jotto Startet 9.September.2015 Del på Facebook Startet 9.September.2015 Startmotoren i påhengeren min (Johnson 40 hk 2-takt fra 2004) har blitt dårligere og dårligere i løpet av sommeren. Nå klarer den ikke å dra rundt motoren i det hele tatt. Igår var den helt død, men etter å ha banket litt på den reagerte den litt igjen. Første bud er vel å åpne den for å rense børstene. Er det noe spesielt jeg må tenke på her, eller er det bare å åpne den og fjerne det som måtte være av møkk? Noe annet jeg bør prøve? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 rensa børstene, ja og sjå til at dei glir lett i børsteholderen, og at dei ikkje er oppbrukt. Sjekk ogso kommutatoren, om der er nokolunde blank kopar eller om den er svartbrent. Kan pussast med fint smergel, men pass godt på at den ikkje blir det minste urund. Kontaktane i innslaget kan ogso vera feilkilde Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Det hjelper vel neppe å rense børstene. Når de er utslitte når de rett og slett ikke inn til komentatoren. Og da må de skiftes ut med nye. Ellers er det jo en bra ting og vaske rent inn i starteren og sette nytt fett i lagrene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Du har sjekket at du faktisk har nok strøm på batteriet og før du begynner og demonterer alt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 9.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2015 Du har sjekket at du faktisk har nok strøm på batteriet og før du begynner og demonterer alt? Jada :-) Jeg har akkurat byttet startbatteriet og gått over kablene. Jeg måler også spenningen inn på starteren. Den er over 13V. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Det er bra. Tenkte bare jeg skulle nevne det. Litt kjedelig og stå der med startmotor i nevene og oppdage at det faktisk bare var batteriet som var utladet! ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 9.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2015 Ja :-D Jeg ser forresten at det finnes et reparasjonssett her: http://www.skruvat.no/batdeler/Rep.sats-Startmotor-P353633.aspx. De hammerlignende greiene er vel børstene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 dei hammerlignande er børster, ja. Og i det settet er der nye børster, børstefjører og børsteholdere, samt eit lager. Dette bør gå bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 (redigert) Når de er utslitte når de rett og slett ikke inn til komentatoren. ...og det måtte jeg selvsagt kommentere :giggle: Redigert 9.September.2015 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 9.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2015 Da har jeg åpnet startmotoren. Hovedmistenkt i saken er denne børsten, som sitter bom fast: Det hjelper kanskje ikke at en bit av magneten hadde løsnet. Er usikker på om den løsnet når startmotoren ble banket, eller om det var sånn før: Ellers ser den sånn ut. Litt rust her og der, men det er kanskje normalt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Fett i starterforinger er fysjom. Dette er porøse sinterforinger som skal smøres med tynn olje. De er selvsmørende ved at der ligger olje inn innni sintermetallet. Sikkert sagt i beste mening av Bårdp, men det er typisk vranglære. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Ja :-D Jeg ser forresten at det finnes et reparasjonssett her: http://www.skruvat.no/batdeler/Rep.sats-Startmotor-P353633.aspx. De hammerlignende greiene er vel børstene? Dette repsettet passer ikkje denne starteren, Den biten av magnet som har ramla ut. er vel berre ein liten katastrofe, den må det gå an å leva med. Men den rotoren - her er alle dei fine koparsegmenta brent blåsvart, eg vil sei det slik at den må i dreiebenk og pussast. Det betyr at tannkransen og framskjoldet må av, for oppspenning, og pussinga må gjerast veldig fint - det skal få milligram kast til her før det er problem. Hvis eg skal summera dette, ein brekt magnet i statoren rust på jernet i rotoren svartbrent kommutator den børsten som heng fast er, sjølv om den er skyldig i at starteren no sluttet å virka, det minste problemet Samla sum: eg ville sett om der fins ein ny starter til vetig pris. Denne kan bli bra, men ikkje heilt frisk. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 her er alle dei fine koparsegmenta brent blåsvart, eg vil sei det slik at den må i dreiebenk og pussast. Det betyr at tannkransen og framskjoldet må av, for oppspenning, og pussinga må gjerast veldig fint - det skal få milligram kast til her før det er problem. Er det flaten på "kakestykkene" du sikter til? Bildet lyver litt pga lysrefleksjonen. Det er heldigvis ganske blank og fin overflate på den. Ang repsettet; takk for tips, da styrer jeg unna den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Har motoren vært under vann? Eller er det normalt at det ser så ille ut på en 10 år gammel motor...? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Har motoren vært under vann? Eller er det normalt at det ser så ille ut på en 10 år gammel motor...? Ikke som jeg vet, men jeg kjøpte den i år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Kommutatoren - jau "kakestykkene" kan passe her Hvis bildet lyg so mykje at den verkelig er blank, so vil eg foreslå å pussa den enno litt blankare med stålull. Ei ordentlig reingjering av heile starteren, er heller ikkje feil, pass so på å få alle børstane laus, so dei glir lett i holdarane, so er den starteren so god som den blir. Men på grunn av den brekte magneten - den blir aldri HEILT frisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Stålull skal bli :) Bør holderne til børstene smøres på noe vis så de glir lett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Har fått liv i værre startere enn dette med bare litt stålull, fint smergelpapir og nye børster.En god time med vask puss, gnikk og enda mer vask puss og gnikk før du vasker alt godt igjen, før du bytter børstene så har du starter god som "nesten ny" igjen.Alle de starterene jeg har demontert opp igjennom årene har aldri sett bra ut men de har virket godt etter litt pleie. så her er det håp Det er som regel en grunn til at man velger å demontere starteren og når demonteringen er gjort så pleier man som regel å angre på at man ikke har gjort denne jobben før Redigert 10.September.2015 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Etter litt lett gnikking med stålull ser kommutatoren sånn ut... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 11.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2015 Historien fikk en lykkelig slutt. Jeg testet starteren på benken igår, og den snurret fint. Monterte og testet i båten idag, og det funket som bare det! Takk for hjelp og gode råd alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Fantastisk :yesnod: Men berre so det er sagt: slik testing på benken KAN vera eit høgrisikoprosjekt, spesielt med den gamle typen, som har viklinger i statoren. Dei kan oppnå so stort turtall at dei sentrifugerer viklingane ut av spora i rotoren. Dermed er starteren totalvrak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.