Jump to content

Splitter ny Buster L Pro krenger mot babord


Ibiza24

Recommended Posts

Vi fikk levert en splitter ny Buster L Pro med Yamaha 70HK tidligere i sommer. Vi oppdaget raskt at båten krenget mot babord noe som gjorde det irriterende å kjøre med båten. Vi fikk selger ut på hytta og de konkluderte med at motor var montert for lavt og ville heve motoren etter sommeren. Da motoren endelig ble hevet et hakk opplever vi enda at båten krenger noe mot babord men ikke like mye som tidligere. Det vi også merker er at propellen nå kaviterer fortere i sving og vi har vel konkludert med at motoren ikke bør heves noe mer.

 

Vi har også justert styreanoden uten at dette har gitt merkbare resultater. Rattet oppleves hardere mot babord i visse hastigheter og trim mens ved andre hastigheter og trim er det motsatt, altså hardere mot styrbord.

 

Båten ligger helt rett i vannet så det virker som om vektfordelingen er ok i forhold til babord/styrbord.

 

Noen som forstår hva som kan være feil?

Redigert av Ibiza24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

at motor oppleves å trekke litt forskjellig etter hvordan den er trimmet, er temmelig normalt 

 

er motor montert i senter?   neste tanke er jo om det er skjevhet i skroget... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, motor ser ut til å være montert i senter. Tror det var laget hull på fabrikk uten at jeg er helt sikker på dette. Har vært innom tanken på at det kan være skjevhet i skroget men hvor sannsynlig er egentlig dette? Har ikke noe erfaring med Buster fra tidligere men dette er jo en helt ny modell av året.

Link to post
Share on other sites

hva slags propell som står på?   Propellen på F70 er jo rundt 13" i diameter, så den gir jo i utg.punktet godt tak i vannet..   Yamaha har kommet med noen nye propeller til disse som har enda mer bladareal (for tyngre båter) som kanskje kan gi mer moment fra propellen (men rart om de skulle satt noe sånt på denne kombinasjonen..) 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

mulig du kunne gått opp en str i stigning (og dermed ned i diameter)   , ser yamaha kjørefakta viser at de bruker 13.5x15" på den 100 kg tyngre buster X :

http://www.yamaha-motor.eu/se/binary/Körfakta%202015%20Röd_tcm123-426563.pdf

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er  det senterkonsoll på denne? Bruker du powertrim aktivt underveis? Prøvd å trimme motor litt opp når den krenger? Propellbytte vil ikke hjelpe på krengingen, men du har drøyt høyt turtall, stålpropell anbefales, hvis du uansett bytter.. 

Dette bør ikke være noe problem på en ny båt, har selgeren prøvekjørt båten, og anerkjent at det er et problem?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er senterkonsoll og det eneste jeg kan tenke meg kan påvirke en ubalanse i vekt mot babord side er batteriet. Selger vedkjenner seg at båten krenger men sier at batteriet ikke skal ha noe å si. Dette skal visstnok Buster ha tatt hensyn til ved design av båten. Kan ikke helt forstå hva dette egentlig kommer av og jeg kan vel ikke helt tenke meg at Buster har produsert en båt med skjevhet i skroget. Veldig merkelig. Sjekket nettopp og motoren ser ut til å være 100% sentrert også. Selger mente at båten ikke krenget mer etter heving av motor men det er helt klart det. Må nok ta en prat med selger igjen ettersom han prøvekjørte båten selv da vi ikke var på hytta når han hevet motoren. Selger er forøvrig en meget grei kar så er ikke bekymret når det gjelder evt. reklamasjon. Spørsmålet er vel hvor mye krenging man må kunne forvente. Jeg har hatt mange båter tidligere men har aldri oppleve dette før. En annen ting jeg har merket meg er at ved tilting av motor ser ikke baugen ut til å løfte seg nevneverdig. Men det er mulig det er slik det skal være på denne båttypen......

Link to post
Share on other sites

Uttern hadde en serie med D55er som var feilproduserte med skjevt skrog. De la seg mer og mer over til siden etterhvert som farten økte. Viste seg at det var en støtte bjelke som var feilmontert i forskipet.

 

Buster båtene er vel sveiset i en monteringsjigg - så at noe tilsvarende skal skje er jo rart. Men dette bør jo være enkelt å finne ut av. Oppfører andre tilsvarende båter seg likt eller ikke?. Om de er like så er det slik båten skal være - da får du montere flaps. Er andre båter "rette i gangen" er det noe feil med din båt. Det er ikke din jobb å finne ut hva som er feil.

 

Hvor mange grader krenger båten? Enkelt å finne ut av. Iphone har krengningsmåler. øker krengningen med farten? 

Om du er medlem av KNBF og trenger advokatbistand så er Skipper Worse her inne KNBFs advokat. Nils Tangedal heter han

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...