Aerton Hartwig Startet 10.September.2015 Del på Facebook Startet 10.September.2015 Vil vi oppnå noe særlig større fart med en Yamah 30hk(3-syl) enn en 25hk Mercury? Yamahaen veier vel fort 20kg mer? Årsmodeller rundt 1990. Skal etter planen brukes på en ombygd Winrace 13 med plass til 2 bak hverandre. Regner med det blir satt på en cleaver til våren Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 kjenner ikke mercuryen, men 30hken mener jeg er tett på 60 kg.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Aerton Hartwig Svart 10.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2015 Det heller kraftig mot Yamaha nå. Vi liker alle den best og er vokst opp med Yamaha. Lyden på en 3-syl motor er også grommere så når det blir cleaver vil det gjøre hele kjørefølelsen råere :-) Bør vi se etter en utgave med powertrim siden vi er to i båten(sitter foran hverandre) eller holder det å manuelt justere før hver tur om man er en eller to? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 Bekjente har hatt begge deler. Yamahaen var klart best å være passasjer i pga av støy. Fartsforskjell 4-5 knop til yamaha. Akselerasjonen betydelig bedre på yamaha.Dette var på askeladden 430 og 425. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 11.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2015 Veldig bra, da er valget gjort. Mange takk for innspill. Da er det "bare" å selge den langstammete Yamahaen og kjøpe en kortstammet. Vil jeg få glede av powertrim på en slik? Må vel ut med noen lapper ekstra siden man da må ha nyere motor :-( Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Powertrim på en slik båt må være suverent. Hadde en lignende båt rundt 1990, selges i dag brukt som barracuda 14,den var ca 70 kg, og 40 hk, 37 knop. For å få Max fart måtte tilpinnen stå i ytterste posisjon, som medførte en sinnsykt bratt planingsterskel. I kuling motvind gikk den ikke i plan i den posisjonen. Gå for powertrim hvis mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 Vi har bestemt oss å gå for powertrim etter grubling i helgen. Siden vi kommer til å veksle mellom 1 og to personer i båten samt må ha tanken foran pga sitteplassen bak fører er det så mange vektvariabler at det "tvinges" igjennom. Dessuten sykt kult finne den rette trimmen når du fyker bortover vannet med 20cm våt flate.. Lurer også på 40hk siden vi ofte skal kjøre 2 stk. Noen som vet om den veier det samme som en 30hk? Yamaha begge deler Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 40hk er større og tyngre , letteste utgave veier i underkant av 70 kg (manuellstart, kort stamme, manuell tilt) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Aerton Hartwig Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 Ok, da blir det 30hk. Pga manuell lift er motoren plassert minst 10 cm lenger bak. Med 2 i båten og full tank samt batteri(lite) blir de ekstra kg en stor ulempe. 30hk er dessuten farglig nok... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.