Jump to content

Motorbytte på liten båt - hvor mye øker verdien...?


R.O

Recommended Posts

Vurderer bytte fra en Yamaha F50 til en ny F70 på min 2006 mod 5010 Yamarin. Syntes jeg har fått en OK innbyttepris, 50.000kr i mellom for en ny 70HK. At dette øker verdien på båten er det ingen tvil om, men hvor mye er jeg usikker på... Det ligger en 3fots syke og murrer, så det kan fort bli et bytte om 2 -3 år... Det er markedet som bestemmer dette selvfølgelig, men noen av båtfolket her inn har kanskje en ide om hvor mye de ville verdsatt båt med nyere motor...?  De fleste Yamarin 5010 på finn.no ligger ute med 60hk, så en med 70 vil nok være vesentlig lettere å selge om noen år enn en med 50hk, selv om jeg tror det er liten forskjell på f50 og f60 på denne båten...

Link to post
Share on other sites

At det øker verdien på båten, det kan vel ikke stemme siden du må betale et mellomlegg her. Det er vel umulig å gå ut i pluss når du selger båten.

Hvis du planlegger ny båt om litt er det kanskje tiden nå ? Bruke litt tid på å selge den du har og finne en ny modell som kan passe.

Jeg er usikker på om du ønsker å bytte motor for egen del på yanmarinen eller om det er for å få solgt den lettere ?

Link to post
Share on other sites

I pluss vil jeg ikke gå, det jeg lurer på er om jeg taper i område 40.000kr eller 10.000kr på et bytte hvis den selges om 3-4 år. Bytte er primært for min egen bruksverdi. 50hk blir litt lite med 4 voksene og 2 barn. Luftet et bytte for familien, men både kone og unger har blitt glad i båten. Jeg tok dem med om bord i mange 17-19 fotere på båt messe sist helg, men ingen falt i smak hos dem, båtene manglet sjarm og sjel, ingen hadde ekte teak dørk osv..  Så da tenkte jeg kanskje å investere litt i den vi har.. Eneste båten de falt for var en Yamarin 65, men det ligger min 3-5 år frem i tid..

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at du vurderer det. Hadde selv 50 hk på en Askeladden 475, og det var snaut når det var mere enn 3 i båten, eller vannsport og lignende..

 

Tipper du kan regne med å tape halve investeringen sånn ca på 3 år..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

50hk til Yamaha fungerer overraskende bra til 2 voksne og 2 barn, men med 4 voksne og 2 barn blir 50hk litt snaut. Et litt lubbent vennepar så får vi ikke båten opp i plan, og det legger litt begrensinger på hvor langt man kommer. Litt høyere cruis fart hadde selvfølgelig også vært gøy...

Link to post
Share on other sites

"Lettere" propeller dvs mindre stigning må da være enkleste og billigste løsning?

Yamarin er kurant salgsobjekt. De som kjøper den med 50 Hk vil kanskje ikke ha med så mange personer.

Det er nok ikke så stor forskjell på 50 og 60 Hk som du kanskje tror.

For å si det enkelt er Hk for toppfart og dreiemomentet er det som bringer den opp i plan.

Det er nok ganske likt i lave og midlere turtall da det er samme grunnmotor.

Bruk heller pengene til å legge i neste båt - ikke tvil hos meg.

Innlegget gjelder 4-takters motor.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

50 kontra 60hk gjaldt de som tenker på å kjøpe din båt den er ikke ukurant med 50 hk. Det var først og fremst det jeg tenkte på.

70 hk er også en én-liters motor med 4 sylindre,dobbelt så mange ventiler på enkelt kam

 høyere girutveksling og kraftigere undervannshus.

 

Flere ventiler gjør at den puster bedre med 17% større areal og kan yte mer å i høyere turtallsområder, men det må ikke bety at det er så veldig mye mer kraft (dreiemoment) til å få den i plan fra lavere turtall.

Derfor har den fortenningskontroll (bankesensor) som gjør det mulig å akselere hurtigere.

Dette kombinert med den høyere girutvekslingen kan den være kraftigere i lavere turtall enn forskjellen på 10hk skulle tilsi.

Større girutveksling tilsier egentlig større bensinforbruk, med igjen så er ventilene lettere så det krever mindre energi å snurre motoren. Alt-i-alt en modernisert utgave av den "gode gamle" 1 liters blokken.

Større volum og dreiemoment 1,6 liter er det på F80/100, men det er også tyngre motorer på ca 50 kg mer og det passer dårlig for den lille båten.

 

Båten din blir jo veldig attraktiv med F70, men pengene for oppgraderingen får du neppe igjen.

