Jump to content

Garmin 178c mister dybde


gh78

Recommended Posts

Har et garmin 178c plotter/ ekkolod med airmar p319 giver som til stadighet mister dybde visning. Ser ikke ut som selve dybden har noe å si da det faller ut om dette er 3 meter eller 120.

 

# har prøvd med fabrikk reset på plotter

# sjekket giver og gjordt ren for groe

# smørt opp kontakter

 

Andre forslag?

Eller er det berre å kjøpe nytt..kan jeg eventuelt beholde giver med nytt ekkolod?

 

Mvh

Gunnar

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med "mister dybde"? Jeg har samme plotter/giver, og av og til blir dybdeangivelsen bare stående og blinke. Dette skjer særlig når farten er over 10-12 knop, men det kan også skje ved lavere hastighet. Jeg antar at det kommer av enten luftbobler under båtbunnen eller forskjellige egenskaper ved vannet, f. eks. forskjellige lag av ferskvann/  saltvann, forskjellige lag av varmt/kaldere vann, osv. Tror ikke det er noe galt med utstyret. Har også brukt et rent Humminbird ekkolodd med egen svinger. Det samme skjedde med dette, Dybdeangivelsen ble stående fast på 0,2meter. 50 eller 100 meter lenger bort ble det normalt igjen. Må vel bare lære seg å leve med dette...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Som du sier så står dybdegjenngivelse og blinker, dette kan også skje i hastigheter på 2-3 knop med dybde under 10 meter.

Har også en annen båt med nyere garmin ekkolod hvor det er montert hekk svinger. Denne er dønn solid opp til topp fart, ca 23 knop og gjengir dybde uanstrengt ned til ca 200 m.

 

Tror jeg heller mot å skifte ut garmin 178c, mulig den er gått ut på dato

Link to post
Share on other sites

mitt eagle cuda 168 har begynt med det samme, dybden "henger" igjen, akkurat som at den mister kontakt med bunn. Meget irriterende der man skal gjøre strandhogg og det er langgrunt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, som jeg nevnte over, at det har noe med vannforholdene å gjøre. Saltvann har høyere tetthet enn ferskvann, kaldt saltvann har høyere tetthet enn varmt saltvann, når alt dette ligger lagvis i sjøen, tror jeg nok at det kan virke inn. Når to ekkolodd, med hver sin svinger, får samme reaksjon på samme tid, tror jeg nok det er noe utenfor båten. Er nok ganske irriterende, men jeg har lært meg å leve med dette. Og det står jo ikke på lenge av gangen...

Redigert av Lady B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...