Jump to content

Suzuki tilbakekallinger - recalls


Tranen2

Recommended Posts

Suzukieiere, vær klar over at fabrikktilbakekallinger ang fabrikkfeil på motor kun bli varslet ved en service hos GODKJENT Suzuki-verksted! Ingen andre finner ut av dette og du blir ikke varslet på annen måte!

 

Kjøpte i sommer en DF100A 2014 mod som gikk rufsete, jaget veldig på turtall, stoppet når jeg gikk fra marsjfart til tomgang og den "kraftet" dårlig når jeg tok båten opp i plan.

Etter mye frem og tilbake på internett så fikk jeg snusen i at ting ikke var som de skulle og at det var såkalte recalls fra Suzuki på dette og en del annet.....

Kontaktet merkeforhandler og de spurte etter serienummer og opplyste ganske riktig at ECM skal byttes på garanti.

 

Etter en travel sensommer for verkstedet så er ECM nå byttet - og jeg har rett og slett fått en "ny" motor!

Alt stemmer nå, det er en fryd å kjøre med litt mindre forbruk og litt høyere fart.

 

Her er link til en annen fersk recall, riktignok på Japansk (bruk Google translate):

http://www.suzuki.co.jp/about/recall/2015/0514/index.html

 

Så sjekk opp om du har en trøblete Suzuki motor!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor da, Ibizafan?

Ah, ser det i logoen din.

Det samme gjelder sannsynligvis for motoren din!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Ikke uten grunn at begrepet "Skruzuki" var ganske vanlig forekommende i mopedmiljøet på 80-tallet. Mimre...mimre. Those were the days ... :cool:

Alle fabrikater gjennomfører av og til recalls. Og det vitner bare om seriøsitet.

Suzuki påhengsmotorer går for å være de beste i markedet sammen med Yamaha. Jeg har hatt en Suzuki 90 hk tidligere. Kjempemotor det og.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke hevde at Suzuki har en historie som feilfri produsent de senere år, like lite som Yamaha har det.

Tror nok Honda har et lite overtak der. 

Men er helt sikker på at Mercury kommer til å stige betraktelig i gradene de kommende årene.

Det er ikke lengre slik at japsene er best på alt. Husk hvem som var først på månen.

Og nå har de fått dreis på motorene sine også  :smiley: 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke hevde at Suzuki har en historie som feilfri produsen,,,,,,,,

 

 Husk hvem som var først på månen.

......

 

 

Vel, du har ingen peilig på hva du snakker om.

 

Amerikanerene var på månen litt før sovieterene (de ga opp prosjektet fordi US kom de i forkjøpet) grunnet at US kapret 50 000 tyske vitenskapsmenn og ingeniører (som russerene) i sluttfasen av krigen bla tyske Werner Von Braun og hans team som ledet tyskerenes rakettforskningsprogram både før og under krigen. Dette var opprinnelig et sivilt prosjekt og en del av Von Brauns store drømmer om å sende mennesker ut i rommet.

 

Engelsmennene kapret og en del titalls tusen tyskere i samme gesjeft og hadde reelle prosjekter hvor de skulle bruke modifiserte ex-tyske V2 raketter til å sende mennsker ut i rommet.

 

 

Når det gjelder hvor gode japanerene er har du null peiling.

 

Jeg har jobbet med japanere på hightechnivå som dog gjør gjør kommerisielle produkter til kindergartenaktiviteter til sammenlikning - i 30år  (samt fulgt nøye med Honda i nærmere 50 år) og har fått en innsikt i japansk high-tech knowhow som er nokså unik.

