Jump to content

Klikking i startmotor ved oppstart - VP Md5


Tabaqui

Recommended Posts

Har en god gammel Volvo MD5 som jeg holder på å fikse litt på. I det siste har den vært litt kranglete på oppstart, får bare et "klikk" når jeg vrir om nøkkelen istedenfor at startmotoren starter. Høres ut som det er et rele som klikker. Kommer stort sett etter noen forsøk.

 

Har gått over alle koplingene på startmotoren og byttet noen slitne kablesko osv uten at det hjalp. Mistenker at det er startreleet, men finner ikke ut av hvor dette sitter. Noen som har andre forslag eller vet hvor jeg finner releet samt får fatt på et nytt?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Batteriet er ok, testet med flere hvorav det ene er helt nytt.  Når det bare slår inn går alt som det skal. Har alt fra 1 til 10 "klikk" før det faktisk fyrer og starter. Har det noe hensikt å tvangskjøre starteren da for å teste?

Finnes det noen fornuftig måte å teste innslaget på?

Link to post
Share on other sites

Klikkelyden kommer mest sannsynlig fra releet på startmotoren.  I det releet slår inn krever startmotoren høy nok spenning, og masse støm for å dra motoren rundt.

Ellers blir det bare et klikk.

Batteriene må kunne levere denne spenningen og strømstyrken.  Kablene mellom batteri og startmotor må kunne overføre spenning/strøm.  Så det må være kabler som har stort nok tverrsnitt og feilfrie kontakter.   Gamle kabler og irrete kontakter kan blokkere for at spenningen kommer frem til startmotoren.  Ikke glem at minuskabelen også er en del av strømkretsen.

 

Irr mellom minuskabel og startmotor gav akkurat slike problemer for meg.  Nye og tykkere pluss- og minuskabler (økte til 70 mm2), nye kabelsko og rengjordte kontakter løste mitt problem for 4 år siden.   (70mm2  skal være i overkant for 60 hk, men skader ikke en iskald februardag).

 

Først etter at dette er kontrollert er det tid for å sette søkelys på innslag /startrelee og startmotor. Det er fortsatt mange feilmuligheter.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tilsvarende problem, som kan skyldes brente kontakter i startrele og spenningstap av den grunn. Jeg løste problemet ved å montere et rele ved starteren, som legges inn ved å gi startimpuls, dette releet gir da strøm til startreleet, som får spenning fra ledningen som kommer direkte fra batteriet til starteren. Nå starter min motor ved første forsøk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...