fikse problemet når den er kommet på land. Det var også forlite olje på tanken til tilmotoren som jeg har etterfyllt. Vil takke igjen så mye for svar. ☺

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...