Tranen2 Startet 11.September.2015 Del på Facebook Startet 11.September.2015 Suzukieiere, vær klar over at fabrikktilbakekallinger ang fabrikkfeil på motor kun bli varslet ved en service hos GODKJENT Suzuki-verksted! Ingen andre finner ut av dette og du blir ikke varslet på annen måte! Kjøpte i sommer en DF100A 2014 mod som gikk rufsete, jaget veldig på turtall, stoppet når jeg gikk fra marsjfart til tomgang og den "kraftet" dårlig når jeg tok båten opp i plan. Etter mye frem og tilbake på internett så fikk jeg snusen i at ting ikke var som de skulle og at det var såkalte recalls fra Suzuki på dette og en del annet..... Kontaktet merkeforhandler og de spurte etter serienummer og opplyste ganske riktig at ECM skal byttes på garanti. Etter en travel sensommer for verkstedet så er ECM nå byttet - og jeg har rett og slett fått en "ny" motor! Alt stemmer nå, det er en fryd å kjøre med litt mindre forbruk og litt høyere fart. Her er link til en annen fersk recall, riktignok på Japansk (bruk Google translate): http://www.suzuki.co.jp/about/recall/2015/0514/index.html Så sjekk opp om du har en trøblete Suzuki motor! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
ibizafan Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 min motor er 2013 mod kjøpt høst 2013 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Tranen2 Svart 12.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2015 (redigert) Hvilken motor da, Ibizafan? Ah, ser det i logoen din. Det samme gjelder sannsynligvis for motoren din! Redigert 12.September.2015 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Tranen2 Svart 12.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2015 Ikke uten grunn at begrepet "Skruzuki" var ganske vanlig forekommende i mopedmiljøet på 80-tallet. Mimre...mimre. Those were the days ... Alle fabrikater gjennomfører av og til recalls. Og det vitner bare om seriøsitet. Suzuki påhengsmotorer går for å være de beste i markedet sammen med Yamaha. Jeg har hatt en Suzuki 90 hk tidligere. Kjempemotor det og. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
ibizafan Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 suzuki df 140 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Man kan ikke hevde at Suzuki har en historie som feilfri produsent de senere år, like lite som Yamaha har det. Tror nok Honda har et lite overtak der. Men er helt sikker på at Mercury kommer til å stige betraktelig i gradene de kommende årene. Det er ikke lengre slik at japsene er best på alt. Husk hvem som var først på månen. Og nå har de fått dreis på motorene sine også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 (redigert) Man kan ikke hevde at Suzuki har en historie som feilfri produsen,,,,,,,, Husk hvem som var først på månen. ...... Vel, du har ingen peilig på hva du snakker om. Amerikanerene var på månen litt før sovieterene (de ga opp prosjektet fordi US kom de i forkjøpet) grunnet at US kapret 50 000 tyske vitenskapsmenn og ingeniører (som russerene) i sluttfasen av krigen bla tyske Werner Von Braun og hans team som ledet tyskerenes rakettforskningsprogram både før og under krigen. Dette var opprinnelig et sivilt prosjekt og en del av Von Brauns store drømmer om å sende mennesker ut i rommet. Engelsmennene kapret og en del titalls tusen tyskere i samme gesjeft og hadde reelle prosjekter hvor de skulle bruke modifiserte ex-tyske V2 raketter til å sende mennsker ut i rommet. Når det gjelder hvor gode japanerene er har du null peiling. Jeg har jobbet med japanere på hightechnivå som dog gjør gjør kommerisielle produkter til kindergartenaktiviteter til sammenlikning - i 30år (samt fulgt nøye med Honda i nærmere 50 år) og har fått en innsikt i japansk high-tech knowhow som er nokså unik. Japanerene har et historisk krav til kvalitet og sikkerhet som