Jump to content

Male21 fot's Myra plastsnekke innvendig


Doffen01

Recommended Posts

Min 21 fot's plastsnekke trenger sårt litt oppussing.

Har bl.a. tenkt å male innvendige vegger og tak, pluss glassfiberkassene som utgjør bunnrammene til sittebenkene.

 

Hva slags erfaringer har dere med slike type arbeider? Hva slags grunning og maling har dere brukt? Jeg er veldig usikker på om min båt noensinne har fått ett malingsstrøk innvendig - annet enn det fabrikken (Myra) eventuelt påførte. Hvor viktig er grunningsarbeidene og hvilke type grunning har dere brukt?

Og hva slags type maling har dere brukt som dekkstrøk.

Har lest en del på nettet og de "proffe" sier man bør bruke 2-komponent maling - også "innendørs" - mens andre igjen sier det blir ett bra resultat ved å bruke en oljebasert heftgrunning og halvblank (eller helblank) interiørmaling. Atter andre igjen har anbefalt bruk av Bengalac.

 

Enkelte steder er det noen "sår" og små hull (over vannlinjen) som bør utbedres. Finnes det noe sparkel man kan benytte eller må man bruke glassfiber?

 

Takker for alle gode råd, forslag og innspill.

Link to post
Share on other sites

2 komponent er definitvt det beste, då får du en sterk overflate som ikke så lett får sår og merker. Bengalakk er mykere, men sitter godt den også. Interiørmaling ville jeg ikke ha vurdert engang, det blir det bare flassing av.

 

Til sparkling over vannlinjen brukes gelcoatsparkel, denne fåes I mange forskjellige farger slik at du kan finne samme farge som skroget. Pusses med veldig fint vannslipepapir og poleres opp etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 komponent er definitvt det beste, då får du en sterk overflate som ikke så lett får sår og merker. Bengalakk er mykere, men sitter godt den også. Interiørmaling ville jeg ikke ha vurdert engang, det blir det bare flassing av.

 

Takk for svar :smiley:

2-komponent maling - er det det som Biltema kaller "Topcoat" 2-komponent polyuretan? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...