Jump to content

VP md3b för låg tomgång efter belastning


nsehlin

Recommended Posts

Hej!

Hoppas det går bra med en fråga på svenska? Annars kan jag översätta till engelska eller google translate till Norska.

Äger sedan en månad en Nidelv 24 med en md3b. Jag har vid två tillfällen upptäckt när jag kommit in i hamn att motorn tappar tomgången. Vid bägge tillfällena har motorn tiden innan vi kommit till hamn fått jobba lite hårdare pga motvind och sjö. Tempmätare ligger normalt. När jag kommit in mot vår båtplats och slagit av gasen ner till tomgång så landar den 200 varv lägre än normalt och motorn stannar nästan, med blinkande oljelampa som följd. Det är alltså endast efter de två gånger när motorn fått jobba extra hårt som detta skett. Andra gången (igår) det hände så gav jag lite gas så att motorn varvade 8-900 varv (på friläge) några minuter för att sedan slå ner till tomgång och då gick det utmärkt med stadig tomgång.
Marchfart brukar ligga på ca 1800 varv, tomgång 700.
Jag har lagt märke till att oljetrycket sjunker när motorn blivit genomvarm och man slår av på gasen, men inte under de 0,8 som skall vara minsta enligt motormanualen. Att trycket sjunker väl naturligt eftersom oljan blir tunnare. Jag har läst här på forumet om att väldigt lågt oljetryck efter gasavslag kan tyda på slitna lager men skulle det låga oljetrycket orsaka att motorn inte håller tomgången? Någon som har erfarenhet av liknande motorbeteende och har tips på vad det kan bero på? Jag kan gissa att det har med temperatur att göra.

Tack på förhand

//Nicklas

Link to post
Share on other sites

Hvilken olje bruker du på motoren? Det kan tyde på at høy oljetemperatur gir økt motstand I motoren på lave turtall. Jeg ville ikke ha brukt lavere viskositet enn 15W-40, 20W-50 kan også brukes.

Det är 15W/40 i motoren idag. Enligt manual skall det vara SAE 20 single grade men jag ser att även Volvo Pentas olja är 15W/40.

Link to post
Share on other sites

Løsningen er nok som du har erfart å la motoren kjøre seg ned litt på turtall litt over tomgang før du slår helt ned. En båtmotor har uansett godt av å gå seg litt ned I temperatur før den stoppes. Gradvis økende oppkjøring etter start av kald motor, og tilsvarende nedkjøring ved ankomst havn etter turen. Mye tyder på at du kjører motoren litt for hardt før du kommer inn I havna. Behandle den med omtanke, så har du motor lenge;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Løsningen er nok som du har erfart å la motoren kjøre seg ned litt på turtall litt over tomgang før du slår helt ned. En båtmotor har uansett godt av å gå seg litt ned I temperatur før den stoppes. Gradvis økende oppkjøring etter start av kald motor, og tilsvarende nedkjøring ved ankomst havn etter turen. Mye tyder på at du kjører motoren litt for hardt før du kommer inn I havna. Behandle den med omtanke, så har du motor lenge;-)

Så kan det säkert vara. Mer kärlek och fin olja får det bli!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...