Svein34 Startet 7.September.2015 Del på Facebook Startet 7.September.2015 Har en 14 fot lami420 som veier 160 kilo å en yamaha 9.9 sport som skal oppgraderes til 20 hk. Er de vits å bruke orginalpropell eller må man opp i størelse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Ingen vits å bruke samme propell på 9,9 hk som på en 20hk. Om du vil ha resultat av å doble hk. Som høyere fart. Om du derimot kun vil ha samme fart, men bedre evne til å komme i plan eller få en tung båt i plan kan du beholde den du har. Men du vil da ikke få noe økt hastighet, på full fart eller på marsjfart. Du vil ha en propell med høyere stigning. Et godt utgangspunkt er hvilken stignigng som er på den som sitter på nå. Det er stemplet noen tall på propellen du har. Gjerne i navet under mutteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein34 Svart 7.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2015 Ok, mener de var 9 tommer eller noe slik som stod på den. Høres de fornuftig ut med 10 da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Om det var en 9" så bør du kunne gå opp mer i stigning: det finnes en 11" alu cupped som heter 63V-45943-10-00 eller en 10,5" uten cupping 683-45943-00-00. Slike finnes det brukt eller nye på ebay feks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein34 Svart 7.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2015 Finnes de firma som kan levere uorginale propeller da, de er vel ikke direkte billig med orginalforhandler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 progress, winrace, maritim.no leverer propeller av forskjellig merker. Men sjekk også original, ikke sikkert prisen er så gal Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Arny Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Ca 1000,- for ny org. propell. Ville ha prøvd den du har før du tenker å bytte-om du ikke når turtallsperra med den,kan den være grei å bruke.Disse motorene vil gjerne gå på litt høyt turtall for å holde seg "rene" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Min erfaring er at du nok blir positivt overrasket over pris på originalt på ebay mot de norske forhandlerne som står oppgitt over. Men disse enkle propellene som her, kan du sikkert kjøpe uoriginalt, men jeg ville prøvd Solas i så fall. Ikke kjøp noe ræl, da ville jeg heller beholdt 9,9 hk og org propell fordi du vil ikke få noe ut av hestene om du kjøper en dårlig propell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein34 Svart 7.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2015 Hvilke størelse er de på f20 propellen da, noen som vet? Kan vel være greit å montere en 20 hk propell hvis jeg oppgraderer den fra 9,9. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Poenget er at du må tilpasse propellen til båten din.få tak i en turteller og se hvilket turtall du får i dag. Etter det kan du se hva slags propell du trenger.Får du fullt turtall og den sperrer må du ha vesentlig høyere stigning på propellen. Hva slags turtall har/hadde du før oppjustering av motor? Du kan høre med Progress eller Winrace om de kan beregne hva slags propell du skal ha. Ellers finnes det kalkulatorer på nett også. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.