Jump to content

Lime på davit i gummibåt skal luften ut før man limer?


Martin Blomberg

Recommended Posts

Må man ta ut luften fra gummibåten før man limer på davit eller behøver man ikke det?

Ja, men mål opp og merk av hvor davitene skal være før du slipper ut luften, for duken kan strekke seg når du blåser den opp, slik at avstanden kan bli feil hvis du måler på gummibåten uten luft...      been there, done that!  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sikkert limt 30-40 snapp davit fester på gummibåter av forskjellig type. Viktigst er å få riktig type gummipadd og lim.

Noen båter er i neopren og andre i Pvc.

Så bestemmes plassering - viktig å maskere - puss litt med fint sandpapir og vask med riktig middel. (noen pakker inneholder en liten flaske). Så er det barer å følge bruksanvisningen på limet. Bruk mye lim!!

 

Tips : Varm gummipadden litt med varmepistol (ikke på limsiden) under montering.

Lim med båten oppblåst. 

Gni godt over padden med skaftet av et skrujern rett etter liming og fjern maskerings tapen.

Limet må ikke belastes for 24 timer etter liming!

 

Lykke til !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har en teori på at når båten er blåst opp, er gummien strukket litt i forhold til når den er tom.

 

Dermed tror jeg at hvis man limer på paden med tom båt og så blåser den opp, få en en uheldig "strekk" i gummien.

 

Mulig jeg tar feil, eller at det er uvesentlig.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har en teori på at når båten er blåst opp, er gummien strukket litt i forhold til når den er tom.

 

Dermed tror jeg at hvis man limer på paden med tom båt og så blåser den opp, få en en uheldig "strekk" i gummien.

 

Mulig jeg tar feil, eller at det er uvesentlig.[/quote

 

Tenkte akkurat det samme, men har aldri prøvd selv. I utgangspunktet er jeg tilhenger av å følge produsentens monteringsanvisning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...