kleppe9 Startet 13.September.2015 Del på Facebook Startet 13.September.2015 Hei. Har en perkins 4.108 med Lukas startmotor med Startrelé som bare klikker når jeg prøver å starte. Noen som vet hvor jeg kan få tak i nytt via nettbutikk? Startrelé er vel en universal del som passer alle motorer? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Et startrele som klikker er jo tegn på at det virker, så hvorfor det skal byttes forstår jeg ikke helt. Det kan ha dårlige kontakter i innslaget, har du målt ? Hvis ikke kan det like gjerne være børstene i starteren, dårlig kontakt til batteri, eller dårlig batteri. Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Når jeg tar skrujern mellom kabelen som kommer fra batteriet til reléet og kabelen som går fra reléet og ned til starteren så funker det fint, men når jeg bruker svitsen så er det bare et klikk uten at det skjer noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Ok, skjønner, men litt rart at ikke bare starteren snurrer rundt da uten å gå i inngrep, men mulig det er en form for skrustarter. Jeg hadde i hvert fall prøvd med en kabel mellom batteri + og der hvor strømmen fra nøkkel kommer inn på releet. For det kan være dårlig nøkkel eller kabling som gjør at releet ikke går helt i inngrep. Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Det er sentrifugalinnslag på starteren så den tørner motoren igang uten problem når jeg bruker skrujern. Det er bare når jeg skal prøve med svits at det kun kommer et klikk fra reléet, så skjer det ikke noe mer Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Dette er et typisk tegn på dårlig forbindelse fra batteri pluss, opp til startbryteren og tilbake til starteren. Strømmen går her ofte gjennom flere multikontakter der det kan bli dårlig kontakt, - pluss elvfølgelig dårlig kontakt i selve nøkkelbryteren. Det er heller ikke et ukjent problem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
båt 45 Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 hvis innslaget bare klikker og ikke drar tannhjulet inn i startkransen vi heller ikke starteren gå rundt da er det bare å skifte innslag Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 båt 45 Postet I dag 19:45 hvis innslaget bare klikker og ikke drar tannhjulet inn i startkransen vi heller ikke starteren gå rundt da er det bare å skifte innslag På denne er det vel strengt tatt ikke noe innslag i følge trådstarter så det er vel å ta hardt i. Et rele som bare klikker er jo som regel tegn på svakt batteri, dårlig kontakt eller lignende. Men for all del kan det være releet også, men det er jo slett ikke sikkert. Om en har en som ikke har lading kunne jeg sagt skift dynamo, og vært heldig, men det kunne vært helt andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 kun dynastarter som ikke har startinnslag alle vanlige startere har innslag som sitter oppå starteren Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 båt 45 Postet I dag 20:29 kun dynastarter som ikke har startinnslag alle vanlige startere har innslag som sitter oppå starteren Da er det veldig mange påhengsmotorer med dynastart gitt. Startrele kan dessuten sitte oppå starter uten at det trekker starteren i inngrep nettopp slik trådstarter her har beskrevet. Det gjør ikke annet enn å koble startstrømmen sammen, men for å gjøre det til en mer komplett enhet kan dette sitte på starteren akkurat slik et innslagrele gjør. For øvrig en del fordmotorer med rele plassert helt andre steder enn på startmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Mål spenningen på releet og spenningen på kontakten releet kobler. Mål med belastning når når du kjører starteren. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 Eh, startinnslaget er , i tillegg til en strømbryter, også en magnet med et stempel inni som hjelper til med å dra bendixdrevet til innslag mot svinghjulet. Bendixdrevet vil i tillegg dra seg frem ved hjelp av massens treghet. Solenoiden som ligger oppå starteren er slik innrettet at stempelet inni denne dras bakover og kobler strømmen sammen. Dersom stempelet ikke får gå helt bak, vil ikke kontakt bli opprettet mellom batteri og selve startmotoren. Typiske feil er skitten/rustet bendixdrev og eller brente kontakter på selve magnetinnslaget oppå starteren. Det er ikke veldig vanskelig å plukke starteren ut og reparere disse feilene, da får du samtidig sjekket selve bendixdrevet . Kan på båtmotor smøres med rustbeskyttende olje etter rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 kun dynastarter som ikke har startinnslag alle vanlige startere har innslag som sitter oppå starteren Eg kan ikkje seia meg heilt enig i dette. Og, for å gjera ting litt meir spennande, so vil eg seia at det aller meste av startere med rele (ikkje innslag) som eg har sett, er av fabrikat Lucas. Det er sagt at om dei to store polane på releet blir kortslutta, so går starteren. Eg antar no at ledningen mellom starter og rele er betydelig meir enn 2 cm, hvis ikkje so er det eit innslag, og ikkje rele. Men i alle fall, prøv å kortslutta den kontakten på batteriet som går til batteriet mot tilkoblingen til den tynne ledningen som går til nøkkelen. Hvis det då går greit, er det sannsynlig at releet er i orden, og at feilen ligg i ledninger eller nøkkelbryter. Dette er eit rele som bruker eindel strøm i tilslaget, so ein dårlig skjøt på ein ledning kan gjera eindel. Hvis du opplever samme klapringa i releet med denne kortslutningen ogso, vil eg nok tru at feilen ligg i releet, hvis batteriet er godt lada. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 (redigert) Her er den som dukker opp om man søker på Perkins 4.108http://www.lucasee.com/da/shop/product/LRS00189 Om det er den trådstarter har er ikke sikkert, men noe rele på toppen er det ikke. Det er lignende typer på utenbordsmotorer. Men der finnes altså lignende denne med startrele festet oppå starter. Et slikt rele trekker ikke drevet inn i svinghjulet, det gjør starteren selv når den begynner å gå rundt. Releet eller solenoiden står bare oppå for at det skal være en enhet. Til slutt har vi tradisjonelle startere med innslagrele hvor releet gjør jobben med å skyve drevet inn i svinghjulets tannkrans. Til sammen blir vel det 3 typer startere. Skal innrømme at jeg er usikker på hva de ulike typer rele kalles. Innslagrele, startrele, solenoid osv, Redigert 13.September.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.