Jump to content

Kalibrering av tankmåler, VP Evc


Pirate of Soon

Recommended Posts

Har en VP D3-220 med 4" display og analog tankmåler. Begge deler har vist likt. Men jeg har regaert på at det har vært utrolig lite diesel igjen når måleren har vist godt over 1/4 tank. Naturlig nok minker det nok raskere på slutten da tanken ligger i kjølen og er smalere i bunn.

Men når jeg gikk i menyen oppdaget jeg at det var lagt inn inn et tanlvolum på 70 liter. Tanken er på faktiske 278 liter. Jeg tenkte å gjøre et forsøk på endre dette, og ta en fulltank-kalibrering. Etter å ha kjørt et par timer, vises det ikke som om noe er forbrukt.

Jeg kjører nå på timetelleren, noe jeg alltid har hatt et øye med, og vet når jeg må tanke.

 

Er det noen der som har et godt råd???? Foruten å få et VP-verksted til å gjøre jobben.

Båten er forøvrig en RInker 260EC, 2012-modell.

Link to post
Share on other sites

Du finner beskrivelse av hvordan du skal gjøre kalibrering av tankmåler i manualen. Et sabla kjas med tom tank, fylle en kvart osv. Har aldri orket selv, bare notert meg hvor måler står før jeg fyller helt opp, så finner jeg ut hvor mye som 'manglet' på

Full tank.

 

Med ørlite grann smartere ingeniører hos VP hadde de laget en rutine der en kunne taste inn et nytt settpunkt hver gang en toppet tanken slik at den ble skikkelig rett, men det er nok for mye å håpe på.

Link to post
Share on other sites

Har lest manualen. Og forsøkt med Fulltanks-kalibrering.

Men det jeg stusser på er at den var kalibrert med en volum på 70 liter(gjort av et VP-verksted jeg ikke har helt trua på), når tanken er på 278. Og nå etter å ha kjørt et par timer, så viser måleren fortsatt full, har vel brukt såpass at det skulle vises noen % mindre.

Får heller bare se, jeg kan fint kjøre rundt 30 timer på en tank med variert kjøring.

Fortsatt åpen for tips, bortsett fra Flerpunkts-kalibrering. Som du skriver Fantino, sabla kjas.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...