 

Japanerene har et historisk krav til kvalitet og sikkerhet som ingen andre men for å få full innsikt i dette må man være der. De er generelt lite flinke til å fremheve den unike kvaliteten på sine produkter selv om Suz og Yam (Nippon Gakki)  er flinkere til å skryte av produktene sine enn Honda. De virkelig gode tror (Feilaktig) at kunden har samme know-how level som de selv. Derfor slipper wannabes som feks Mercury og Evinrude lett til i skryte og løgnkampanjer,

 

Vet du forresten hvor mye førstegangsservice på en Etec 200 koster? Ca 20 båtlapper ja.

 

Mercury er en amatørprodusent som har forsøkt å løse problemene de har løpt inn i med sine 4-taktmotorer ved å nedgradere teknologi fordi de ikke har den nødvendige kunnskapen og forsøker å øke motorvolumet for å kompensere for dette.

 

Da de lanserte de tidlige Verado (ikke yam baserte) motorene fikk de hjelp av - om jeg husker riktig - Ilmore (racingmotorfirma) og som vi alle vet var det ikke rare greiene det ble ut av det OG... det er årsaken til at de har gått tilbake til steinalderteknologi på motorene som bla din nye har fått implementert.

 

Når det gjelder japanske motorer er rekkefølgen ubetinget slik: Honda - Yamaha (Nippon Gakki - Japan Musical Instruments) og Suzuki (Andersen).

Honda er i en særklasse av disse 3. De har en teknologi knowhow som de andre to bare kan drømme om og et forsprang de andre (samt US produsenter) aldri vil prøve å (kunne) nærme seg. Dette er historisk dokumentert.

 

Siden svært få her inne kjenner til Hondas teknologoknowhow gjør jeg et fånyttes forsøk på å linke til to informasjonsfilmer som tar for seg den omfattende og unike teknologien og driftsikkerheten i Honda outboardmotorene her vist med 2.4 liters 150 hesteren som forøvrig er samme basismotoren som 115 hesteren og i motsetning til Mercury oppgir Honda totalvekten på motoren fullt driftsklar i motsetning til Mercury som oppgir tom/letteste alternativ.

 

Hondas unike sikkerhet, ytelse og teknologi i detalj

 

Del 1: 14 min

 

Del 2: 12 min

 

Og om en ønsker et litet og da mener jeg litet innblikk i Hondas unike historie og kunnskap kan en spandere litt tid på denne filmsnutten som beskriver Hondas første "stint" i F1 1964 - på et tidspunkt da feks Audi (Horch Wannabes) vel fortsatt kjørte totaktere i personbilene.

 

Vol.5“‘VENI, VIDI, VICI:’ We Hate to Lose – Honda’s F1 Challenge” from Honda Origins - The Manga (Sinnataggen er Soichi Honda Himself i denne "dokumentaren") Det var på dette tidspuktet de lanserte sin første outboard 4 taktsmotor - en 2 sylindret 4,5 hk boksermotor.

 

Eksempel på nyeste men gjennomprøvde Honda "outboard" teknologi i praksis:

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vel du er kanskje kunnskapsrik men akkurat i dette tilfellet er det med respekt å melde mye tull fra deg.

 

Å kalle Mercury for en amatørprodusent er jo bare latterlig. Iallefall når det gjelder de siste 10 årene.

 

Nå hadde jeg i noen år gleden av å være motorisert av en relativt høyteknologisk Honda BF90D som da den ble lansert i 2006 var "state of the art" i klassen. 

De var jo mange år etter Suzuki bl.a. med EFI men leverte nok et bedre produkt iallefall.

En annen sak er jo at Suzukis motorer fra 10-15 år tilbake nå stort sett er opptært...

 

Når jeg nå har byttet ut hondaen med den nye Mercury F115 så oppfatter jeg det å kalle denne motoren for at amatørprodukt som kunnskapsløst og helt ut på viddene feil.

Mercury har gjort alt rett, og levert en 115 hk motor som veier det samme som BF90D (og ja det er tørrvekt begge produsenter oppgir, og honda har nå oppjustert sin motor til 100 hk).

 

Enkel og nærmest vedlikeholdsfri mekanikk og langt større sylindervolum enn BF90D gjør virkelig en forskjell.