ingen andre men for å få full innsikt i dette må man være der. De er generelt lite flinke til å fremheve den unike kvaliteten på sine produkter selv om Suz og Yam (Nippon Gakki) er flinkere til å skryte av produktene sine enn Honda. De virkelig gode tror (Feilaktig) at kunden har samme know-how level som de selv. Derfor slipper wannabes som feks Mercury og Evinrude lett til i skryte og løgnkampanjer, Vet du forresten hvor mye førstegangsservice på en Etec 200 koster? Ca 20 båtlapper ja. Mercury er en amatørprodusent som har forsøkt å løse problemene de har løpt inn i med sine 4-taktmotorer ved å nedgradere teknologi fordi de ikke har den nødvendige kunnskapen og forsøker å øke motorvolumet for å kompensere for dette. Da de lanserte de tidlige Verado (ikke yam baserte) motorene fikk de hjelp av - om jeg husker riktig - Ilmore (racingmotorfirma) og som vi alle vet var det ikke rare greiene det ble ut av det OG... det er årsaken til at de har gått tilbake til steinalderteknologi på motorene som bla din nye har fått implementert. Når det gjelder japanske motorer er rekkefølgen ubetinget slik: Honda - Yamaha (Nippon Gakki - Japan Musical Instruments) og Suzuki (Andersen). Honda er i en særklasse av disse 3. De har en teknologi knowhow som de andre to bare kan drømme om og et forsprang de andre (samt US produsenter) aldri vil prøve å (kunne) nærme seg. Dette er historisk dokumentert. Siden svært få her inne kjenner til Hondas teknologoknowhow gjør jeg et fånyttes forsøk på å linke til to informasjonsfilmer som tar for seg den omfattende og unike teknologien og driftsikkerheten i Honda outboardmotorene her vist med 2.4 liters 150 hesteren som forøvrig er samme basismotoren som 115 hesteren og i motsetning til Mercury oppgir Honda totalvekten på motoren fullt driftsklar i motsetning til Mercury som oppgir tom/letteste alternativ. Hondas unike sikkerhet, ytelse og teknologi i detalj Del 1: 14 min Del 2: 12 min Og om en ønsker et litet og da mener jeg litet innblikk i Hondas unike historie og kunnskap kan en spandere litt tid på denne filmsnutten som beskriver Hondas første "stint" i F1 1964 - på et tidspunkt da feks Audi (Horch Wannabes) vel fortsatt kjørte totaktere i personbilene. Vol.5“‘VENI, VIDI, VICI:’ We Hate to Lose – Honda’s F1 Challenge” from Honda Origins - The Manga (Sinnataggen er Soichi Honda Himself i denne "dokumentaren") Det var på dette tidspuktet de lanserte sin første outboard 4 taktsmotor - en 2 sylindret 4,5 hk boksermotor. Eksempel på nyeste men gjennomprøvde Honda "outboard" teknologi i praksis: Redigert 13.September.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 (redigert) Vel du er kanskje kunnskapsrik men akkurat i dette tilfellet er det med respekt å melde mye tull fra deg. Å kalle Mercury for en amatørprodusent er jo bare latterlig. Iallefall når det gjelder de siste 10 årene. Nå hadde jeg i noen år gleden av å være motorisert av en relativt høyteknologisk Honda BF90D som da den ble lansert i 2006 var "state of the art" i klassen. De var jo mange år etter Suzuki bl.a. med EFI men leverte nok et bedre produkt iallefall. En annen sak er jo at Suzukis motorer fra 10-15 år tilbake nå stort sett er opptært... Når jeg nå har byttet ut hondaen med den nye Mercury F115 så oppfatter jeg det å kalle denne motoren for at amatørprodukt som kunnskapsløst og helt ut på viddene feil. Mercury har gjort alt rett, og levert en 115 hk motor som veier det samme som BF90D (og ja det er tørrvekt begge produsenter oppgir, og honda har nå oppjustert sin motor til 100 hk). Enkel og nærmest vedlikeholdsfri mekanikk og langt større sylindervolum enn BF90D gjør virkelig en forskjell. Den har en akselerasjon som gjør hondaen til latter, og et støynivå som ligger merkbart under på de aller fleste turtall. Spesielt fra rundt 4000 rpm