Jump to content

Erfaringer med GPS kompass til autopilot/radar?


VirtualMe

Recommended Posts

Har noen erfaringer å dele rundt bruk av GPS kompass som Seapilot Vector Compact (veldig lite, og relativt rimelig, men usikker på om nøyaktigheten er ”god nok”), Simrad HS70 (koster litt mer, men er noe mer nøyaktig enn Seapilot), Furuno SC-30? Andre?

 
Bakgrunn;
 
Gjorde sist vinter en oppgradering fra vanlig Raymarine fluxgate kompass til Airmar H2183 heading sensor (”gyro” kompass), i håp om at det skulle forbedre retningsstabiliteten til autopiloten, samt sikre mest mulig riktig radar overlay.
 
Erfaringen så langt er at det ble bedre, men ikke så bra som ønsket. Airmar sensoren er ekstremt følsom for ekstern magnetisk påvirkning, selv på en god del avstand. Når jeg starter motor, flytter den kursen 20-30 grader, selv om avstanden er 2-3 meter fra sensoren til maskinen, og dens strømførende kabler. Har gått tom for fornuftige steder å plassere denne sensoren, fri for magnetisk påvirkning (båten er jo full av iStuff og annet som flyttes rundt ukontrollert..). Ja, jeg har kjørt kalibrerings-prosedyren, men dette forandrer ikke situasjonen med magnetfelt som flyttes/endres (skapdør med magnetisk kniv-holder eksempelvis, endrer kursen 5-10 grader ved åpning).
 
I sjøen ellers er Airmar sensoren veldig mye bedre enn det gamle fluxgate kompasset.
 
Planen nå er å bytte eller komplettere med heading data fra et GPS kompass, selv om dette ikke akkurat er super-billig. Er dri** lei av at båten ikke holder kursen stabilt.
 
Link to post
Share on other sites

Hvis du har Raymarine autopilot, kan du bare glemme dette prosjektet, fordi den vil ikke ta satelittkompass som input.

Jeg har Furuno SC-30 og Raymarine Evolution autopilot. ( Jeg fikk svar etter mye om å men fra Tech-avdelingen til Raymarine )

 

Mitt siste Raymarine produkt jeg noen gang kommer til å kjøpe ....

Hvis du leter med lys og lykter på http://www.panbo.com

...så finner du litt om dette...( søk på evolution )

Link to post
Share on other sites

Er vel etter det jeg erfarer lit blandete erfaringer med disse GPS kompassene men alt er vel bedre en et standard fluxgate kompass. Det beste er jo helt klart et vanlig gyrokompass men de er jo nokk så dyre. Ellers har jo Raymarine kommet med et nytt kompass med 6 akses stabilisening og hva det nå var. Monterte et slikt i våres i min forrige båt til autopiloten å det fungerte helt utmerket.

Link to post
Share on other sites

 

Hva er problemet med fluxgate kompass? (jeg bare spør og har ingen mening om hva som er best)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Fluxgate kompass er treige og unøyaktige. Det blir også verre jo lengre nord en kommer. Dette fordi jordas magnetfelt egentlig peker mer ned en nord når en kommer nærmere polene. Dermed oppfatter Fluxgate kompasset gjerne en krengning som en kursendring og det hele blir bare rør.

Fluxgate kompass er noe dritt.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har Raymarine autopilot, kan du bare glemme dette prosjektet, fordi den vil ikke ta satelittkompass som input.

Jeg har Furuno SC-30 og Raymarine Evolution autopilot. ( Jeg fikk svar etter mye om å men fra Tech-avdelingen til Raymarine )

 

Jeg har Raymarine autopilot, men en litt eldre utgave (S3). Ikke noe problem å koble til NMEA 0183 inn-data på denne. Bare koble fra flux kompasset, og koble og benytte NMEA inngang nr 1. 

 

Det er slik jeg har det nå med Airmar H2183 heading sensoren. Kan ikke se at det skal være noe annerledes med satellitt kompass.. Bortsett fra at det vel sender fra seg HDT (true heading) i tillegg til HDG.

