Jump to content

Erfaringer med GPS kompass til autopilot/radar?


VirtualMe

Recommended Posts

Jeg kjør       B&G 4G + B&G MFD 12" + Simrad HS70

 

ARPAN funker riktig bra !

 

steller jeg radarn på 'True motion' + 'afterglow' så skulle jeg i en perfekt verden, ikke ha noen hale på fast land, men det kommer tendenser på det.

 

tar det som ett tegn på att systemet ikke er helt perfekt, men fullt godkjent for å vare 'fritidsbåt-duppedingser'! 

 

tror man må opp på betydelig dyrere proffe grejjer for å få dette helt perfekt.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du finner noen "økonomiversjon" av noe som tilsvarer Comnav G4 (som helt korrekt er laget av Hemisphere). Jeg har brukt en god del tid på å orientere meg i markedet for GNSS baserte headingkompass. Vi endte opp med noe som tilsvarer Comnav G4 men fra en annen produsent som har en mer robust og mindre mottager.

 

Har akkurat fått inn en ny mottager på kontoret som jeg snart skal koble sammen med en Simrad WiFi-1 for å kunne kommunisere med den över WiFi.

 

Interessant. Noe ala en av disse?;

http://www.imar-navigation.de/index.php/en/products/by-product-names/item/iatthemo-miniature-true-north-heading-attitude-position-velocity

https://www.advancednavigation.com/product/spatial-dual#documentation

Link to post
Share on other sites

Det er jo et komplett integrert navigasjonsystem.

Kompass/posisjonsensor inni er en Trimble BD982.

OEM device. Koster ca US$ 2500.

 

Yes.. Ser jo veldig bra ut. Denne her hadde vært enda bedre, men står ikke noe om pris; https://www.advancednavigation.com/news/advanced-navigation-releases-spatial-fog-dual

 

Får jeg et ok tilbud fra dem, tror jeg jammen det blir et prosjekt på dette til vinteren.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har fått fulgt opp tidligere innlegg. Jobben krever tidvis sitt. :sweat:

 

Det finnes etterhvert mye bra utstyr til overkommelig pris. "Overkommelig", sett i lys av hvilke behov man ha tilfredsstilt - eller bare vil ha tilfredsstilt.

 

Jeg har vært så heldig at jeg over tid har fått prøve meg på forskjellige generasjoner av Furuno- og Simrad-utstyr. Ikke et vondt ord om Furuno, men deres SC-30 og SC-50 har aldri levd fullt opp til de forventningene jeg har hatt. I begge disse tilfellene har det vært snakk om "profesjonelt installert utstyr", levert og montert av profesjonell installatør. Med andre ord i en prisklasse langt over det jeg selv har og vil-behov for i egen båt. Likevel er jeg skuffet over hva disse har prestert. I ordinær drift: utmerket nøyaktighet, men det har vært små toleranser for multipathing og påfølgende bortfall av data. Det har vært nok å være i nærheten av andre strukturer (seilbåt, lysmast, bro, bygg ved kaia, etc.) for å oppleve at kompasset "gir opp". Med den påfølgende skogen av alarmer fra "alt" som er avhengig av kompassdata. Til tross for intens feilsøking har leverandør/installatør ikke klart å utbedre problemet. Godt mulig at disse enhetene bør forbeholdes vesentlig større båter, som ikke lar en skarve seilbåtmast komme høyere enn noen av antennene. :wink:

 

For min egen del valgte jeg bort et røvertilbud på SC-50 både av hensyn til ovennevnte og fordi antenneinstallasjonen ville tatt for mye plass. Jeg vurderte lenge Simrads HS70, som jeg har hatt god erfaring med - inntil Hemisphere GNSS kom med sin lille tass (som etterhvert har blitt OEM-branded til både det ene og det andre - ser at det nå er å få tak i som Simrad HS60, TrueHeading/Seapilot Vector Compact S, m.fl.). Hadde det ikke vært for at HS70 var litt i dyreste laget i forhold til eget reelt behov, så hadde det nok blitt en slik.