og oppover. Bensinforbruket er faktisk noe lavere i de høyere fartsområder. Jeg holder nå ca samme fart på 4000 rpm som på 5000 rpm med hondaen. Og over 5200 rpm var hondaen rett og slett slitsom støymessig bl.a. pga. at VTEC ble koblet inn. Og når det gjelder f.eks. instrumentering så er Mercury Smartcraft i en helt annen liga enn japsenes greier. Å proppe en utenbordsmotor full av mest mulig avansert teknikk, elektronikk og mekanikk er ikke nødvendigvis det eneste rette. At Mercury har presentert et produkt som ikke står tilbake for noe de japanske konkurrentene kan framvise (heller bedre vil jeg påstå), er ikke noe mere merkelig enn at en samlet bilindustri stort sett ble tatt på senga av Teslas engasjement og resultater med sine el-biler. På 70-80 tallet var japsene stort sett enerådende på MC-markedet for de som ville ha noe driftssikkert med litt ytelse, men se nå det siste 10-året hva tyske, engelske, italienske og amerikanske MC-produsenter har fått til. Ikke mange hadde vel trodd at HD og BMW skulle være med å toppe salgsstatistikkene men slik gikk det. Kan forøvrig nevne at jeg var så uheldig å eie en Honda 1100 kubikk MC med V4 motor på 80-tallet. Maken til dårlig ingeniørkunst skal man lete lenge etter. Kamaksler og vippearmer var forbruksvare pga. feilkonstruert/dårlig tilførsel av olje.... Så det er ingen produsenter som kan smykke seg med tittelen feilfri. Hverken før eller nå. Takk for oppmerksomheten Redigert 13.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Aldri hørt så mye tull og vås som i innlegg nr. 8 fra Bay- liner. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Ikke herpe tråden helt nå da! Tråden er ment å omtale recalls fra Suzuki da eiere kun blir varslet ved service til merkeverksted. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
kjapp1 Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Har en lignende problemstilling med min 2014 mod DF 115 har nettopp hatt den på service og gitt beskjed om problemstilling med stopp fra fart til tomgang. De ga tilbakemelding om att dette kunne være vann i bensin. Ingenting om tilbakekallinger. Burde jeg gå tilbake å klage. Evt be om å få en ny vurdering av saken. Problemet er vedvarende og vannutskilleren er helt klar. Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Vel, du har ingen peilig på hva du snakker om. Amerikanerene var på månen litt før sovieterene (de ga opp prosjektet fordi US kom de i forkjøpet) grunnet at US kapret 50 000 tyske vitenskapsmenn og ingeniører (som russerene) i sluttfasen av krigen bla tyske Werner Von Braun og hans team som ledet tyskerenes rakettforskningsprogram både før og under krigen. Dette var opprinnelig et sivilt prosjekt og en del av Von Brauns store drømmer om å sende mennesker ut i rommet. Engelsmennene kapret og en del titalls tusen tyskere i samme gesjeft og hadde reelle prosjekter hvor de skulle bruke modifiserte ex-tyske V2 raketter til å sende mennsker ut i rommet. Når det gjelder hvor gode japanerene er har du null peiling. Jeg har jobbet med japanere på hightechnivå som dog gjør gjør kommerisielle produkter til kindergartenaktiviteter til sammenlikning - i 30år (samt fulgt nøye med Honda i nærmere 50 år) og har fått en innsikt i japansk high-tech knowhow som er nokså unik. Japanerene har et historisk krav til kvalitet og sikkerhet som ingen andre men for å få full innsikt i dette må man være der. De er generelt lite flinke til å fremheve den unike kvaliteten på sine produkter selv om Suz og Yam (Nippon Gakki) er flinkere til å skryte av produktene sine enn Honda. De virkelig gode tror (Feilaktig) at kunden har samme know-how level som de selv. Derfor slipper wannabes som feks Mercury og Evinrude lett til i skryte og løgnkampanjer, Vet du forresten hvor mye førstegangsservice på en Etec 200 koster? Ca 