Bmwx1xdrive25d Startet 6.September.2015 Del på Facebook Startet 6.September.2015 Jeg har en to akslet Tyssehenger fra 2006. Når den står lenge, setter et par av hjulene seg, og når jeg får dem til å rulle igjen, da blir det varmt rundt navet. Jeg antar at dette er lagerene, da det blir først varmt i senter av navet. I samme slengen tengte jeg å bytte bremsevaierene, da de er forholdsvis rustne. Noen som vet om dette er grei jobb? Hvor burde jeg kjøpe deler til dette? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Jeg tipper lagrene er ok. Tipper det er bremsene som henger pga dårlige bremse-vire. Hvordan er det hvis du drar på parkeringsbremsen, for så å slippe dem. Henger bremsene da? Uansett, hjul og bremse trommel må av for å skifte vaier. Da ser du tilstand på bremse belegg også. Trommelen er grei og ta av. Sitter med en mutter under "smørekoppen". Tror det er 36mm. Den sitter godt. Trenger en god latmansarm. Skal også trekkes til godt. Tror det var ca 25 kg. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjeles Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 (redigert) Enig med Sørlandet2. Det er vel større sannsynlighet for at det er bremsene som setter seg på grunn av rust i bremsetrommelen eller bremsevaier. Hvis hengeren står lenge med bremsene tiltrukket, vil bremseskoen kunne ruste fast i trommelen. I første omgang ville jeg gjort følgende: 1. Ta av alle tromlene 2. Dersom friksjonsflatene er rustne, puss dem med fint smergelpapir til de er noenlunde blanke 3. Puss lett på bremseskoenes friskjonsflate dersom det er rust eller tegn til varmgang (glasert overflate) 4. Sjekk om navet kan roteres fritt og jevnt uten motstand i hjullagrene. Hvis de ikke kan roteres lett eller går ujevnt, må de byttes. Det er dog liten sannsynlighet for dette på en så ny henger, skulle jeg tro. 5. Sjekk at bremsevaierne løper fritt. 6. Sett på tromlene og sjekk at de går lett rundt uten å subbe for mye i bremseskoene -- litt berøring er ok 7. Sjekk igjen at bremsene går tilbake etter at de er vært trukket til. 8. Kjør en tur og sjekk om hjulnavene fortsatt går varme. Problemet med varmgang er kanskje løst? Hvis ikke vaierne er så rustene at det er fare for at de kan ryke når du trekker til bremsen, så ville jeg bare spraye dem med WD40 for å stoppe videre rust. Spray dem flere ganger med et par dagers mellomrom. WD40 tørker til en tynn oljehinne som hindrer videre rust. Redigert 6.September.2015 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Hadde nøyaktig samme problemet på min Tredal henger. Å demontere trommelbremsene er en liten og grei operasjon. Når du da åpner opp ser du nok ganske fort hva som er problemet. I mitt tilfelle var bremsebåndene slitt av selve bremseskoene, noe som gjorde at de låg løst inne i trommelen og da lagde litt trøbbel i form av låsning og varmgang. Det var lett å finne ut om vaieren hang, da denne kan moves når man har oppe trommelen. Smør med godstoff og move alle bevegelige deler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gjeldfri Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Om du må kjøpe nye lagre eller andre deler , er det lurt å ta dem av og ta med til forhandler. Ofte er det brukt ulike deler fra ulike underleverandører på ellers like hengere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Det må da tysse ha oversikten over? Tredal hadde full kontroll når de fikk nummeret på hengeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Enig med Sørlandet2. Det er vel større sannsynlighet for at det er bremsene som setter seg på grunn av rust i bremsetrommelen eller bremsevaier. Hvis hengeren står lenge med bremsene tiltrukket, vil bremseskoen kunne ruste fast i trommelen. I første omgang ville jeg gjort følgende: 1. Ta av alle tromlene 2. Dersom friksjonsflatene er rustne, puss dem med fint smergelpapir til de er noenlunde blanke 3. Puss lett på bremseskoenes friskjonsflate dersom det er rust eller tegn til varmgang (glasert overflate) 4. Sjekk om navet kan roteres fritt og jevnt uten motstand i hjullagrene. Hvis de ikke kan roteres lett eller går ujevnt, må de byttes. Det er dog liten sannsynlighet for dette på en så ny henger, skulle jeg tro. 5. Sjekk at bremsevaierne løper fritt. 6. Sett på tromlene og sjekk at de går lett rundt uten å subbe for mye i bremseskoene -- litt berøring er ok 7. Sjekk igjen at bremsene går tilbake etter at de er vært trukket til. 8. Kjør en tur og sjekk om hjulnavene fortsatt går varme. Problemet med varmgang er kanskje løst? Hvis ikke vaierne er så rustene at det er fare for at de kan ryke når du trekker til bremsen, så ville jeg bare spraye dem med WD40 for å stoppe videre rust. Spray dem flere ganger med et par dagers mellomrom. WD40 tørker til en tynn oljehinne som hindrer videre rust. Å berge rustne vaiere har jeg dårlig erfaring med. Mulig du får bevegelse I de med WD40. Men ingen varig løsning. Henger bremsene Fører det til overoppheting og større skader på trommel, bremse bånd og mulig hjullager. Så med mindre du vil ha mye å gjøre. (Gjøre denne jobben jevnlig) Skift det som er dårlig. Er nå mitt tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bmwx1xdrive25d Svart 6.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2015 Takker for mange gode råd. Utfordringen er at hengern har vært kjørt ut i salvann noen ganger. Er nok bremsene som henger på, men varmen etter en km kjøretur, kommer fra senter. Men når jeg tanker etter, vil jo varmen gå fra trommelen inn mot senter, før jeg vil kjenne det på felgen. Hmmm, kansje jeg kan slippe unna med vare bremsene. Ti av vaierene sitter fast, så skifter alle 4 for å være sikker. Men følger godt tips om å ta av å se først, hva som kan måtte skiftes. Legger ut noen bilder når jeg kommer dit? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 6.September.2015 Del på Facebook Svart 6.September.2015 Hei Då eg skifta hjullagre på ein tyssehengar eg hadde, måtte lageret pressast ut i pressbenk for å løsna. Det er òg greit å pressa nytt lager på plass i ein pressbenk. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Du må ta opp trommelen for å finne ut hva som er galt allikevel, så kjør på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.