Link to post
Share on other sites

Er vel etter det jeg erfarer lit blandete erfaringer med disse GPS kompassene men alt er vel bedre en et standard fluxgate kompass. Det beste er jo helt klart et vanlig gyrokompass men de er jo nokk så dyre. Ellers har jo Raymarine kommet med et nytt kompass med 6 akses stabilisening og hva det nå var. Monterte et slikt i våres i min forrige båt til autopiloten å det fungerte helt utmerket.

 

Airmar H2183 er i prinsippet veldig veldig lik Raymarine Evolution sitt kompass. Samme opplegg, og tekniske løsning. Som tidligere ble autopiloten veldig mye bedre i sjø, særlig skrått aktenfra, som er en utfordring med fluxgate.

Link to post
Share on other sites

Ja, trodde jeg mottok data, siden jeg har alt oppkoblet via NMEA2000, men jeg tok dessverre feil ....og fikk det etterhvert bekreftet fra Raymarine support'en.

 

Da kan det se ut som det er forskjell på de nyere modellene. S3 støtter ikke NMEA2k, så jeg må legge opp en løsning med 0183. Ser ut som jeg bør sette inn en multiplexer for å både filtrere, og koble alt sammen med et bedre HDG/HDT signal.

 

Bruker du da SC-30 kun for radar overlay?

Link to post
Share on other sites

Det beste er jo helt klart et vanlig gyrokompass men de er jo nokk så dyre. 

Et GPS kompass er fullt på høyde med en konvensjonell gyro.

I tillegg til kurs gir GPS kompasset informasjon om posisjon, heave, pitch og roll.

I dag brukes GPS kompasser til DP og presisjons posisjonering.

En annen fordel med det er at det er vedlikeholdfritt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har kun god erfaring med TrueHeading/Seapilot Vector Compact. Bruker NMEA0183-utgaven sammen med Raymarine S1g kurscomputer samt som headingkilde for radar-overlay og AIS. Fungerer utmerket. Et tips er å sjekke med Seapilot i Sverige, om de fortsatt selger direkte til sluttbruker. Det har tidligere vært gode dealer å få derfra, opptil flere båtlapper billigere enn forhandlerpris her hjemme.

 

Opp et prisnivå:

 

SC-30 har jeg ikke god erfaring med. Bortfall av headingdata har skjedd for ofte. Dette på en såkalt "profesjonell installasjon", hvor alt skal være montert ihht. instruks - SC-30 har rett og slett hatt et problem med multipathing, som resulterer i totalt bortfall av headingdata og ditto alarm(er) om manglende kompasskilde på NavNet 3D.

 

HS-70 fra Simrad har jeg bare god erfaring med.

 

Merkelig med H2183-sensoren. Jeg hadde en tilsvarende (branded til HDK-11), etter installasjon og "innkjøring" fungerte denne utmerket, uavhengig av om det gikk ekstra pumper eller annet elektrisk utstyr. Synd å høre at denne ikke fungerte tilfredsstillende hos deg.

Edited by torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har kun god erfaring med TrueHeading/Seapilot Vector Compact. Bruker NMEA0183-utgaven sammen med Raymarine S1g kurscomputer samt som headingkilde for radar-overlay og AIS. Fungerer utmerket. Et tips er å sjekke med Seapilot i Sverige, om de fortsatt selger direkte til sluttbruker. Det har tidligere vært gode dealer å få derfra, opptil flere båtlapper billigere enn forhandlerpris her hjemme.

 

Opp et prisnivå: 

 

SC-30 har jeg ikke god erfaring med. Bortfall av headingdata har skjedd for ofte. Dette på en såkalt "profesjonell installasjon", hvor alt skal være montert ihht. instruks - SC-30 har rett og slett hatt et problem med multipathing, som resulterer i totalt bortfall av headingdata og ditto alarm(er) om manglende kompasskilde på NavNet 3D.

 

HS-70 fra Simrad har jeg bare god erfaring med.  

 

Merkelig med H2183-sensoren. Jeg hadde en tilsvarende (branded til HDK-11, men det var en Airmar H2183), etter installasjon og "innkjøring" fungerte denne utmerket, uavhengig av om det gikk ekstra pumper eller annet elektrisk utstyr. Synd å høre at denne ikke fungerte tilfredsstillende hos deg. 