 

abbor hadde i utgangspunktet et oppsett som jeg selv er ganske godt kjent med. Raymarine AP m/ fluxgatekompass, senere skiftet ut sistnevnte til Airmar H2183, akkurat som jeg selv gjorde. Opplevde ikke noen forandring av kurshold med AP, men vesentlig stødigere radar-overlay ble konstatert. Behov for oppbevaring av verktøykoffert omtrent der hvor fluxgate'n var plassert, ga opphav til "behovet" for å flytte kompasset - og basere heading primært på et rimelig satelittkompass. Planen var å ha en "fallback"-løsning til fluxgate, men den lille Seapilot'en fungerte såpass bra at dette ble droppet. Det jeg nå har, er et godt fungerende satelittkompass (trolig betegnet som en Mikke Mus-variant av feinschmeckere/connaisseurer) som leverer data innenfor den nøyaktighet som produsenten lover (alternativt er feiltoleransene såpass sloppy på Raymarine-utstyret, at feilene tilfeldigvis opphever hverandre). Radar-/kartoverlay passer nå som hånd i hanske. Likeledes peker båtens elektroniske kompasskurs-linje rett på det som baugen faktisk peker på. Og det er jo ingen ulempe.

 

Ulempen med den (manglende) nøyaktigheten det lille satelittkompasset gir, er ikke relevant for meg. Ikke går jeg store havstrekninger, og skulle jeg likevel gjøre det - så ville jeg først og fremst ha holdt et øye med hvor COG-vektoren gir meg landkjenning.  

 

Dessverre er ikke Raymarine'n i stand til å ta i mot det heller eksotiske tilleggsarsenalet av data som Seapilot'n kan levere. Jeg tenker da på heave, roll og pitch. Så de verdiene fyker forbi på en annen NMEA-buss og logges kun fordi de har akademisk interesse. :rolleyes:

 

Legger til at Seapilot'n har overraskende greie konfigureringsmuligheter på sine to separate NMEA0183-outputs. Kombinert med multiplexer med sådär mycket konstig intelligens og mulighet for å manipulere NMEA0183-setninger, kan relativt sære behov tilfredsstilles (det var bundle-tilbud på kompass og mux sist vinter).

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært så heldig at jeg over tid har fått prøve meg på forskjellige generasjoner av Furuno- og Simrad-utstyr. Ikke et vondt ord om Furuno, men deres SC-30 og SC-50 har aldri levd fullt opp til de forventningene jeg har hatt. I begge disse tilfellene har det vært snakk om "profesjonelt installert utstyr", levert og montert av profesjonell installatør. Med andre ord i en prisklasse langt over det jeg selv har og vil-behov for i egen båt. Likevel er jeg skuffet over hva disse har prestert. I ordinær drift: utmerket nøyaktighet, men det har vært små toleranser for multipathing og påfølgende bortfall av data.

Av ren nysgjerrighet. Hva sto det i displayet når den falt ut?

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke har fått fulgt opp tidligere innlegg. Jobben krever tidvis sitt. :sweat:

 

Det finnes etterhvert mye bra utstyr til overkommelig pris. "Overkommelig", sett i lys av hvilke behov man ha tilfredsstilt - eller bare vil ha tilfredsstilt.

 

Jeg har vært så heldig at jeg over tid har fått prøve meg på forskjellige generasjoner av Furuno- og Simrad-utstyr. Ikke et vondt ord om Furuno, men deres SC-30 og SC-50 har aldri levd fullt opp til de forventningene jeg har hatt. I begge disse tilfellene har det vært snakk om "profesjonelt installert utstyr", levert og montert av profesjonell installatør. Med andre ord i en prisklasse langt over det jeg selv har og vil-behov for i egen båt. Likevel er jeg skuffet over hva disse har prestert. I ordinær drift: utmerket nøyaktighet, men det har vært små toleranser for multipathing og påfølgende bortfall av data. Det har vært nok å være i nærheten av andre strukturer (seilbåt, lysmast, bro, bygg ved kaia, etc.) for å oppleve at kompasset "gir opp". Med den påfølgende skogen av alarmer fra "alt" som er avhengig av kompassdata. Til tross for intens feilsøking har leverandør/installatør ikke klart å utbedre problemet. Godt mulig at disse enhetene bør forbeholdes vesentlig større båter, som ikke lar en skarve seilbåtmast komme høyere enn noen av antennene. :wink:

 

For min egen del valgte jeg bort et røvertilbud på SC-50 både av hensyn til ovennevnte og fordi antenneinstallasjonen ville tatt for mye plass. Jeg vurderte lenge Simrads HS70, som jeg har hatt god erfaring med - inntil Hemisphere GNSS kom med sin lille tass (som etterhvert har blitt OEM-branded til både det ene og det andre - ser at det nå er å få tak i som Simrad HS60, TrueHeading/Seapilot Vector Compact S, m.fl.). Hadde det ikke vært for at HS70 var litt i dyreste laget i forhold til eget reelt behov, så hadde det nok blitt en slik.

