Diddn Startet 5.September.2015 Del på Facebook Startet 5.September.2015 Som det har seg tiltet jeg drevet helt inn til -4 for å beskytte tiltsylindrene. Jeg ombestemte meg og skulle tilte drevet ut igjen til 0 men drevet fortsatte til 42 og pumpen fortsatte å gå. Kan bryteren til trim opp ha hengt seg opp? Hvordan kan jeg få ned igjen drevet og hva kan være galt? Så at oljetanken til drevet er halv kan dette ha noe med saken å gjøre? Har også merket at når jeg kjører siger av og til drevet inn til -1 eller ut til 1 på trimindikator. Takker så mye for svar på forhånd. ☺ Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Høres ut som bryter henger ja. Bryteren styrer 2 dobbeltvirkende rele som snur pluss og minus til motor. Ta ut bryter og kryss ledningene hvis du vil kjøre andre veien. Eller bytt om blå og grønn ledning til motor. Hvis du har den "flate" touchbryteren så er det bare å bytte, ikke noe å fikse på. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 Jeg har originale brytere fra Draco. Tenkte faktisk på å bytte om på ledningene for å se om det kan fikse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 (redigert) Skjedde samme med meg for 2 uker siden. Skulle trimme litt opp, men drevet gikk rett til værs med kraftige vibrasjoner og tidenes vannsøyle som resultat. Hos meg hadde ene releet ved pumpa brent seg fast, tror det er stor sannsynlighet for at det samme kan ha skjedd med deg (bryteren bryter kun små strømmer med lav effekt, releene skal takle mye høyere strømmer). Nødreparasjonen min ble å koble fra pluggen på tiltmotoren og så bruke noen strengbiter (ledningsbiter) mellom slik at jeg fikk krysset / snudd pluggen. OBS ganske høy strøm der, jeg endte opp med 3 brannsår. Så kan du koble mellom ledninger, mens det er strømløst, så er det lurt Redigert 5.September.2015 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BETH Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Sjekk reléne Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Kompis med DPE, samme symptomene = defekt relé :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
oberst1 Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Satte meg litt inn i dette i fjor. Som nevnt her ville jeg begynt med relé-sjekk. Bytt om ledninger mellom de to som sitter der så har du svaret. Trenger heller ikke VP sitt relé hvis du vil spare noen kroner, bare forslag :) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2015 (redigert) Jeg har funnet ut av problemet som mest sannsynlig er et av releene som har tatt kvelden. Jeg fikk tiltet ned drevet med tiltmotoren ved at jeg koblet fra strømmen til motoren og koblet sammen igjen. Har nå koblet ut tilmotoren inntil jeg tar båten på land. Skal fikse problemet når den er kommet på land. Det var også forlite olje på tanken til tilmotoren som jeg har etterfyllt. Vil takke igjen så mye for svar. ☺ Redigert 6.September.2015 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.