 

Takk for din input torkelmj!

 

Har vært lit skeptisk til TrueHeading/Seapilot Vector Compact, siden den er så mye mindre en de andre (stort sett Hemisphere baserte) løsningene.

 

Angrer en stor smule på at jeg ikke tok meg råd til tilbudet de hadde på Sjøen For Alle i vinter... 7490 mener jeg å huske.

 

Har kanskje lagt litt for mye vekt på at de oppgir en nøyaktighet på 1 grad RMS, mens de andre (større) stort sett ligger rundt 0,5. Når man ser på litt mer komplekse løsninger, med fler GPS antenner, er ofte nøyaktigheten nede i 0,1 grad RMS. I praksis har det kanskje ikke så mye å si..? Er bare litt irritert over H2183 som jeg forventet skulle være bedre, og det er den sikkert, bare ikke i min båt. Når jeg da nå skal gjøre noe med dette enda en gang, vil jeg at det blir skikkelig. 

 

Vet du om det er tilsvarende/like god på heave/pitch/roll som H2183? Eller bør jeg bruke begge sammen gjennom en multiplexer med filter?

Link to post
Share on other sites

Legger ett spørsmål inn på denne tråden siden den omhandler spørsmålet mitt .. Har en Simrad AP21 Autopilot med J3000 computer. Og merket fort dette med fluxgate kompass som er helt tullete med sjø skrått aktenfra og ellers vil jeg si. Hva slags kompass vil passe til dette systemet siden det ikke er av nyeste dato? 

Båten er en ferro seiler på 40 fot. 

Link to post
Share on other sites

Legger ett spørsmål inn på denne tråden siden den omhandler spørsmålet mitt .. Har en Simrad AP21 Autopilot med J3000 computer. Og merket fort dette med fluxgate kompass som er helt tullete med sjø skrått aktenfra og ellers vil jeg si. Hva slags kompass vil passe til dette systemet siden det ikke er av nyeste dato? 

Båten er en ferro seiler på 40 fot. 

 

Er så absolutt ingen ekspert på Simrad, men med litt googling, ser det ut som du kan benytte en hel del varianter; Side 13 og utover; http://www.simrad-yachting.com/Root/Operator%20Manual/SimradYachting/English/20220596H_AP21_22.pdf

Link to post
Share on other sites

Når man ser på litt mer komplekse løsninger, med fler GPS antenner, er ofte nøyaktigheten nede i 0,1 grad RMS.

Forutsetter en baseline på minst 2 meter og en mottager som koster mer enn båten din.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt meg båt (Kloster P28 Patrol) med Raymarine C120 kartplotter med radar og ekkolodd. Samt Raimarine autopilot. Det sitter et Raymarine Fluxgate kompass i båten å det er nokk årsaken til at den ikke styrer skikkelig når det blir lit hastighet. Hadde håpet at en ny EVULUTION SENSOREN MED 9-AKSET BEVEGELSESSENSOR skulle løse dette problemet. Men vet vel egentlig ikke om den engang han kobles til en autopilot fra 2006.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt meg båt (Kloster P28 Patrol) med Raymarine C120 kartplotter med radar og ekkolodd. Samt Raimarine autopilot. Det sitter et Raymarine Fluxgate kompass i båten å det er nokk årsaken til at den ikke styrer skikkelig når det blir lit hastighet. Hadde håpet at en ny EVULUTION SENSOREN MED 9-AKSET BEVEGELSESSENSOR skulle løse dette problemet. Men vet vel egentlig ikke om den engang han kobles til en autopilot fra 2006.

 

Du har med andre ord samme utfordring som meg. Den nye Raymarine sensoren kan du ikke bruke. Da er den Airmar sensoren jeg har nå det nærmeste du kommer så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Forutsetter en baseline på minst 2 meter og en mottager som koster mer enn båten din.

 

Riktig nok er den norske krona svak om dagen, men så galt er det da virkelig ikke... 