 

abbor hadde i utgangspunktet et oppsett som jeg selv er ganske godt kjent med. Raymarine AP m/ fluxgatekompass, senere skiftet ut sistnevnte til Airmar H2183, akkurat som jeg selv gjorde. Opplevde ikke noen forandring av kurshold med AP, men vesentlig stødigere radar-overlay ble konstatert. Behov for oppbevaring av verktøykoffert omtrent der hvor fluxgate'n var plassert, ga opphav til "behovet" for å flytte kompasset - og basere heading primært på et rimelig satelittkompass. Planen var å ha en "fallback"-løsning til fluxgate, men den lille Seapilot'en fungerte såpass bra at dette ble droppet. Det jeg nå har, er et godt fungerende satelittkompass (trolig betegnet som en Mikke Mus-variant av feinschmeckere/connaisseurer) som leverer data innenfor den nøyaktighet som produsenten lover (alternativt er feiltoleransene såpass sloppy på Raymarine-utstyret, at feilene tilfeldigvis opphever hverandre). Radar-/kartoverlay passer nå som hånd i hanske. Likeledes peker båtens elektroniske kompasskurs-linje rett på det som baugen faktisk peker på. Og det er jo ingen ulempe.

 

Ulempen med den (manglende) nøyaktigheten det lille satelittkompasset gir, er ikke relevant for meg. Ikke går jeg store havstrekninger, og skulle jeg likevel gjøre det - så ville jeg først og fremst ha holdt et øye med hvor COG-vektoren gir meg landkjenning.  

 

Dessverre er ikke Raymarine'n i stand til å ta i mot det heller eksotiske tilleggsarsenalet av data som Seapilot'n kan levere. Jeg tenker da på heave, roll og pitch. Så de verdiene fyker forbi på en annen NMEA-buss og logges kun fordi de har akademisk interesse. :rolleyes:

 

Legger til at Seapilot'n har overraskende greie konfigureringsmuligheter på sine to separate NMEA0183-outputs. Kombinert med multiplexer med sådär mycket konstig intelligens og mulighet for å manipulere NMEA0183-setninger, kan relativt sære behov tilfredsstilles (det var bundle-tilbud på kompass og mux sist vinter).

 

Interessante momenter torkelmj.

 
Man kan bli litt blendet av hva disse boksene som er basert på Trimble BD982 kan prestere, men det du nevner om antennene gir litt grunn for bekymring.. De fleste løsningene har i dag "fall/back" til innebygget gyro, og vil fortsette og levere heading data uten GPS signal i opptil en halvtime på det meste. Man skal nok ikke da forvente all verdens nøyaktighet selvsagt.
 
Kan jo virke veldig fristende med 0.1 grad RMS i løsningene med to "løse" antenner. Indikerer du at disse er mer følsomme for multipathing problematikk? I mitt litt enkle hode har jeg tenkt at det hadde vært helt genialt å montert en GPS antenne på hver side av rekka akter (blir vel da 3,5 meter mellom dem), eller på hver side av "ruff-taket". En del av disse løsningene vil vel helst ha de etter hverandre, noe som også burde være nokså greit å få til, eksempelvis langs rekka. Burde være veldig enkelt å få en 2-5 meter avstand mellom antennene.
 
TrueHeading/Seapilot Vector Compact skal ha en heading nøyaktighet på 2 grader RMS, noe jeg synes er litt mye «slark». Mulig du har rett i at Raymarine S3G ikke klarer å nyttegjøre seg bedre nøyaktighet, men tenker at det er greit å feede med så godt signal som mulig innenfor hva som er anvendbart, ønsker derfor holde meg under 0,5. Hvor stor praktisk betydning det egentlig har, tør jeg ikke anta, men er veldig mottakelig for erfaringer.
 
Legger merke til at både torkelmj og abbor anbefaler HS70. Ut fra hva jeg kan se, er dette en oem av Hemisphere V102, og er noen år gammel. Til sammenligning noterer jeg at den noe nyere Hemisphere Vector V103 ligger på 0,3 grader, og det burde være godt innenfor, både må og vil krav. Prisen på dette er i området 20 båtlapper, men jeg betaler heller det, enn å bli misfornøyd med noe til halve prisen. Det forsøket er på en måte allerede gjort med Airmar H2183 sensoren.
 
