christian12345 Startet 9.September.2015 Del på Facebook Startet 9.September.2015 Hej, Jag ska ge mig ut och segla en tur runt Kanarieöarna utan familjen. Jag letar efter en app där ungarna kan se vart jag befinner mig (eller min senaste AIS position). Det bästa vore en iPhone-app med en karta där båtens namn framgår, men en hemsida kan också funka. Ju enklare desto bättre! Har någon av er några bra tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trekko Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Det finnes, det heter mais. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Langedahl Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Marine traffic Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
christian12345 Svart 9.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2015 mais. Jag prövade att installera appen, men det verkar som att den bara sänder ut min AIS. Finns det en app som tar emot datan och plottar den på karta? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Som skrevet over, MarineTraffic. Den viser AIS trafikk basert på en nettverk av private AIS mottakere. Ikke dekning overalt, men det er ikke store hullene. Kystverket har offentlig drevet AIS overvåkning som man kan be om tilgang til hvis man har spesifikke grunner for dette. Info her: http://www.kystverket.no/AIS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.September.2015 Del på Facebook Svart 9.September.2015 Der du har best bruk for en slik tracker er ute på havet. Og der er det hverken VHF eller mobil. Kun satelitter. En mulighet er Marine Traffic sin satelitt service. En rapport om dagen med 12 timer delay koster € 270 i året. Jeg ville valgt en Inmarsat-C terminal. Enkel e-post. De du gir tillatelse kan spørre hvor du er. Posisjonsrapport med valgfritt intervall. Du kan sette et elektronisk gjerde hvor de hjemme får beskjed når du krysser inn eller ut. Og, ikke minst, du har en Distress knapp. Trykker du på den går alarmen en rekke steder i verden, blant annet på norske Eik SES. Og alarmen går på alle skip i nærheten. Inngangsbilletten er dyr. Ca € 1600. Men den er latterlig billig å eie. Ingen årsavgift. Det vil snart komme innlegg fra hardcore seilere som vil fortelle at det er helt feil løsning. Slik er nå engang baatplassen.no. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 mange bruker www.findmespot.eu Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Appen "Boat Beacon" simulerer AIS og fungerer fint. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Og den virker ute på havet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Ops, Kanariøyene.....så ikke den før nå. Nei, da ville jeg satset på proff-utstyr: AIS sender av anerkjent merke, men de hjemme kan f.eks bruke MarineTraffic eller Boat Beacon og følge med. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 en ais-tranceiver er som nevnt av Mulligan over ingen god løsning her. Det vil kun fungere i områder som har god dekning av mottaksstasjoner for Marinetraffic. En klasse B sender når ikke all verdens langt. Så da må man satse på noe som deler posisjonsdata via satelitt om man skal garantere at familien skal se hvor en er. . Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Altså: AIS-transponder er hovedsaklig tenkt som kommunikasjonsmiddel mellom skip, og er avhengig av å være innen rekkevidde av en landbasert mottaker for å vises på Marinetraffic (med mindre man kjøper en dyr satelittilleggsløsning). mAIS er mobilbasert og har egentlig ingenting med AIS å gjøre, bortsett fra at den simulerer et AIS-signal som bare vises på Marinetraffic sitt system. Fungerer bare når man har nettilgang/mobildekning. Spot eller InReach sender meldinger til henholdsvis Globalstar og Iridium-satelittnettverkene, og posisjonen kan sees på dedikerte nettsider. Fungerer stort sett over alt. Inmarsat-C kan Mulligan mer om, men er nok også den mest kostbare løsningen. Det enkleste og billigeste er nok en satelittracker av typen Spot eller InReach. Redigert 10.September.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 (redigert) Det vil snart komme innlegg fra hardcore seilere som vil fortelle at det er helt feil løsning. Hehe. du får legge det inn i signaturen Jeg tror jeg ville gått for Spot Redigert 11.September.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.