Jump to content

Høyt oljeforbruk VP D2-55. Unormalt?


Torsen67

Recommended Posts

Peilet olja i dag og den var på nedre strek. Sist gang jeg peilet hadde jeg vanlig nivå. Men den har vel ca 20 timers gange siden da. Har ikke sett noe spesielt med røyk. Men propellen er for liten og jeg mistenker at jeg ikke får høy nok temperatur. Tempmåleren viser stort sett 60 grader. Høres dette normalt ut?

Link to post
Share on other sites

Den D2 55 motoren jeg hadde brukte ikke olje i det hele tatt. Men 60° hørtes ut som svært lav temperatur uten at jeg tror det kan ses i sammenheng med oljeforbruk. Må nokk være mer en propellen som er for liten om du ikke får mer temperatur. På den jeg hadde som var fra 2003 måtte jeg gjøre en ombygging på kjølesystemet for at den skulle bli varm på tomgang men med lit belastning var det aldri noe problem.

Link to post
Share on other sites

Den ombyggingen som Volvo foreskrev gikk ut på å plugge et kjølevannshull inne i manefoilen bore opp er annet samt legge om en kjølevannsslange. Fort jort og det ble en helt annen motor etter dette. Du kan nokk ha en dårlig termostat men det ser du nå fort når du tar den ut. Men selv om termostaten er OK går motoren for kald på tomgang om ikke kjølesystemet blir endret. Ikke sikker men tror alle D2 motorer eldre en 2004 hadde denne feilen.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken LaSa du har snakket med. Men om du ringer LaSa i Son og snakker med Rolf Johansen, så har han peiling på det meste som har skjedd innen Volvo marine de siste 30 årene. Når det gjelder forbruk av smøreolje, så er ikke null forbruk normalt. Hulda's 8 sylindre forbruker ca. 1,25 liter motorolje på 100 timer. Det skal vel være omtrent i den normale gaten, muligens litt over. Motoren din burde bruke en del mindre, kanskje i området 3/4 liter på 100 timer. Men les instruksjonsboken, burde stå noe om det der. Eller spør Rolf.

 

Motoren din burde ha en driftstemperatur på 80 grader, og oljetemperaturen burde også ligge på minimum 80 grader, maks. oljetemp. 110- til 120 grader. Også denne informasjonen burde finnes i motorens tekniske dokumentasjon.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljeforbruket vil variere med motor, effekt og belastning og også smøroljetype/fabrikant.

 

Typiske verdier ligger vel på 0,2-0,5 g/kwh for en fresh, moderne marinedieselmotor så er det bare å regne ut i forhold til din motor. Stemmer iallefall godt hos meg. Det finnes ikke forbrenningsmotorer som IKKE bruker olje. Kun totakts krysshodemaskiner har ikke forbruk av smørolje fra sump/systemtank men de har til gjengjeld eget sylinderoljelubrikatorsystem der forbruket ligger.

Link to post
Share on other sites

har samme motor , a-serien. Den er uten temp-måler. Har kjøpt en ir-temperaturmåler - variernde temperatur etter hvor du måler - høyest ved aksling foran , over 80 grader. Ir-måler gir vel et mer komplett bilde av temperaturen på motoren. Bruker ikke noe særlig olje

, turtall omkring 1800-2100 i/m , 40 fots seiler med 3-bladet volvo-propell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...