Nå er det vel ikke slik at vi heller skal navigere over voldsomme anstander, men ønsker å få til en løsning hvor hvertfall tracking fra kartplotter fungerer skikkelig, noe det ikke gjør nå. Fungerte faktisk bedre før vi satte inn H2183. Usikker på hvorfor, men mistenker at det er noe med avviket mellom COG fra plotteren og HDG fra H2183/S3G som ikke matcher opp. Klarer ikke kalibrere det inn heller. Har forsøkt å legge inn korreksjon, men det fungerer typisk bare på øst/vest, ikke nord/sør. Irriterende. Slik det er nå, så blir det at man sikter inn autopiloten basert på kartplotterens COG vektor.
 
Vi har noen litt lengre strekk, typisk påske/pinse/sommerferie, hvor vi gjør en del kveld/nattseilas. Da hadde det vært fryktelig greit med et heading system som fungerer 100%, sammen med kartplotter. Aller helst også interface med en iPad løsning elle kartprogram som kan styre autopiloten (bytte kurser automatisk, uten å måtte bekrefte), når man f.eks. går for motor Drøbak-Jomfruland.
 
Kjenner jeg er skikkelig lei magnetfelt..og mangel på disse.. 
Link to post
Share on other sites

Å gå lange strekk på kun heading er vel ikke mye vits anna enn på land, der ikke strøm og vind påvirker hvor du befinner deg på valgte kurs?

Ruter og XTE-grenser fungerer bedre for meg på lange legg, men er helt enig i at Ray's bekreftelser ved alle kursendringer burde vært avskaffet for lengst, og fått inn en brukerdefinerbar 'auto-follow' funksjon.

Simrad har vel dette fremdeles på sine autopiloter, innenfor grenser.

 

En headingsensor/gpskompass med +/- 1 grad nøyaktighet hadde vært mer enn bra nok for mitt vedkommende, spesielt om det opprettholdes på 2-3 knop. Trueheading og Seapilot virker som bra alternativer nå.

Link to post
Share on other sites

Hemisphere Vector V103 og V113 er også tilgjengelige i Simrad utgaver, de heter da HS80A og MX575D.

 

http://www.navico-commercial.com/en-US/Products/Gyro-Compasses/

 

Min Simrad AP24 pilot har et No Drift Mode som bruker GPS informasjon I tillegg til ratekompasset for å holde stabil kurs og når en ikke går mot waypoint.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

burde vel være enkelt o få det doble hvis du hadde en antenn på pulpit og en på pushpit  ??

Det gjør det.

Orientering av baseline spiller ingen rolle.

Første gang jeg så et GPS kompass hadde vi ei antenne i hvert hjørne av helidekket.

Og en ND-100 under dekk.  På størrelse med en telefonkiosk.

Det virket.

På et vis.

Link to post
Share on other sites

Forenklet kan formelen 0,2° / avstand i meter benyttes for å regne ut nøyaktighet noe som gir ca. 0,1° nøyaktighet ved 2 meter baselinje. Produsenter som påstår 0,1° ved 40 cm mellom antennene skal du ikke høre på.

 

Enkelte systemer med frittstående antenner er følsomme for avvik i høyde mellom de to antennene, dvs. bør monteres i samme horisontalplan.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt noen problemer med Furuno-utstyr, ei heller Furuno-SC30, så da kan man jo spekulere i hvordan installasjonen er gjort... :rolleyes:

 

Ser du har montert din mottaker rett over radaren, noe jeg også har tenkt. Men så blir man jo litt usikker når man leser installasjonsveiledningene til de forskjellige produsentene. De er veldig klare på avstand til VHF antenner og annet strålende utstyr, men kun noen få sier noe om radar. Mener det var Simrad som skrev at man ikke må installere antenne i "strålesonen" til radaren, men den er jo rimelig smal, og enkel å unngå. Har selv en slik ordinær radarmast, og har vurdert å rett og slett feste GPS kompasset rett på lokket til radaren med gjennomgående skruer fra innsiden av radaren, eventuelt med noen 1 cm distanser mellom radarlokket og kompasset for å ikke komme i konflikt med buingen på lokket (Raymarine RD218). Sjekket du noe mer rundt dette, evt hvilken erfaring har du med denne plasseringen? 

Link to post
Share on other sites

 

Den er nok basert på samme teknologi som Airmar H2183, og med tilhørende utfordringer. Ref installasjonsveiledningen; http://www.robertson-autopilot.com/#!installation/c7h3

Move the sensor around and find the best placement of the sensor:

- Close to the vessels center of motion
- Distant from local magnetic field sources (steel, electronics, ...)
 
