Jump to content

Propan installasjon som lekker


Cato

Recommended Posts

Har akkurat installert propankomfyr i båten. Anlegget består av ventilert gasskasse, lekkasjetester, overgang fra slange til kobberrør, kobberrør, stengekran, slange til komfyr.

 

Problemet er bare at det er "umulig å få dette 100% tett. :lol: Ved stengt stengekran kommer det en ca 1 luftboble i minuttet, og med stengekranen åpen ca 1 boble hvert 10.sek.

At komfyren ikke er 100% tett kan jeg forstå, men at kobberrør /slanger  ikke holder tett frem til stengekranen er litt mystisk.

 

Noen som har et tips om hva som egner seg til "lekkasjetester" rundt på anlegget? Har prøvd Zalovann men lekkasjen er så liten at det tar lang tid å "lage en boble", mao lite vellykket.

 

Er det noen som har erfaring med hvor hardt disse koblingene skal trekkes til? Evt andre tips mottas med takk!

 

Cato

Link to post
Share on other sites

Du har husket å putte "avstivere" inn i enderørene (kobberrørene) før du koblet dem, selv glemte jeg på det ene og det lakk slik du beskriver. Jeg skjønte lite før jeg så at jeg hadde litt mange deler til overs..

Disse avstiverne kalles ofte støttehylse, tror jeg.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Støttehylsene er på plass!

Da kan det være lurt å løse koblingene for å se etter to ting:

 

1) At kontaktflatene der hvor konusene klemmes inn er rene og fine, fri for rusk og grader.

 

2) At du har klemt så pass hardt at de løse klemkonusene virkelig sitter fast og har begynt deformeringen av røret

 

Når du har sikret deg at alle forbindelsene er fri for grader og ujevnheter, da kan du sette forsiktig sammen igjen (pass på at du ikke entrer feil på gjengene) og så skru til så pass bestemt at du er sikker på at klemkonusene virkelig fungerer som klemkonuser.

 

mvh

Poseidon

 

 

PS

I verste fall kan du ha fått ujevnheter, spor eller rusk i rørflaten UNDER konusen og da må du bare kappe og sette på en ny, men det problemet oppstår sjelden med lavtrykksanlegg som propan  -  det er langt mer kritisk med de 1000bar-systemene som vi installerer i brønner i Nordsjøen.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gang i tidenes morgen, bygd om et propananlegg i båt. Da kjøpte jeg et spesielt middel som var til å stryke på utenpå alle koblinger, var det lekkasje så boblet det. Dette er noe som føres av spesialforretninger som f. eks. Hyttebutikken. Prøv å få tak i noe tilsvarende, så finner du fort lekkasjen. Lykke til..............................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...