Jump to content

Polyester, Epoxy, Glassfiber?


Doffen01

Recommended Posts

For oss som ikke har den nødvendige fagkunnskap.... :smiley:

 

jeg har en 21 fots plastbåt - Myra. jeg funderer litt på "oppbyggingen" av en slik båt - som vi vel feilaktig kaller en PLASTbåt?

 

jeg har skjønt det dit at man benytter en glassfibermatte -  og legger denne rundt en form -og smører  inn med polyester og/eller Epoxy. Ferdig herdet vil dette da være ett materiale som benyttes i båtoppbyggingsindustrien? Er dette korrekt - eller er jeg helt på viddene nå?

 

Hva gjør man så når båten behøver reparasjoner? F.eks. når den gamle "plastmassen" har sprukket og man må reparere dette? Eller - hva gjør man når tidligere eier av båten har skrudd skruer gjennom skroget. Disse skruene har nå rustet opp og det medfører litt lekkasje av vann. Hvordan repareres dette?

 

Finnes det sparkelprodukter på markedet som kan benyttes når det gjelder småreparasjoner - eller må man bruke glassfibermatte/polyester/epoxy - uansett hva slags type reparasjoner man skal utføre?

 

Vil tro det finnes mange båtfolk som har gode, inngående kunnskaper om glassfiber, polyester og epoxy og for oss som ikke innehar den helt store kunnskapen hadde det vært innmari kjekt om dere kunne delt deres kunnskap med oss :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vis du for tatt noen bilder så jeg kan se skadene av det du vill fikse så kan jeg forklare deg fremgangsmåten steg for steg. ?

Eller vis du har bil å henger med å frakte denne båten til Skien kan jeg ordne deg et autorisert firma som driver båtreprasjoner meget rimelig og profesjonelle. ?

Redigert av .Torstein. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et par ting du skal være klar over:

  • Disse båtene lakk en del i skjøten mellom skrog og dekk.
  • De har lange og tynne propellakslinger. En del av disse akslingene gikk som hoppetau. Vi monterte støttelager på en del av disse akslingene.
  • Stevnlageret er støpt inn i helen. Her var det en del lekkasjer. Disse lekkasjene løste opp polyesteren, slik at selve lageret lå løst inne i helen. Dette er noe du bør sjekke når du først holder på.

 

Kjøp deg en bok om glassfiberreparasjoner. Du kommer nok til å bli en habil glassfibermann i løpet av vinteren. Det skulle ikke være så vanskelig. Ta kontakt med 'Knude' her på forumet, han vet det som er verd og vite. Og han har sikkert peiling på brukbar litteratur.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter sidene til West Systems som gode til å forklare forskjeller på duk og materialer, http://www.westsystem.no/m/349/west-system-epoxyprodukter

Som en start...

Her var det mye lesestoff ja :smiley:  Har bare rukket å sett litt på siden til West systems men tror det er mye interessant å lese der, og ikke minst lærerikt. Takk for forsendelsen av lenken :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg har skjønt det dit at man benytter en glassfibermatte -  og legger denne rundt en form -og smører  inn med polyester og/eller Epoxy. Ferdig herdet vil dette da være ett materiale som benyttes i båtoppbyggingsindustrien? Er dette korrekt - eller er jeg helt på viddene nå?

 

vanligste er at man lager en hunnform. Denne poleres og vokses godt med slippmiddel. Så smører/sprøyter man gelcoat , som er pigmentert polyester. Denne danner det glatte ytterskiktet. så legges det i polyester og glassfiber, slik at fibrene blir mettet helt med polyester, og vi får ut alt av luft. Bygges så opp til ønsket tykkelse 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Et par ting du skal være klar over:

  • Disse båtene lakk en del i skjøten mellom skrog og dekk.
  • De har lange og tynne propellakslinger. En del av disse akslingene gikk som hoppetau. Vi monterte støttelager på en del av disse akslingene.
  • Stevnlageret er støpt inn i helen. Her var det en del lekkasjer. Disse lekkasjene løste opp polyesteren, slik at selve lageret lå løst inne i helen. Dette er noe du bør sjekke når du først holder på.

 

Kjøp deg en bok om glassfiberreparasjoner. Du kommer nok til å bli en habil glassfibermann i løpet av vinteren. Det skulle ikke være så vanskelig. Ta kontakt med 'Knude' her på forumet, han vet det som er verd og vite. Og han har sikkert peiling på brukbar litteratur.

Når jeg nå har fått båten på land og har den stående hjemme - skal jeg gå grundig gjennom hele skuta- fra baug til hekk. Det er kort tid siden jeg fikk båten hjem så jeg har ikke fått gått gjennom hele båten enda men har jo allerede nå sett at det endel å gjøre. Ditt råd om å skaffe meg bøker og informasjonspublikasjoner er en god ide og dette skal jeg gjøre. Vet ikke hvordan jeg kan få tak i "Knude"- men kanskje du vet?

Link to post
Share on other sites

Vis du for tatt noen bilder så jeg kan se skadene av det du vill fikse så kan jeg forklare deg fremgangsmåten steg for steg.

Eller vis du har bil å henger med å frakte denne båten til Skien kan jeg ordne deg et autorisert firma som driver båtreprasjoner meget rimelig og profesjonelle.

Å laste opp båten og kjøre den på henger til Skien er nok ikke aktuelt ettersom jeg bor i Østfold, nære Halden. Men å få tatt noen bilder skal jeg få til og legger dem ut her på Forumet iløpet av en dag eller to

Link to post
Share on other sites

Jaha, du... IM står for Intern Melding. Aktiviseres ved å gå øverst til høyre på siden og trykke på en åpnet konvolutt. Da aktiviseres IM-systemet. Søk opp Knude. Skriv en melding. Send. Mener å huske at det er slik det fungerer. Knude har en egen tråd der han bygger en trawler, mener den heter noe slikt som 'fra CD til ferdig båt', eller liknende. Du kan med fordel lese den tråden også, mye å lære der. Knude er en proff i faget. Her har du linken: https://baatplassen.no/i/topic/107508-bygge-47-fot-trawler-yacht-fra-cd-til-ferdig-b%C3%A5t/

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...