Heldig hvis halvparten, kanskje? Kjøperne går nok da heller for en større båt, med mindre du finner en som absolutt vil ha en lett og grei båt å ta på henger og med mye fartspotensiale. Vannskroget er imidlertid kort så den begynner nok å plane på kjølen over noen-og-tretti knop.

Link to post
Share on other sites

Takk for Utfyllende og godt svar småbåtentusiast... Legger nok heller av pengene til en 19-20 fot DC eller større jeep om noen år isteden... Så får heller turene med full båt gå i roligere tempo, er uansett ikke ofte man er ute med full båt...

 

Bare av nysgjerrighet: "plane over kjølen" hva leger du i det... ? En negativ ting..?

Link to post
Share on other sites

antar det menes at når farta blir i meste laget for skroget så løfter det seg så mye ut av vannet at båten kan føles mer ustabil.   Jeg tror neppe det vil by på særlige problemer.   

 

 

... og du kan jo evt kjøpe en propell med mindre stigning og bytte til denne de gangene du vet du skal ha mye last i båten 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når farten blir for stor for et planende skrog så kan båten løfte seg så høyt i vannet at stabiliseringene på siden av skroget (mest bak) og evt oppover langs v-bunnen ikke stikker dypt nok eller utfører funksjon ordentlig. Det kalles "Chine walking" og båten begynner å slingre fra side til side. De små Yamrinene er gode båter opp til en viss hastighet, der dette fenomenet begynner, i likhet med mange andre båter. Hvis man ignorer slingringen og fortsetter og øke hastigheten kan det ende fælt.

Det m.a.o. ikke bare-bare å overmotorisere.

 

Som nevnt mindre stigning: Du kan få (brukte) rimelige alu-propellere med mindre stignng.

Mener at Skjerdens mekaniske verksted i Oslo nevnte at de hadde noen innbytte-propellere eller tilgang på rimelige slike sist gang jeg hørt om det i samme ærend for samme motor.

Link to post
Share on other sites

Båten er godkjent for 70HK, så det hadde overrasket meg om det ikke gikk greit. interessant av Yamaha sin 70HK er under 1000cc, og at forskjellen på Nm kanskje er begrenset mellom 50 og 70. Husker fra min tid på MC at hk var relativt uinteressant, det var dreiemoment som var viktig - "there's no replacement for displacement".

 

Skal prøve ut propell med mindre stigning....

Link to post
Share on other sites

Vi hadde som en av få 70hk 4takt på en bever 490, der de fleste hadde 50 og tildels 60. For en utrolig mye bedre båt med 70 enn de andre motorene, kom alltid i plan, kom raskt fra sted til sted, og den levde på luft & kjærlighet. 

 

70hk er ikke overmotorisering, kjør på. 

 

Ref verditap ,  garanti og ny motor er alltid deilig, gjetter du taper halvparten på 3-4 år bare for å ta ett tall, så si 25.000 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

bilde

 

Det gikk som det måtte gå... Fikk en svært god innbyttepris en solfylt dag på Sørlandet i høstferien. Montering på dagen.. 50HK på båten fungerer helt fint, men nå har jeg mekanisk sjelero, motor med 5års garanti...:) 70HK er på ingen måte for mye, båten går faktisk mye penere, ligger litt høyere i vannet, også i lavere hastigheter. Det skylles nok at den ble montert litt lavere. 33knop var også en pen fartsøkning (med 2 i båten, med 4 synker toppfarten til 29knop. I tillegg en oppgradering av instrumenteringen, integrert knop måler i motorstammen, bensinforbruk i l/timer eller l/Nm gjør det mulig å kjøre økonomisk. 11 liter/timen i 25knop er helt OK med 4stk i båten. Jeg har ikke så mye å sammenlikne med, men i forhold til 50KH var det en markant økning i kraft og fart, og en veldig riktig motor på den båten....

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Hvordan er lydopplevelsen forhold til den gamle?

Så 33 knop er maks fart med den nye motoren? Hadde trodd du kom opp mot 35, men da med litt stigning for fart med 2 personer.

I den farten blir vel ikke Yamarin 5010 ustabil, nei. Yamarin 50 SC er jo testet med 70 hk i Yamaha kjørefakta.

 Hvilken propeller?

Link to post
Share on other sites

Lyden er samme, Dvs jeg reagerte ikke på noe mer/mindre lyd. Men her var F50 også veldig bra. På flatt vann med kun en i båten kommer den nok opp i 35, men så små båter blir fort påvirket av litt last. Viktigste for meg var å få 25-26 knop cruising fart med full båt. Husker faktisk ikke hvilke propell det ble, husker tallet 17 stod på propellen, det er val da stigningen..?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...