Jump to content

Vil jeg ha Wallas med diesel eller lampeolje - 22DT eller 2400T?


Maika

Recommended Posts

De bruker omtrent like mye strøm og brennstoff, så en fordel med diesel er jo prisen på brennstoffet. Er det flere forskjeller? Lukter diesel mer, soter det mer eller er det andre grunner til ikke å velge diesel? (Mulig jeg vil ha mer effekt, så da blir det jo bare diesel som er aktuelt, og de kan jo brukes som ventilasjonsenhet også, men jeg syns strømforbruket fort blir litt høyt for en seilbåt.)

Link to post
Share on other sites

Wallas diesel (eks.: 22Dt) bruker omtrent det doble i strøm under gløding (ca 5 min), og det er vel den eneste ulempen.

 

Mens Wallas 1800/2400 helst vil ha Fritidsparafin, gjør du ingen skade med å bruke Lampeolje bortsett fra at Lampeolje ikke tåler temperaturer under 0 fordi voksen i Lampeoljen vil klumpe seg og sette seg i pumpen. Dessuten brenner Fritidsparafin renere og med bedre effekt.

 

Wallas diesel kan du også kjøre med Fitidsparafin og vanlig Villaparafin. Men som med Wallas parafinapparater så gjelder det samme med Lampeolje. Du kan bruke det, men vil ikke brenne så rent og så er det dette med voksen da. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ah, jeg kan bruke fritidsparafin på dieselbrennerne også, det er jo supert for mitt oppsett! (Jeg bruker det på 95DU, men jeg trodde det var noe spesielt med den som gjorde at den kunne gå på både diesel og lampeolje/parafin:).

 

Noen som vet hvorfor 30Dt på 3000W bruker dobbelt så mye strøm som 22Dt på 2200W? Og en 40Dt på 4000W bruker mer enn 4 ganger så mye? Er det så tungt/ikke-linært med mer watt, eller er det større vifter etc som bidrar til bedre sirkulasjon? (2x22Dt er jo definitivt det mest strømgjerrige, men det blir jo mye dyrere en én større modell.)

 

  22Dt 30Dt 40Dt Effekt: 1000-2200 W 1000-3000 W 1500-4000 W Driftsspenning: 12 V 12 V 12 V Drivstoff forbruk: 0.1-0.22 l/h 0,1-0,3 l/h 0,2-0,4 l/h Strømforbruk: 0.6-0.9 A 0,8-1,8 A 1,0-3,9 A Varme min: 51 m³/h 60 m³/h 86 m³/h Varme max: 72 m³/h 96 m³/h 147 m³/h
Link to post
Share on other sites

Høyere strømforbruk skyldes i hovedsak type og antall viftemotorer. 22Dt har 1 motor til brennkammer og 1 til sirkulasjon (type "PC", og de bruker generelt lite strøm). 30Dt har 1 motor til brennkammer og 2 til sirkulasjon (type "PC"). 40Dt har 1 kraftigere motor til brennkammer og 1 større motor til sirkulasjon.

 

Kraftigere varmer krever også at pumpen går hurtigere, og dermed bruker mer strøm, selv om dette er minimalt. Pumpen er av samme type på alle 3, men i en 40Dt går den nesten dobbelt så mye som i en 22Dt, og dermed dobbelt forbruk på selve pumpen.

 

Summa summarum: Mange bekker små utgjør en stor Å.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...