20 båtlapper ja. Mercury er en amatørprodusent som har forsøkt å løse problemene de har løpt inn i med sine 4-taktmotorer ved å nedgradere teknologi fordi de ikke har den nødvendige kunnskapen og forsøker å øke motorvolumet for å kompensere for dette. Da de lanserte de tidlige Verado (ikke yam baserte) motorene fikk de hjelp av - om jeg husker riktig - Ilmore (racingmotorfirma) og som vi alle vet var det ikke rare greiene det ble ut av det OG... det er årsaken til at de har gått tilbake til steinalderteknologi på motorene som bla din nye har fått implementert. Når det gjelder japanske motorer er rekkefølgen ubetinget slik: Honda - Yamaha (Nippon Gakki - Japan Musical Instruments) og Suzuki (Andersen). Honda er i en særklasse av disse 3. De har en teknologi knowhow som de andre to bare kan drømme om og et forsprang de andre (samt US produsenter) aldri vil prøve å (kunne) nærme seg. Dette er historisk dokumentert. Siden svært få her inne kjenner til Hondas teknologoknowhow gjør jeg et fånyttes forsøk på å linke til to informasjonsfilmer som tar for seg den omfattende og unike teknologien og driftsikkerheten i Honda outboardmotorene her vist med 2.4 liters 150 hesteren som forøvrig er samme basismotoren som 115 hesteren og i motsetning til Mercury oppgir Honda totalvekten på motoren fullt driftsklar i motsetning til Mercury som oppgir tom/letteste alternativ. Hondas unike sikkerhet, ytelse og teknologi i detalj Del 1: 14 min Del 2: 12 min Og om en ønsker et litet og da mener jeg litet innblikk i Hondas unike historie og kunnskap kan en spandere litt tid på denne filmsnutten som beskriver Hondas første "stint" i F1 1964 - på et tidspunkt da feks Audi (Horch Wannabes) vel fortsatt kjørte totaktere i personbilene. Vol.5“‘VENI, VIDI, VICI:’ We Hate to Lose – Honda’s F1 Challenge” from Honda Origins - The Manga (Sinnataggen er Soichi Honda Himself i denne "dokumentaren") Det var på dette tidspuktet de lanserte sin første outboard 4 taktsmotor - en 2 sylindret 4,5 hk boksermotor. Eksempel på nyeste men gjennomprøvde Honda "outboard" teknologi i praksis: Besservisser Sitér dette innlegget Link to post
kjapp1 Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Veldig merkelig valg av spalte plass når noen har seriøse henvendelser man kanskje ønsker svar på? :-SS Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Veldig merkelig valg av spalte plass når noen har seriøse henvendelser man kanskje ønsker svar på? :-SS Godt poeng Her er det nok noen som gjør et forsøk på å forsvare egnen fortreffelighet med valg av motor Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Vel, du har ingen peilig på hva du snakker om. Vet du forresten hvor mye førstegangsservice på en Etec 200 koster? Ca 20 båtlapper ja. Om 20 lapper er riktig eller om noe du bare slenger ifra deg vet jeg ikke men gen2 har 5 år før første service og gen1 3 år eller x antall timer alt etter hva som kommer først. Deler du kostnad på antall år blir vel ikke prisen så gal som du skal ha det til ved å slenge ut et stort beløp Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
kjapp1 Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Hei igjen. Har vert på verksted mrd min motor.Den hadde ujevn gange fra 4000 til 5000 o.min og sporadisk stopp ved frakobling Har fått skiftet motorstyring. Eksos spjeld. Og tiltgiver på garanti. Nå funker alt som det skal har DF 115 2013 mod Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Besservisser Værre Honda fanatiker enn meg du!! Bra at det taes opp det med reklamasjoner her og hvor fallgruvene er.. Det er vel ganske utviska forspranget til Honda på påhengere nå etterhvert. Jeg har jo en Mercury, og må si jeg var veldig skeptisk.. men er faktisk storfornøyd! selv om ønsket nr1 er Honda! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.