Jump to content

Hvor stor presenning, 9.5 m lang båt


volvo_penta_

Recommended Posts

Hvor stor presenning trenger jeg til en princess 286? Nøyaktig totallenge fra Princess ser ut til å være 9.53 m.

 

Ønsket å ta av kalesjen i vinter, og har ingen "vinter kalesje" så er avhengig av å snøre den litt igjen foran og bak.

 

Båten er 3.35 på det bredeste.

 

Tenkte litt på 12 m lengde, hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Antar denne båten skal stå på land? Skal du bruke dekksstativ?

 

12 meter skal vel holde. Tror det er 40% rabatt på ok presenninger hos europris denne uka.

 

Bruker en 12x6 meter på en Grandezza 31 med dekksstativ. Hvit, delvis gjennomsiktig armert presenning. Ikke for tung. Bedre å bytte ut en rimelig presenning av og til enn å bakse med en dyr og tung sak... Synes jeg.

 

Det er et bra triks å spenne mange lange tau over presenningen, fra side til side. Det reduserer at den løfter seg i vinden, ved at luftstrømmene som stryker over, " suger" den opp.

Link to post
Share on other sites

Sørg for lufting både foran og bak. Tetter du helt igjen blir det mye kondens i båten. Selv tar jeg hjem alt av verdi og lar dører og luker stå åpne

Jeg har litt andre erfaringer. Har alltid sikret god lufting under presenningen, men kabinene har jeg hold lukket og satt inn fuktslukere. Resultatet har vært at de lukkede kabinene holder seg tørre og luktfrie gjennom vinteren, mens den åpne midtkabinen/cockpit får inn mye fuktighet gjennom lufteåpningene. Der blir det alltid litt jordslag å vaske bort om våren. Lurer derfor på om jeg skal forsøke å tette presenningen mer igjen denne vinteren.

Link to post
Share on other sites

Svaret avhenger av hva slags vind en kan forvente, frykte, der båten står. Sommeren 2014 kjøpte jeg en 12x10 presenning av middels kvalitet (1000kr). Den hang jeg over et sjøllaga stativ med ås, festa ene sida på bakken - la over lastebilhjul, steiner og slikt,  og andre sida i tiliters og femliters kanner for hver meter omlag. "Lena", fjorårets første Vestlandsstorm, løfta hele greia av. Båten min er lav, sammenlikna med plastbåter i samme lengde, men det er altså et gedigent seil vi monterer. (Teltet er vel fire meter høyt til mønet.) I august -14 gikk jeg derfor over til å bruke lister og skru hele presenninga fast i stativet, som nå nærma seg et uthus. Jeg brukte også omtrent det jeg hadde av tauverk, dreggetau og slikt. Etter at Nina og Ole feia over oss i vinter hadde jeg forsterka presenninga med to stykker på tvers, 8x6, og brukt hundrevis av meter med iletau over og tilbake, over og tilbake. Ikke under båten. På den sida som vender bort fra sjøen, mot sørvest, som er i skydd, er det en glipe på en halv meter der lufta kan sirkulere ut og inn. Du får det likevel ikke tett, så reint bortsett fra lufting av båten, vil ellers presenningsgreia blåse seg opp som en ballong. Båten ligger i øst-vest-retning, ettersom sundet går slik der jeg holder til. Verst vindretning er vestnordvest (Nina), og tilsvarende østsørøst (Lena). Over endene har jeg lagt forsterkede små presenninger på anslagsvis 4x6m. Disse er meget solide og dekker endene. Jeg trur ikke det hadde gått så bra med en tung presenning som jeg ville ha vært redd for å skru lister i. Jeg har ikke demontert spikerteltet og bruker nå en laus presenning inni "teltet" når det regner mye. Jeg ser ikke på det som et mirakel at konstruksjonen sto i mot orkankasta, årsaken var at jeg var forberedt og hadde fulgt med gjennom kulinger og kastevinder. Jeg satt ved båten under den verste stormen, i timesvis i bilen, og torde ikke gå ut. Bilen sto også rett mot vinden, men rugga hit og dit.

En må huske på at vindenergi er et flerdimensjonert fenomen, slik at jo mindre en kan få overflata, jo bedre er det. Får heller være at det blir trangt å jobbe. Jeg skulle i hovedsak jobbe med framskipet, slik at der har jeg en klaring på 50-70cm på sidene i dekkshøyde. Akter har jeg klemt presenningen inntil for å minske luftpresset. Hele stativet er også bygget som en båt, altså med minst mulig luftmotstand/aerodynamisk. Det er ikke tale om at et konvensjonelt stativ hadde stått i mot! En må rett og slett stikke fingeren i jorda og akseptere realitetene. bilde

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...