Jump to content

Tysse båthenger, skifte hjullager og bremsevaier, kurrant?


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Jeg har en to akslet Tyssehenger fra 2006. Når den står lenge, setter et par av hjulene seg, og når jeg får dem til å rulle igjen, da blir det varmt rundt navet. Jeg antar at dette er lagerene, da det blir først varmt i senter av navet. I samme slengen tengte jeg å bytte bremsevaierene, da de er forholdsvis rustne. Noen som vet om dette er grei jobb? Hvor burde jeg kjøpe deler til dette?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper lagrene er ok.

 

Tipper det er bremsene som henger pga dårlige bremse-vire. Hvordan er det hvis du drar på parkeringsbremsen, for så å slippe dem. Henger bremsene da?

 

Uansett, hjul og bremse trommel må av for å skifte vaier. Da ser du tilstand på bremse belegg også. Trommelen er grei og ta av. Sitter med en mutter under "smørekoppen". Tror det er 36mm. Den sitter godt. Trenger en god latmansarm. Skal også trekkes til godt. Tror det var ca 25 kg.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Enig med Sørlandet2. Det er vel større sannsynlighet for at det er bremsene som setter seg på grunn av rust i bremsetrommelen eller bremsevaier.  Hvis hengeren står lenge med bremsene tiltrukket, vil bremseskoen kunne ruste fast i trommelen. 

 

I første omgang ville jeg gjort følgende:

1. Ta av alle tromlene

2. Dersom friksjonsflatene er rustne, puss dem med fint smergelpapir til de er noenlunde blanke

3. Puss lett på bremseskoenes friskjonsflate dersom det er rust eller tegn til varmgang (glasert overflate)

4. Sjekk om navet kan roteres fritt og jevnt uten motstand i hjullagrene. Hvis de ikke kan roteres lett eller går ujevnt, må de byttes. Det er dog liten sannsynlighet for dette på en så ny henger, skulle jeg tro. 

5. Sjekk at bremsevaierne løper fritt.

6. Sett på tromlene og sjekk at de går lett rundt uten å subbe for mye i bremseskoene -- litt berøring er ok

7. Sjekk igjen at bremsene går tilbake etter at de er vært trukket til.

8. Kjør en tur og sjekk om hjulnavene fortsatt går varme. Problemet med varmgang er kanskje løst?

 

Hvis ikke vaierne er så rustene at det er fare for at de kan ryke når du trekker til bremsen, så ville jeg bare spraye dem med WD40 for å stoppe videre rust. Spray dem flere ganger med et par dagers mellomrom. WD40 tørker til en tynn oljehinne som hindrer videre rust. 

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nøyaktig samme problemet på min Tredal henger.

 

Å demontere trommelbremsene er en liten og grei operasjon. Når du da åpner opp ser du nok ganske fort hva som er problemet.

 

I mitt tilfelle var bremsebåndene slitt av selve bremseskoene, noe som gjorde at de låg løst inne i trommelen og da lagde litt trøbbel i form av låsning og varmgang.

 

Det var lett å finne ut om vaieren hang, da denne kan moves når man har oppe trommelen.

Smør med godstoff og move alle bevegelige deler.

Link to post
Share on other sites

Enig med Sørlandet2. Det er vel større sannsynlighet for at det er bremsene som setter seg på grunn av rust i bremsetrommelen eller bremsevaier. Hvis hengeren står lenge med bremsene tiltrukket, vil bremseskoen kunne ruste fast i trommelen.

 

I første omgang ville jeg gjort følgende:

1. Ta av alle tromlene

2. Dersom friksjonsflatene er rustne, puss dem med fint smergelpapir til de er noenlunde blanke

3. Puss lett på bremseskoenes friskjonsflate dersom det er rust eller tegn til varmgang (glasert overflate)

4. Sjekk om navet kan roteres fritt og jevnt uten motstand i hjullagrene. Hvis de ikke kan roteres lett eller går ujevnt, må de byttes. Det er dog liten sannsynlighet for dette på en så ny henger, skulle jeg tro.

5. Sjekk at bremsevaierne løper fritt.

6. Sett på tromlene og sjekk at de går lett rundt uten å subbe for mye i bremseskoene -- litt berøring er ok

7. Sjekk igjen at bremsene går tilbake etter at de er vært trukket til.

8. Kjør en tur og sjekk om hjulnavene fortsatt går varme. Problemet med varmgang er kanskje løst?

 

Hvis ikke vaierne er så rustene at det er fare for at de kan ryke når du trekker til bremsen, så ville jeg bare spraye dem med WD40 for å stoppe videre rust. Spray dem flere ganger med et par dagers mellomrom. WD40 tørker til en tynn oljehinne som hindrer videre rust.

Å berge rustne vaiere har jeg dårlig erfaring med. Mulig du får bevegelse I de med WD40. Men ingen varig løsning. Henger bremsene Fører det til overoppheting og større skader på trommel, bremse bånd og mulig hjullager.

 

Så med mindre du vil ha mye å gjøre. (Gjøre denne jobben jevnlig) Skift det som er dårlig. Er nå mitt tips.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode råd. Utfordringen er at hengern har vært kjørt ut i salvann noen ganger. Er nok bremsene som henger på, men varmen etter en km kjøretur, kommer fra senter. Men når jeg tanker etter, vil jo varmen gå fra trommelen inn mot senter, før jeg vil kjenne det på felgen. Hmmm, kansje jeg kan slippe unna med vare bremsene. Ti av vaierene sitter fast, så skifter alle 4 for å være sikker. Men følger godt tips om å ta av å se først, hva som kan måtte skiftes. Legger ut noen bilder når jeg kommer dit?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...