Jump to content

Mercruiser 350, gir ikke full effekt og smeller i forgasser


stevenHill

Recommended Posts

Hei. Jeg har nettopp kjøpt en båt med en mercruiser 350 5.7 liters v8’r med forgasser. fra midten av 90 tallet.

 

Problemet er at den går greit i fri og man kan ruse opp motoren på høyt turtall uten problem eller feiltenning. Problemet kommer når den er i gir og motor da er under belastning. Da går den opp til ca 2400/2500 rpm, og så «virker det som om den ikke orker mere, og motor kommer med en og annen feiltenning som smeller opp i flamearrestor’n.

Har ikke noe problem med feiltenning når man gir gass i fri/uten belastning.

 

Jeg har de siste 2 ukene byttet og gjort følgende for å utelukke hva det kan være:

Byttet drivstoffilter med vannskiller.

Renset flame arrestor/lutfilter.

Sjekket at bensinfiltere inn til forgassern er rene og pene uten blokkeringer.

Byttet rotor.

Byttet fordelerlokk.

Byttet pluggkabler.

Byttet vann temp sensor.

Forsøkt å spraye inn startgass inn i forgassern når den ikke orker mere på ca 2500 rpm, for å se om den får for lite drivstoff, men den gikk ikke bedre med startgass, så mistenker da at det ikke er mangel på drivstoff trykk som er problemet.

 

Tar med stor takk imot tips og triks hvis det er noen som kjenner litt til dissa motorene, og har vært borti problematikken før?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig problemer med mercrusier 350 forgasser. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

hei. ja nye tennplugger også. men når den går å ruse opp fint i fri ville vell dette ikke gått greit om pluggene var dårlige?  er bygd om til elektrnisk tenning i fordeleren av tidligere eier ser det ut som. men er det noen måte å eventuelt teste om coilen fungerer greit eller bør byttes? ja de var slik før jeg byttet disse delene, jeg byttet disse nevnte delene for å prøve å finne feilen...

Link to post
Share on other sites

Det høre som det er mangel på drevstoff, har du sjekket om at bensin sprute ned i forgasseren på secondary spel (de to store spel akter). Motoren skal vel ruse opp i fri som det trenger nesten ingen bensin, men under belastning trenger den mye mer, så det ser som det er bare de primary spel som levere bensin som er nok til å kom opp til 2500omd, og når det secondary spel åpne seg det følge ikke med med mer bensin, så nå har du et veldig mage blanding som kan gi den smell i forgasseren.  

Eneste vei er å kjøre og titt ned i forgasseren og ser hva som skjer nå de secondary spel åpne, men pass på øybroene! ikke spør om hvordan jeg vet det.

Hvis det er ikke noe bensin synlig så må du overhale forgasseren.

Link to post
Share on other sites

Det høre som det er mangel på drevstoff, har du sjekket om at bensin sprute ned i forgasseren på secondary spel (de to store spel akter). Motoren skal vel ruse opp i fri som det trenger nesten ingen bensin, men under belastning trenger den mye mer, så det ser som det er bare de primary spel som levere bensin som er nok til å kom opp til 2500omd, og når det secondary spel åpne seg det følge ikke med med mer bensin, så nå har du et veldig mage blanding som kan gi den smell i forgasseren.  

Eneste vei er å kjøre og titt ned i forgasseren og ser hva som skjer nå de secondary spel åpne, men pass på øybroene! ikke spør om hvordan jeg vet det.

Hvis det er ikke noe bensin synlig så må du overhale forgasseren.

 

hei. jeg gjorde som du sa og slang båten på fjorden i dag morres, og det kom ikke bensin der men jeg så også samtidig at de 2 bakre spjeldene åpnet seg jo ikke i det heletatt.. så nå tror jeg du er inne på noe :) jeg dro båtne på land igjen og skrudde ut forgasseren, og viste seg at jeg måtte bruke litt makt fro å få de opp, og da virket det som om de hadde korrodert seg fast i forgasser veggene, noen som ahr vært borti dette? jeg har uansett bestilt rep sett til forgasseren, som kommer i slutten av neste uke, og kommer til å rense alle deler i forgasseren ,og sjekke alle dyser for tetninger. noe mere jeg burde sjekke i forgasseren mens jeg har den av og åpnet den?  så langt takk for gode råd :)

Link to post
Share on other sites

Det ser som du har funnet feilen hvis de bakre spjel star fast, bare gå over hele forgasser og sjekke alle kanaler og dyser er klar, og justere flotter og throttle arm og choke mekanism til riktig innstillinger, satser på der blir OK etterpå. Har hatt flere V8 selv, og har samme motor som deg nå.

Redigert av Spannerman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme feil på min gamle v8 etter at jeg overhalte forgasseren.. da hadde jeg glemt å feste flotøren.. så under 2400rpm fikk den flow nokk.. men, når man ga på over dette kjørte den forgasserkammeret tomt.. 

 

Hvilken forgasser er dette? på min quadrajet forgasser så åpna ikke store spjell før vakumet var stort nokk, og det var vell nesten fullgass.. hørte klart forsjell.. de åpner ikke på tomgang.. 

 

mulig du har en deffekt flotør? kit koster ingenting på ebay for å overhale dissa.. 

 

om du har litt teknisk innsikt så klare du fint å renovere forgasseren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

sånn da har noen uker gått og jeg pelte av forgassern og gjennomførte full overhaling og slipte spjeld og spjeld platene, og slang den på igjen... slang båten på fjorden og dro ut igjen.... båten gikk jo vesentlig penere og renere, meeeeen gikk fortsatt ikke over 2500 rpm. så ute på fjorden valgte jeg å pelle opp fordeleren og sjekke de fjørbelasta vektene som skal fjøre ut ved høyere rpm... de var rusta dønn fast og rikka seg ikke en mm... spraya masse wd40 inn og bente de opp med skrutrekker så øsna de og glei "greit" så smalt på lokket igjen og vips så lå jeg i 45 knop på 4500 rpm... så nå er båten klar for å sette bort for vinteren og klar for en fin sesong neste år :)

takk for gode tips :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...