Den har en akselerasjon som gjør hondaen til latter, og et støynivå som ligger merkbart under på de aller fleste turtall. Spesielt fra rundt 4000 rpm og oppover.

Bensinforbruket er faktisk noe lavere i de høyere fartsområder.

Jeg holder nå ca samme fart på 4000 rpm som på 5000 rpm med hondaen.

Og over 5200 rpm var hondaen rett og slett slitsom støymessig bl.a. pga. at VTEC ble koblet inn.

 

Og når det gjelder f.eks. instrumentering så er Mercury Smartcraft i en helt annen liga enn japsenes greier.

 

Å proppe en utenbordsmotor full av mest mulig avansert teknikk, elektronikk og mekanikk er ikke nødvendigvis det eneste rette.

At Mercury har presentert et produkt som ikke står tilbake for noe de japanske konkurrentene kan framvise (heller bedre vil jeg påstå), er ikke noe mere merkelig enn at en samlet bilindustri stort sett ble tatt på senga av Teslas engasjement og resultater med sine el-biler.

 

På 70-80 tallet var japsene stort sett enerådende på MC-markedet for de som ville ha noe driftssikkert med litt ytelse, men se nå det siste 10-året hva tyske, engelske, italienske og amerikanske MC-produsenter har fått til.

Ikke mange hadde vel trodd at HD og BMW skulle være med å toppe salgsstatistikkene men slik gikk det.

 

Kan forøvrig nevne at jeg var så uheldig å eie en Honda 1100 kubikk MC med V4 motor på 80-tallet.

Maken til dårlig ingeniørkunst skal man lete lenge etter. Kamaksler og vippearmer var forbruksvare pga. feilkonstruert/dårlig tilførsel av olje....

Så det er ingen produsenter som kan smykke seg med tittelen feilfri. Hverken før eller nå.

 

Takk for oppmerksomheten  :smiley: 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke herpe tråden helt nå da!

Tråden er ment å omtale recalls fra Suzuki da eiere kun blir varslet ved service til merkeverksted.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har en lignende problemstilling med min 2014 mod DF 115 har nettopp hatt den på service og gitt beskjed om problemstilling med stopp fra fart til tomgang. De ga tilbakemelding om att dette kunne være vann i bensin. Ingenting om tilbakekallinger. Burde jeg gå tilbake å klage. Evt be om å få en ny vurdering av saken. Problemet er vedvarende og vannutskilleren er helt klar.

Link to post
Share on other sites

Vel, du har ingen peilig på hva du snakker om.

 

Amerikanerene var på månen litt før sovieterene (de ga opp prosjektet fordi US kom de i forkjøpet) grunnet at US kapret 50 000 tyske vitenskapsmenn og ingeniører (som russerene) i sluttfasen av krigen bla tyske Werner Von Braun og hans team som ledet tyskerenes rakettforskningsprogram både før og under krigen. Dette var opprinnelig et sivilt prosjekt og en del av Von Brauns store drømmer om å sende mennesker ut i rommet.

 

Engelsmennene kapret og en del titalls tusen tyskere i samme gesjeft og hadde reelle prosjekter hvor de skulle bruke modifiserte ex-tyske V2 raketter til å sende mennsker ut i rommet.

 

 

Når det gjelder hvor gode japanerene er har du null peiling.

 

Jeg har jobbet med japanere på hightechnivå som dog gjør gjør kommerisielle produkter til kindergartenaktiviteter til sammenlikning - i 30år  (samt fulgt nøye med Honda i nærmere 50 år) og har fått en innsikt i japansk high-tech knowhow som er nokså unik.

