Jump to content

350 størrelse RIB med 9,9 / 15 Hk - erfaringer?


HansO

Recommended Posts

Etter mange år og fire barn med opplæring på Aquaquick og Yamaha 5 Hk, er vi nå på jakt etter en RIB som de yngre ungdommene kan finne videre glede i. Spesifikasjonen er 4 takts motor med el. start og båt med ratt konsoll og dobbelt sete bak.

 

Vi har sett på flere, og det er store variasjoner i pris og tilstand.

 

Har fått klar melding om å styre unna de billige, men på konkret forespørsel bekreftet selger at Mercury sine er produsert i Kina de også... Og jeg antar det gjelder mange andre merker.

 

Jeg skal innrømme at jeg alltid har hatt forkjærlighet for Yamaha motorer, men når jeg ser at den med elektrisk start ikke har snortrekk (og vise versa) blir jeg skeptisk.

 

Hvilke erfaringer har båtfolket gjort seg mht RIB og motor(er).

Link to post
Share on other sites

Mercury Viking har snortrekk i tillegg til el start. det er 10/15 hk, men litt tung. Vurderer å bytte ut en eldre Yamaha 9,9 2t, på båten til sønnen. Har spurt om bruker erfaringer her på forumet, men fikk stort sett bare leksjoner om det som går på aldersgrense.  Tror jeg ville gått for Yamaha Honda Suzuki eller Mercury.. Savner litt brukererfaringer og samenlikninger mellom disse småmotorene.. hvordan de er på fjernkontroll/gir  hvor lettstarta de med snor er osv osv.. ikke minst vekt og forbruk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har nå 3 sesongers erfaring med Suzuki DF15 med elstart på 320 Rib.

Veldig fornøyd med motoren som er identisk fra 9,9-20 hk, fra 9,9 til 15 så er det bare en struping på lufta, fra 15-20 så er det struping og ecu, 20 hk har turtallsperra litt høyere. Disse motorene har injection som ikke er avheng av batteri for å starte opp.

Elstarten fungerer flott, jeg bruker et lite 18 Ah AGM batteri og det er mere enn sterkt nok.

Manuell start er enkelt da motoren har et automatisk dekompresjonssystem slik at trekk nr 2 i snora blir svært lett, min datter dro den fint igang når hun var 12.

Vi har en Bestmarin Rib, med 2 seter bak, styrekonsoll på styrbord og 1 sete ved siden av konsollen samt sitteplass i front i baugen.

Lensepumpe, og lanterne er på plass. for at den skulle bli litt mer morsom for ungdommene så har jeg satt inn vanntett stereo med bluetooth og sig uttak for mobillader.

For å komme litt lettere i plan så har båten fått "Smart Tabs" trimplan med gassdempere, disse gir utrolig bra stabilitet i båten og den holder seg i plan ganske langt ned i hastighet.

Bytta ut originalpropellen med en SOLAS i stål, maks stigning av det som var å få tak i, motoren orker fint å dra den og toppfarta økte fra 18 til 27 knop!!

Bruker den både til å dra tube og vannski.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Holder det med 15 hk på 350 RIB?

Har selv 310 RIB med jockeysete med samme motor som Christensen.

Funker greit, men blir vel til å chippe den til 20 for å få det lille ekstra når jolla er tunglasta.

Skal sies at jeg har ikke byttet propell når den ble gjort om til 15.

Ser for meg at 350 blir endel tyngre, men mulig det oppveies med lengre vannlinje.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noen  vits å chippe den, jeg kjøpte min original som 15 hk og har da byttet ut strupeskiva med flammegitteret som er standard på 20 hk, fikk da betydelig effektøkning.

Mener bestemt at den eneste forskjellen er høyere turtallsperre, blanding av fuel blir gjort utifra luftmengdemåleren.

Sålenge du ikke er på turtallsperra så tror jeg ikke det er noe å hente på ECU boksen. Jeg er 150 rpm under turtallsperra, altså godt innenfor der den skal yte 20 hk. (15 hk 5000-6000. 20 hk 5300-6300)

 

Viktigste er å sette inn 20 hk gitter istedenfor 9,9 eller 15 hk restriktor (struping)

 

http://www.toppfritid.no/verksted/Diverse1/13710-89L00-ARRESTER-COMP-FLAME-DF20A-Passer-Suzuki-DF20A101325-p0000002330

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Capelli 360 rib med Suzuki 15 firetakt etter to sesonger med 9 fot gummi og 4 hk yamaha. (Som ble kjedelig etterhvert). Dette er en rib som overgår mye annet!

