Jump to content

Motorvalg master miami


Kim-Andre

Recommended Posts

Hei, håper på noen gode tips her da jeg og fruen nylig solgte vår stingray lx til fordel for båt med soveplasser. Vi har sett oss ut master miami 670/730 som vår neste båt, men sliter litt med motorvalg. Et vennepar av oss har 5.7 v8 bensin som er en meget fin motor, men vi vurderer en med 320 hk cummins diesel i. Er det noen av dere som har noen erfaring med den motoren?

 

Takker på forhånd for tips :)

Link to post
Share on other sites

4,2 L 320 hk finnes både i svart og hvit utgave. Den svarte kom for drøyt 10 år siden og har ordinær elektronisk styrt dieselinnsprøytning.

Den hvite QSD 4,2 L har common rail innsprøytning og er en modernisert utgave som kom noen få år etter.

Mercruiser hadde et samarbeid med Cummins tidligere og motorene fikk i en periode CMD-navnet (Cummins Mercruiser Diesel), men de var fortsatt produsert av VM Motori i Italia, slik de har vært helt siden 80-tallet (opprinnelig 3,6 L 180 hk.)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ok:) den vi ser på sitter det den hvite utgaven i. Hvordan fungerer denne til bruk av vannski/wakeboard da spesielt mtp. mye stopp og start av motoren? Har bare vært borte i dieselmotorer i bil tidligere og da fører jo gjerne det med seg en del problemer i forbindelse med igjennsoting av motor.

Link to post
Share on other sites

Du trenger vel ikke å stoppe motor helt?

Det er vel ikke noen stor fare for igjensoting på disse nye motorene, det var mest i gamle dager kanskje.

Men er kanskje mest behagelig å stå på ski etter en båt med bensinmotor, selv om disse hvite motorene går ganske rent.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Deler er iallefall ikke noe problem.

Er vel ingen spesielle kjente feil som går igjen på disse, men alt krever jo sitt vedlikehold for å funke.

Service på motor bør man greie selv, det er ingen spesielt kompliserte ting. Ingen ventiljustering f.eks.

Motoranoder er viktig å bytte regelmessig,

Drevet er jo en annen sak, men belgbytte er ikke ofte.Hvert 5 år pleier å holde.

Men vann i belgen betyr trøbbel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis det er samme grunnmodell som VM Motori med løse topper så er motoren mere følsom for at ting skje om motoren ikke får kjørt seg helt varm før belastning og kjølt seg ned før den stoppes.

Bortsett fra det er det en kjempemotor! Stille, vibrasjonsfri og drivstoffgjerrig - til diesel å være!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det med toppene var nok helst et problem på 80-90 tallet.

Har ikke hørt om noen spesielle problemer etter årtusenskiftet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

super båt med supere sjøegenskaper men båten skal helst ha v8 bensin 5,7 liter da gården 45-50 knop

den du ser på ser baktung ut.

båten liker seg best med v8 er bensin.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Qsd 4.2 320 er også veldig seig.

Ikke en motor som passer I en sportsbåt.

Jeg hadde en Coaster c800 med en slik motor, båten er veldig leken med en bensinmotor, men med 320 diesel var den treg I plan da det tok litt tid Før turbo slo inn.

Den båten du vurderer fortjener en grom v8 bensin.

Redigert av Holmedal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...