 

Japanerene har et historisk krav til kvalitet og sikkerhet som ingen andre men for å få full innsikt i dette må man være der. De er generelt lite flinke til å fremheve den unike kvaliteten på sine produkter selv om Suz og Yam (Nippon Gakki)  er flinkere til å skryte av produktene sine enn Honda. De virkelig gode tror (Feilaktig) at kunden har samme know-how level som de selv. Derfor slipper wannabes som feks Mercury og Evinrude lett til i skryte og løgnkampanjer,

 

Vet du forresten hvor mye førstegangsservice på en Etec 200 koster? Ca 20 båtlapper ja.

 

Mercury er en amatørprodusent som har forsøkt å løse problemene de har løpt inn i med sine 4-taktmotorer ved å nedgradere teknologi fordi de ikke har den nødvendige kunnskapen og forsøker å øke motorvolumet for å kompensere for dette.

 

Da de lanserte de tidlige Verado (ikke yam baserte) motorene fikk de hjelp av - om jeg husker riktig - Ilmore (racingmotorfirma) og som vi alle vet var det ikke rare greiene det ble ut av det OG... det er årsaken til at de har gått tilbake til steinalderteknologi på motorene som bla din nye har fått implementert.

 

Når det gjelder japanske motorer er rekkefølgen ubetinget slik: Honda - Yamaha (Nippon Gakki - Japan Musical Instruments) og Suzuki (Andersen).

Honda er i en særklasse av disse 3. De har en teknologi knowhow som de andre to bare kan drømme om og et forsprang de andre (samt US produsenter) aldri vil prøve å (kunne) nærme seg. Dette er historisk dokumentert.

 

Siden svært få her inne kjenner til Hondas teknologoknowhow gjør jeg et fånyttes forsøk på å linke til to informasjonsfilmer som tar for seg den omfattende og unike teknologien og driftsikkerheten i Honda outboardmotorene her vist med 2.4 liters 150 hesteren som forøvrig er samme basismotoren som 115 hesteren og i motsetning til Mercury oppgir Honda totalvekten på motoren fullt driftsklar i motsetning til Mercury som oppgir tom/letteste alternativ.

 

Hondas unike sikkerhet, ytelse og teknologi i detalj

 

Del 1: 14 min

 

Del 2: 12 min

 

Og om en ønsker et litet og da mener jeg litet innblikk i Hondas unike historie og kunnskap kan en spandere litt tid på denne filmsnutten som beskriver Hondas første "stint" i F1 1964 - på et tidspunkt da feks Audi (Horch Wannabes) vel fortsatt kjørte totaktere i personbilene.

 

Vol.5“‘VENI, VIDI, VICI:’ We Hate to Lose – Honda’s F1 Challenge” from Honda Origins - The Manga (Sinnataggen er Soichi Honda Himself i denne "dokumentaren") Det var på dette tidspuktet de lanserte sin første outboard 4 taktsmotor - en 2 sylindret 4,5 hk boksermotor.

 

Eksempel på nyeste men gjennomprøvde Honda "outboard" teknologi i praksis:

Besservisser :rolleyes:  :sleep:

Link to post
Share on other sites

Vel, du har ingen peilig på hva du snakker om.

 

 

 

 

 

 

Vet du forresten hvor mye førstegangsservice på en Etec 200 koster? Ca 20 båtlapper ja.

 

Om 20 lapper er riktig eller om noe du bare slenger ifra deg vet jeg ikke men gen2 har 5 år før første service og gen1 3 år eller x antall timer alt etter hva som kommer først. Deler du kostnad på antall år blir vel ikke prisen så gal som du skal ha det til ved å slenge ut et stort beløp

 

 

 

 

 

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Besservisser :rolleyes:  :sleep:

 Værre Honda fanatiker enn meg du!!

Bra at det taes opp det med reklamasjoner her og hvor fallgruvene er.. Det er vel ganske utviska forspranget til Honda på påhengere nå etterhvert. Jeg har jo en Mercury, og må si jeg var veldig skeptisk.. men er faktisk storfornøyd! selv om ønsket nr1 er Honda!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...