Jump to content

Eberspächer D4L, kobling av termostat


Vega

Recommended Posts

I Vega er det montert en gammel Eberspecher D4L luftvarmer, som virker ok. I kabinen er det en termostat, som muligens en gang i tiden har vært koplet til varmeren, men jeg finner ikke ut av hvor den eventuelt har vært koplet inn. I rommet hvor varmeren er montert ligger det en løs kabel fra termostaten. Er det noen som vet om det er mulig å kople til en termostat til denne varmeren, og i tilfelle hvor og hvordan ??

 

Vega

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksom på en ting. De gamle Eberene stoppet helt opp når der var varmt nok med termostat.

Når varmen så sank startet de opp på nytt. Du skal ha gedigen batteribank for å stabilisere tempen på denne måten. Forøvrig: Du finner skjema for apparatene på www.termomarin.no

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, nå skal jeg få koplet temostaten. Jeg vet jo at den trekke mye strøm, så det blik ikke å bruke den når jeg ligger i uthavn eller på svai, men når jeg ligger i en havn med landstrøm, eller underveis med motor kan det være kjekt å ha termostaten.

 

Vega

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei,

 

Jeg åpner denne tråden igjen, med tanke på et vinterprosjekt :

 

Omsider, så har jeg også endelig fått tilgang til varme i båt. I denne tråden leser jeg at Eber'n skrur seg helt av når temperatur er oppnådd, istedet for å gå ned til en lavere effekt.

 

Tanken er å forsøke å lage en noe mer moderne utgave av styringen til denne. Eventuellt også med styring av et par andre ting også, som f.eks. spjeld og alternative varmekilder som webasto og defrostere. Styringen vil da kunne kjøre varmeren ned til halv effekt fremfor å skru den av, såfremt minste effekt ikke vil overopphete båten ubehagelig. Sikkert mulig å legge dette inn som parameter på bakgrunn av forskjellige personlige ønsker.

 

Planen er å bruke et lite LCD panel til å vise informasjon om anlegget, og justere både termostat (gjerne separat termostat for hver kanal) og spjeld. Hvert spjeld utstyres med en servo og mikrokontroller. Mikrokontrolleren mottar data fra LCD panelet (som også har egen overordnet (server, om du vil) mikrokontroller) og kan styre en vanlig RC servo. Data, f.eks. temperatur, kan sendes tilbake til LCD panelet (server) og systemet oppdateres.

 

Prisen pr. spjeld antas å være omkring 250-300 kroner (150-200 for servo, 50 for mikrokontroller og 50 for temperatursensor). Selve spjeldet er utenfor kalkylen.

 

Finnes dette systemet pr. idag, og er det eventuellt noen som kunne hatt bruk for dette ?

 

/Are

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...