Er dette som er min utfordring i dag. For mye magnetisk skrot i båten, som ikke ligger i ro, eller avgir statisk magnetfelt. iPad'er, PC'er, knivholder på skapdør, mobiltelefoner, magnetfelt fra motor under gang vs seil, etc etc. Når noen lager en Nespresso kaffe, bytter båten kurs ca 5 grader. Inverteren og kaffemaskinen er 2-3 meter fra heading sensoren.
Link to post
Share on other sites

Takk for en interessant tråd med mange gode bidrag. Dette ble fornøyelig og lærerik lesing. Båtplassen på sitt beste!

Nok en gang beklager jeg sent svar. I likhet med andre på dette eminente forum, har jeg aversjoner mot å bruke nettbrett for tekstproduksjon - følgelig ikke så enkelt å svare når man er på farten, uten tilgang på et fornuftig utformet tastatur.

 

 

Ikke jeg heller.

Furunoutstyr bare virker.

Kan det være at elevasjonsmaska står for lavt?

Har erfart at jeg må opp på 15 grader innimellom holmer og skjær for at mottageren skal bli stabil.

 

Stort sett - ja. Det er også min erfaring, at dette er solide saker. Men disse enhetene skuffet meg. Og det var særdeles kompetente folk som stor for både initiell installasjon, konfigurasjon og senere feilsøking. Komponenter og kabling ble byttet, kryssbyttet, flyttet, testet, batterier byttet, enheter sendt hit og dit - uten forbedring.

 

mulligan, du sporte hvilken feilmelding Furuno-utstyret ga. Såvidt jeg husker, var det OUTPUT ERROR som var hyppigst forekommende på SC-50. I manualen står det at man i dette tilfellet skal kontakte sin forhandler (...which I did...). For SC-30 husker jeg ikke eksakt hvilken feilmelding vi slet mest med, da vi heldigvis fikk en ny installasjon med Simrad-utstyr etterhvert og problemet på den måten løste seg selv (kind of). SC-30/-50 ga hele tiden posisjonsdata, men heading-data falt altså bort alt for ofte.

 

Igjen takk for en interessant tråd.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Tenkte jeg skulle gi en oppdatering på hvordan dette prosjektet endte.

 

Fikk et "godt" tilbud på et Simrad HS-80A, som ble montert sent i fjor høst, men koblet opp først nå i våres.

 

Er meget fornøyd med resultatet så langt. Naturlig nok ingen magnetisk forstyrrelse slik jeg hadde med Airmar heading sensoren, og svært god heading, tracking med autopilot. Kursen er nå dead-on til enhver tid, og jeg er spent på hvordan den vil fungere sammen med gyroen i autopiloten i litt tyngre sjø. Det får vi muligens testet i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer også innkjøp av et HS80A GPS kompass. Har en S3G autopilot i dag. Er litt usikker på om autopiloten responderer på et så nøyaktig kompass. Om den responderer på desimaler på HDG eller bare hele grader. Må du ikke koble fra den interne rate kompasset for at den skal lese NMEA inn HDT? Da "kobler" man også ut en del i softwaren som auto learn, response osv. Forsyner du HDT og SOG NMEA inn på samme NMEA port på piloten?

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer også innkjøp av et HS80A GPS kompass. Har en S3G autopilot i dag. Er litt usikker på om autopiloten responderer på et så nøyaktig kompass. Om den responderer på desimaler på HDG eller bare hele grader. Må du ikke koble fra den interne rate kompasset for at den skal lese NMEA inn HDT? Da "kobler" man også ut en del i softwaren som auto learn, response osv. Forsyner du HDT og SOG NMEA inn på samme NMEA port på piloten?

 

 

Mener bestemt at S3G skal lese HDT med desimaler. Leste det ett eller annet sted, men husker ikke hvor, i min research til denne anskaffelsen. I relativt rolig sjø holder den nå kursen meget godt. Har ikke kjørt auto-learn med det nye kompasset, men gjorde det med det forrige (Airmar heading sensoren) som også var NMEA. Man må koble bort det originale kompasset, og sende HDT info inn på NMEA port 1 for at dette skal fungere. Skal ut i litt tøffere sjø i morgen, og er veldig spent på hvordan den oppfører seg da.

Husker ikke om den får SOG fra kompasset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...