Jump to content

Garmin 521S, noen spørsmål angående bruken av denne


Doffen01

Recommended Posts

Jeg har en Garmin type 521 S og har noen spørsmål til den av dere som kjenner til denne typen.

 

Jeg har forstått det slik at man må kjøpe til diverse ekstrautstyr for å få denne til å virke optimalt? Jeg tenker da på elektroniske sjøkart, ekstrautstyr til ekkolodd, drivstoffmengder osv.

 

Jeg har fått tak i en brukeveiledning til min Garmin. Ei "tung blække" på over 60 a-4 sider. :worry: . Finnes det noen "hurtigveiledning" å få tak i- som man f.eks. kan ha om bord - eller må man ha med hele "blækka" samlet i en a-4 perm?

 

Hva er ett SD-kort? Oppfatter jeg det feil dersom jeg antar at ett SD-kort er ett elektronisk sjøkart?

Hvor mange slike SD-kort må man da ha for å dekke Sørkandskysten, samt Telemark, Vestfold, Buskerud, Akershus, Østfold, og svenskekysten til Gøteborg? Hva er prisen for slike SD-kort og hvor ofte og hvordan oppdateres disse kortene?

 

Ekkolodd: Jeg vil tro det finnes svingere på markedet som er beregnet for den enkelte Garmin modellen.Vet noen hva en slik svinger til min Garmin-mdell koster - og hvordan denne monteres?

 

Drivstoffmengde: Det står i min brukerveiledning at man må koble til en drivstoffsensor f.eks. Garmin's GFS10. Finnes det andre - mer universielle (og sikkert billigere) sensorer man kan bruke eller er man "låst" til å bruke Garmin's sensorer?

 

Kan noen her også forklare meg hva som menes med DSC (Digital selective calling) - hvordan "mann over bord"-nødanropet startes fra plotteren og hva ett AIS-mål er? 

 

Mange spørsmål og jeg takker på forhånd for god informasjon. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har 525S selv, så våre plottere er vel i hovedsak ganske like.

Kartbrikken (Garmin kaller sine "Bluechart"), leveres på et SD-minnekort, som du må ha i kartplotteren for å få sett kartet.

På nettsiden til Garmin kan du se en oversikt over dekningsområdet til de forskjellige kartene, og kjøpe det som passer for området du skal ferdes i.

Om din kartplotter støtter "g2 vision" versjonene av kartene, anbefales dette da de inkluderer mer info som f.eks flyfoto.

 

For å bruke ekkoloddfunksjonen, trenger du en "svinger" som passer til kartplotteren din. Utvalget finner du også på nettsiden til Garmin.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har 525S selv, så våre plottere er vel i hovedsak ganske like.

Kartbrikken (Garmin kaller sine "Bluechart"), leveres på et SD-minnekort, som du må ha i kartplotteren for å få sett kartet.

På nettsiden til Garmin kan du se en oversikt over dekningsområdet til de forskjellige kartene, og kjøpe det som passer for området du skal ferdes i.

Om din kartplotter støtter "g2 vision" versjonene av kartene, anbefales dette da de inkluderer mer info som f.eks flyfoto.

 

For å bruke ekkoloddfunksjonen, trenger du en "svinger" som passer til kartplotteren din. Utvalget finner du også på nettsiden til Garmin.

Hei og takk for svar :smiley:

Har funnet ut at jeg fra før har ett g2 vision kart - som dekker området Sørlandet-Oslo-og nedover ett stykke langs svenskegrensen. Alt jeg må gjøre er å få dette oppdatert men det regner jeg med er en kurrant sak :smiley:

Har vært å sett på Garmin's hjemmesider - og finner der mange svingere - med veldig variabel pris.

vet du - eller andre her - om en svinger som er noenlunde brukbar til en overkommelig pris?

I hovedsak vil jeg bruke ekkoloddet til å "finne fisk" - ikke på så alt for dypt vann. Anbefalinger mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oppdateringer for kartet er jeg usikker på. Jeg har, bare kjøpt nye kart. En forhandler sa det var samme pris (i 2013). Usikker på dagens priser.

 

521S er så vidt jeg har forstått det, ikke kompatibel med de nye "down/side view" svingerne. Så du må nok ha en tradisjonell type. (Min er 1kW og både 50 og 200Hz).

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å anbefale en svinger når man ikke vet hvilken båttype du har og hva du skal bruke ekoloddet til.
Skal du bare ha en dypdemåler eller skal du drive med havfiske på store dyp?
Kanskje fiske på grunnere vann med størst mulig dekkning av bunn er det viktigste.


Dette er den mest vanlige all rund svingeren til 521s.

Passer for båter med rett akterspeil med drev eller påhenger..

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/shop-by-accesories/transom-mount-tranducers/hekkmontert-svinger-i-plast-med-dybde-og-temperatur-dobbel-frekvens-6-pinners-/prod748_010-10272-00.html

For mere spissede svingere for fiskng på forskjelige dyp finnes men da som gjennomgående svingere.
Det vil si du må lage et gjennomgående hull i båten for å få montert svingeren.
Da spiller det ingen rolle hvilken båttype du har bortsett fra at man sover bedre på natten hvis man bruker en metal svinger på trebåt.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes flere triks i boken når det gjelder svingere men lar det ligge til TS kommer tilbake i tråden med båttype og hvilkent bruksområde han ser for seg.

Jeg har en plastsnekke - Myra 21 fot - bygget i 1971.

Jeg har for tiden båten stående på land og tenkte kanskje jeg skulle bore ett hull for å få plassert en svinger. Kanskje dette ikke er å anbefale? Kunne jo tenkt meg å sove godt om natten..... :saint:

 

Dybdemåling er ett helt klart viktig moment - men da i forbindelse med grunt vann - slik at jeg kan holde meg unna de områder der det er stor sannsynlighet for å "gå på" grunn. Har ingen tanker om å bevege meg ut på så alt for "åpent hav" :smiley:

 

Der jeg kommer ifra (Trøndelag) bruker vi å si at vi skal "ut å fiske ei matauk". Altså å fiske på "normal" dybde, for å fiske torsk, hyse, sei og den slags.

Havfiske på store dyp er derfor ikke så veldig aktuelt, men heller det å kunne "dra opp" en torsk, eller ei hyse, eller det å finne en liten seistim  til middag.

Link to post
Share on other sites

Joda bor gjerne hull i plastbåten til svingeren din.

Min advarsel var ment for de som bruker gjennomgående plastsvinger i trebåt.

Trevirket kan trekke seg så hardt sammen at svingeren sprekker

For å motvirke dette skal det brukes en svinger av bronse i trebåter.

Godt å vite - at jeg kan bore hull i plastbåten uten at dette får uheldige konsekvenser. Da er det bare å sondere terrenget litt og finne en svinger som passer til mine behov. Har sett på hjemmesiden til Garmin og synes informasjonen de gir om den enkelte svinger er mangelfull - men jeg får forhøre meg litt- her og der -så finner jeg nok sikkert en svinger til mitt bruk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...