Torsen67 Startet 13.September.2015 Del på Facebook Startet 13.September.2015 Peilet olja i dag og den var på nedre strek. Sist gang jeg peilet hadde jeg vanlig nivå. Men den har vel ca 20 timers gange siden da. Har ikke sett noe spesielt med røyk. Men propellen er for liten og jeg mistenker at jeg ikke får høy nok temperatur. Tempmåleren viser stort sett 60 grader. Høres dette normalt ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Den D2 55 motoren jeg hadde brukte ikke olje i det hele tatt. Men 60° hørtes ut som svært lav temperatur uten at jeg tror det kan ses i sammenheng med oljeforbruk. Må nokk være mer en propellen som er for liten om du ikke får mer temperatur. På den jeg hadde som var fra 2003 måtte jeg gjøre en ombygging på kjølesystemet for at den skulle bli varm på tomgang men med lit belastning var det aldri noe problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 Ja, det er nettopp denne ombyggingen jeg har hørt om. Husker du hvor du fikk tak i disse delene? Hva er riktig driftstemperatur på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Delene fikk jeg kjøpt som et sett fra Volvo samens med en beskrivelse av jobben. Husker ikke helt hva temperaturen skulle være med var vel ca 80°C. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 Ok, var jobben vanskelig? Har sendt en forespørsel til LaSa nå vedr delene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Nei det var ikke noen vanskelig jobb. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 Fikk svar av LaSa nå. De nevnte ikke noe om deler, men de mente at 60-70 grader var alt for lite og mente termostaten muligens sto åpen hele tiden. Får prøve å bytte denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 14.September.2015 Del på Facebook Svart 14.September.2015 Den ombyggingen som Volvo foreskrev gikk ut på å plugge et kjølevannshull inne i manefoilen bore opp er annet samt legge om en kjølevannsslange. Fort jort og det ble en helt annen motor etter dette. Du kan nokk ha en dårlig termostat men det ser du nå fort når du tar den ut. Men selv om termostaten er OK går motoren for kald på tomgang om ikke kjølesystemet blir endret. Ikke sikker men tror alle D2 motorer eldre en 2004 hadde denne feilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 14.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2015 Ok, jeg har D2-55a, så regner med at min er fra tidlig 2000-tallet så da gjelder det nok denne og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 Bårdp: husker du hvor du kjøpte disse delene? LaSa skjønner egentlig ikke hva jeg spør om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 (redigert) Vet ikke hvilken LaSa du har snakket med. Men om du ringer LaSa i Son og snakker med Rolf Johansen, så har han peiling på det meste som har skjedd innen Volvo marine de siste 30 årene. Når det gjelder forbruk av smøreolje, så er ikke null forbruk normalt. Hulda's 8 sylindre forbruker ca. 1,25 liter motorolje på 100 timer. Det skal vel være omtrent i den normale gaten, muligens litt over. Motoren din burde bruke en del mindre, kanskje i området 3/4 liter på 100 timer. Men les instruksjonsboken, burde stå noe om det der. Eller spør Rolf. Motoren din burde ha en driftstemperatur på 80 grader, og oljetemperaturen burde også ligge på minimum 80 grader, maks. oljetemp. 110- til 120 grader. Også denne informasjonen burde finnes i motorens tekniske dokumentasjon. Redigert 15.September.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 Takk for tips. Jeg skal ringe Rolf. Jeg trodde det bare var en LaSa, den i Oslo. Verkstedhåndboken kommer jeg til å kjøpe på nett. Ser den koster 44$. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Jeg kjøpte settet med deler og beskrivelse av jobben av den lokale Volvo forhandleren i Bodø. Som da het Mollomek. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Oljeforbruket vil variere med motor, effekt og belastning og også smøroljetype/fabrikant. Typiske verdier ligger vel på 0,2-0,5 g/kwh for en fresh, moderne marinedieselmotor så er det bare å regne ut i forhold til din motor. Stemmer iallefall godt hos meg. Det finnes ikke forbrenningsmotorer som IKKE bruker olje. Kun totakts krysshodemaskiner har ikke forbruk av smørolje fra sump/systemtank men de har til gjengjeld eget sylinderoljelubrikatorsystem der forbruket ligger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 17.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2015 Jaja, ringte Rolf på Lasa i Son. Sendte han serienr. Han kunne bekrefte at min motor Er en av de som trenger ombygging. Etter hva jeg har googlet meg frem til så kommer dette på ca 3 lapper. Irriterende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Var nå bra du endelig traff på noen med lit peiling på Volvo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 Ja, men nå sier Rolf at han kan utføre jobben. Kommer på ca 3 lapper totalt. Da slipper jeg å gjøre jobben selv. Ser at jeg ikke oppnår mer en 50 grader når jeg dorger. Kan fint holde handa på varmeveksleren så dette er alt for god kjøling. På 2100 omdr kom jeg opp mot 80 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kringsjå Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 har samme motor , a-serien. Den er uten temp-måler. Har kjøpt en ir-temperaturmåler - variernde temperatur etter hvor du måler - høyest ved aksling foran , over 80 grader. Ir-måler gir vel et mer komplett bilde av temperaturen på motoren. Bruker ikke noe særlig olje , turtall omkring 1800-2100 i/m , 40 fots seiler med 3-bladet volvo-propell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 21.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2015 Ok, men hva får du når du måler selve varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kringsjå Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Med 1800-2100 o/m over tid vil den ligge på 70-75 gr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Feilen med denne motoren påvirker kun temperaturen på tomgang og veldig lav belastning da den har for stort/feilaktig bypas av termostat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 22.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2015 Yes, og det passer veldig dårlig når man dorger;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.