Jump to content

Hvilken olje/beis til brygge i ferskvann?


kriflo

Recommended Posts

Jeg skal hjelpe noen å sette i stand et eldre bryggeanlegg i ferskvann (innsjø på østlandet), og må finne en god olje eller beis. Det er ulike brygge- og terrassekonstruksjoner i vannkanten, et eldre båthus og noen trapper. Det meste utført i grov (men ikke trykkimpregnert) material fra 70-tallet, men også noe trykkimpregnert av ulik årgang. Treverket er grånet og værbitt, og mye skal skiftes ut med ny material (trykkimpregnert). En del virker å fortsatt være i god behold og kan bevares, men er knusktørt og må behandles. Farge spiller liten rolle, men gjerne mørk brun. Viktig at overflaten ikke blir glatt!

 

Ettersom det er kommet mange nye produkter på markedet de siste årene, og mange gamle kvalitetsprodukter nå er ute av markedet, er jeg i stuss om hva jeg skal velge.

 

Jeg ser for meg et par ulike løsninger:

1) Owatrol D1 - fryktelig dyrt, men god holdbarhet? Kombinere med antiparasitt eller lignende?

2) Oljegrunning + terrasseolje, rimeligere men må finne en god olje

3) Kinesisk treolje - anbefalt mange steder på nettet, men jeg har ikke erfaring selv

4) Linolje - er dette noe man fortsatt bruker? 

5) Bryggeolje - er dette fortsatt i salg? Så vidt jeg husker var det terrasseolje med tjæretilsetning?

 

Setter pris på tilbakemelding, og om noen vet om "superprodukter" er jeg lutter øre.

 

Mvh Kristian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...