 

Har ramlet over noen varianter av løsninger i min søken etter noe smart, men ser man fort drar opp i 3.500-5000 USD;

 

Nøyaktighet 0,5 RMS; http://www.psicompany.com/jrc-jlr-21-gps-compass/

Nøyaktighet 0,25 RMS; http://www.psicompany.com/jrc-jlr-31-gps-compass/

Nøyaktighet 0,1 RMS; http://ciscokidz.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=44_171&products_id=687&zenid=813812db896816d7df530e9d71c53ac8

Link to post
Share on other sites

Takk for din input torkelmj!

 

Har vært lit skeptisk til TrueHeading/Seapilot Vector Compact, siden den er så mye mindre en de andre (stort sett Hemisphere baserte) løsningene.

 

Angrer en stor smule på at jeg ikke tok meg råd til tilbudet de hadde på Sjøen For Alle i vinter... 7490 mener jeg å huske.

 

Har kanskje lagt litt for mye vekt på at de oppgir en nøyaktighet på 1 grad RMS, mens de andre (større) stort sett ligger rundt 0,5. Når man ser på litt mer komplekse løsninger, med fler GPS antenner, er ofte nøyaktigheten nede i 0,1 grad RMS. I praksis har det kanskje ikke så mye å si..? Er bare litt irritert over H2183 som jeg forventet skulle være bedre, og det er den sikkert, bare ikke i min båt. Når jeg da nå skal gjøre noe med dette enda en gang, vil jeg at det blir skikkelig. 

 

Vet du om det er tilsvarende/like god på heave/pitch/roll som H2183? Eller bør jeg bruke begge sammen gjennom en multiplexer med filter?

TrueHeading/Seapilot Vector Compact er også laget av Hemisphere GNSS. Har eksperimentert litt med avstand mellom antennene i GPS kompass, når senteravstanden mellom antennene går under 40cm så begynner heading å vandre mye mer hvis GPS signalene ikke er optimale. Dette er eksperimenter gjort med proffutstyr med antenner med høy multipath undertrykking.

 

Kan ikke klage på at H2183 reagerer på elektromagnetiske forstyrrelser i båten din, H2183 skal jo nettopp måle magnetfeltet med størst mulig nøyaktighet og det er det tydelig at den gjør i din båt. Mistenker at du har elektriske ledninger hvor pluss og minus ikke går sammen slik at du fr kraftige felt.

Link to post
Share on other sites

Abbor;

Var ikke meningen å "klage" i den forstand, bare konstaterer at jeg ikke har noe sted i båten der det er stabilt nok magnetfelt til at denne sensoren gjør nytten for meg som HDG/HDT sensor.

 

Kan nok godt være at det er som du sier med ledninger som ikke er "samlet", og som dermed skaper ekstra forstyrrende felt. Avstanden til disse er hvertfall 2 meter, men det er tydelig ikke nok.

 

Det du sier, er grunne til at jeg er skeptisk til TrueHeading/Seapilot Vector Compact, og som gjør at jeg helst skulle funnet en "økonomiversjon" av RTK GPS, som for eksempel ComNav sin G4 http://dealers.comnavmarine.com/temp/20159280128/ComNav_G4_and_G4B_Navigator1.pdf

(denne er også oem av Hemisphere ser det ut som).

Link to post
Share on other sites

Forutsetter en baseline på minst 2 meter og en mottager som koster mer enn båten din.

 

Et headingkompass med 0.1 grad nøyaktighet med en baseline på 2m meter koster ikke mer enn en 12" multifunksjonsskjerm og trenger kun 2 antenner.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du finner noen "økonomiversjon" av noe som tilsvarer Comnav G4 (som helt korrekt er laget av Hemisphere). Jeg har brukt en god del tid på å orientere meg i markedet for GNSS baserte headingkompass. Vi endte opp med noe som tilsvarer Comnav G4 men fra en annen produsent som har en mer robust og mindre mottager.

 

Har akkurat fått inn en ny mottager på kontoret som jeg snart skal koble sammen med en Simrad WiFi-1 for å kunne kommunisere med den över WiFi.

Edited by abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...