Den er tung men veldig stødig, laget av lett hypalon duk, har dobbelt sete bak og integrert tank.

Motoren er egentlig liten til denne båten og den klarer akkurat å løfte seg ut av vannet med en voksen og to barn.

Etterhvert blir det en motor på mellom 30-40 hk.

Skal du kjøpe rib og vil handle kvalitet vil jeg anbefale denne.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke kuppe tråden, men hvilket 18Ah batteri bruker du Christensen? Jeg har en Suzuki DF9.9a (den som ikke kan oppgraderes videre), og synes batteriet vi bruker er for stort/tungt for formålet.

http://www.yuasabatteries.com/pdfs/NP_18_12_DataSheet.pdf

 

Ser jo nå at dette ikke er AGM, men forsegla bly/syrebatteri, men masse futt i det uansett!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.

 

Øynene har etterhvert blitt trukket mot "Smart Rib" - enten 390 eller 430. Litt store muligens?

Dette fordi fruen ser muligheten for å komme enklere til nærliggende holmer en ettermiddag uten å dra i gang Sandviken...

Som motor ser vi på Mercury (den som kan trimmes fra 9,9 - 15 - 20) eller Suzukien som Christensen ovenfor nevner.

Yamahaen er ute da den ikke har både el. start og snortrekk.

 

Noen erfaringer med disse Smart-Rib?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Arimar 360 med Tohatsu 9,9 2t. Guttungen på 11 drar den fint i gang selv. Vi bruker på båten som slepejolle til 39' seilbåt. Tror at noe særlig mer enn 12' blir litt i overkant som slepejolle til Sandviken din. Forøvrig så syntes jeg 12' er et passe kompromiss med plass til 4 uten å bli for stor og uten at det genererer for stor motor. Min Arimar/Tohatsu gjør litt i overkant av 20 kn med 2 pers.

Link to post
Share on other sites

Et par betraktninger; jeg har hatt mange Yamaha, og modellene uten snorstart kan fint håndstartes ved å ta av lokket og bruke den medfølgende snora, like lett som andre og er jo kun nødvendig om du er tom for strøm.

De fleste Ribbene i denne klassen er produsert i Asia, noen også Ukraina, det er kanskje ikke det viktigste? Jeg har nå en Grand 380 GL som fungerer utmerket med Yamaha 9,9, både 2-takter som jeg har nå og den noe tyngre 4-taktern. Planer lett uten flaps, og to voksne og en stort barn kjører fint i plan også i litt sjø. Denne har fire sitteplasser og store rom, kan anbefales!

Link to post
Share on other sites

Har noen venner som kjøpte smartrib. Fine båter og pvcen virker grei nok. Men vær obs på at en del av ståldetaljene til targaen og ellers på båten ikke er rustfrie. Dette gjelder spesielt skruer.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Et par betraktninger; jeg har hatt mange Yamaha, og modellene uten snorstart kan fint håndstartes ved å ta av lokket og bruke den medfølgende snora, like lett som andre og er jo kun nødvendig om du er tom for strøm.

De fleste Ribbene i denne klassen er produsert i Asia, noen også Ukraina, det er kanskje ikke det viktigste? Jeg har nå en Grand 380 GL som fungerer utmerket med Yamaha 9,9, både 2-takter som jeg har nå og den noe tyngre 4-taktern. Planer lett uten flaps, og to voksne og en stort barn kjører fint i plan også i litt sjø. Denne har fire sitteplasser og store rom, kan anbefales!

 

Gode poeng.

Tenkte ikke på at det følger med snor som kan benyttes.

Har jo også sett på Grand sine RIBer, og må jo innrømme at 380 GL virker som en veldig fin båt som frister veldig - på tross av at den er noe dyrere.

Og som Vindøyet skriver over her, så er vel noe større en utfordring å trekke etter Sandviken.

Takker for innspill.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...