Jump to content

Johnson 40 hk 2-takt fra 2004, rense død startmotor


jotto

Recommended Posts

Startmotoren i påhengeren min (Johnson 40 hk 2-takt fra 2004) har blitt dårligere og dårligere i løpet av sommeren. Nå klarer den ikke å dra rundt motoren i det hele tatt. Igår var den helt død, men etter å ha banket litt på den reagerte den litt igjen.

 

Første bud er vel å åpne den for å rense børstene. Er det noe spesielt jeg må tenke på her, eller er det bare å åpne den og fjerne det som måtte være av møkk?

 

Noe annet jeg bør prøve?

Link to post
Share on other sites

rensa børstene, ja og sjå til at dei glir lett i børsteholderen, og at dei ikkje er oppbrukt. Sjekk ogso kommutatoren, om der er nokolunde blank kopar eller om den er svartbrent. Kan pussast med fint smergel, men pass godt på at den ikkje blir det minste urund. Kontaktane i innslaget kan ogso vera feilkilde

Link to post
Share on other sites

Da har jeg åpnet startmotoren. Hovedmistenkt i saken er denne børsten, som sitter bom fast:

 

 

bilde

 

 

Det hjelper kanskje ikke at en bit av magneten hadde løsnet. Er usikker på om den løsnet når startmotoren ble banket, eller om det var sånn før:

 

bilde

 

Ellers ser den sånn ut. Litt rust her og der, men det er kanskje normalt?

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja :-D

 

Jeg ser forresten at det finnes  et reparasjonssett her: http://www.skruvat.no/batdeler/Rep.sats-Startmotor-P353633.aspx. De hammerlignende greiene er vel børstene?

Dette repsettet passer ikkje denne starteren, Den biten av magnet som har ramla ut. er vel berre ein liten katastrofe, den må det gå an å leva med. Men den rotoren -

 

bilde

her er alle dei fine koparsegmenta brent blåsvart, eg vil sei det slik at den må i dreiebenk og pussast. Det betyr at tannkransen og framskjoldet må av, for oppspenning, og pussinga må gjerast veldig fint - det skal få milligram kast til her før det er problem.

 

Hvis eg skal summera dette,

ein brekt magnet i statoren

rust på jernet i rotoren

svartbrent kommutator

den børsten som heng fast er, sjølv om den er skyldig i at starteren no sluttet å virka, det minste problemet

Samla sum: eg ville sett om der fins ein ny starter til vetig pris. Denne kan bli bra, men ikkje heilt frisk.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

her er alle dei fine koparsegmenta brent blåsvart, eg vil sei det slik at den må i dreiebenk og pussast. Det betyr at tannkransen og framskjoldet må av, for oppspenning, og pussinga må gjerast veldig fint - det skal få milligram kast til her før det er problem.

 

Er det flaten på "kakestykkene" du sikter til? Bildet lyver litt pga lysrefleksjonen. Det er heldigvis ganske blank og fin overflate på den.

 

Ang repsettet; takk for tips, da styrer jeg unna den.

Link to post
Share on other sites

Kommutatoren - jau "kakestykkene" kan passe her :smiley:

Hvis bildet lyg so mykje at den verkelig er blank, so vil eg foreslå å pussa den enno litt blankare med stålull.

Ei ordentlig reingjering av heile starteren, er heller ikkje feil, pass so på å få alle børstane laus, so dei glir lett i holdarane, so er den starteren so god som den blir. Men på grunn av den brekte magneten - den blir aldri HEILT frisk.

Link to post
Share on other sites

Har fått liv i værre startere enn dette med bare litt stålull, fint smergelpapir og nye børster.
En god time med vask puss, gnikk og enda mer vask puss og gnikk før du vasker alt godt igjen, før du bytter børstene så har du starter god som "nesten ny" igjen.
Alle de starterene jeg har demontert opp igjennom årene har aldri sett bra ut men de har virket godt etter litt pleie. så her er det håp :thumbsup:

Det er som regel en grunn til at man velger å demontere starteren og når demonteringen er gjort så pleier man som regel å angre på at man ikke har gjort denne jobben før

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...