Jump to content

Erfaringer med GPS kompass til autopilot/radar?


VirtualMe

Recommended Posts

Min erfaring med Raymarine AP med innebygget rategyro samt eksternt satelittkompass: fungerer utmerket. Man må koble fra originalt medfølgende fluxgatekompass for å benytte HDT-setningen som leveres på NMEA0183-inngangen, ikke rategyroen.

 

Rategyroen forteller kurscomputeren hvor stor retningsforandringen er pr. tidsenhet, slik at denne kan besørge korrigerende rorutslag. Denne generasjonen av kurscomputer fra Raymarine leser dessverre ikke ROT-setningen, som kunne ha gitt samme informasjon direkte fra satelittkompasset.

 

Ser frem til å høre om VirtualMe sine erfaringer etter morgendagen!

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg har gps kartplotter som viser kurs og kompassretning og med NMEA tilkobling (Northstar). Den er koblet til VHF med NavBus.

Jeg skal montere en SPX-5 rattpilot (Raymarine) som kom med fluxgate kompass.

 

-Kan jeg i stedet koble piloten til nevnte GPS via NMEA, og få god nok info om kompassretning fra min gps, og bare utelate fluxgateompasset?

Bør jeg kanskje det til og med, for å unngå å forvirre autopiloten med to "kompass"?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Kan jeg i stedet koble piloten til nevnte GPS via NMEA, og få god nok info om kompassretning fra min gps, og bare utelate fluxgateompasset? Bør jeg kanskje det til og med, for å unngå å forvirre autopiloten med to "kompass"?

Du har misforstått hva et gps kompass er.

 

 

Link to post
Share on other sites

Du har misforstått hva et gps kompass er.

 

Og hvorfor skulle ikke et gps-kompass kunne gi kurs og kompassretning (så lenge man er i bevegelse, selvsagt) da, "guru som ikke sier mer enn at jeg har misforstått"?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Svaret er: nei !

 

Raymarine autopiloter tillater ikke Roll&Pitch input data fra andre merker enn deres egne.

 

Neivel. Takk for greitt svar! Det var kommunikasjonen mellom enhetene jeg grublet på. Jeg ser jo kurs og kompassretning på kartplotteren, men det heter visst ikke gps-kompass av den grunn.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

En vanlig GPS vil gi deg informasjon om din bevegelsesretning (course over ground) basert på påfølgende posisjonsmålinger. Fra disse avledes bevegelsesretning. Men disse sier ikke noe om hvilken retning baugen peker. Tilsvarende vil ikke et godt, gammelt kompass fortelle deg noe annet enn retningen på baugen (eller hva det nå måtte være du peiler) - ikke et pip om hvilken retning du beveger deg i.

 

En typisk kartplotter uten noen som helst kompassreferanse (fluxgate, gyro, satelittkompass) antar at baugen på båten peker i bevegelsesretningen. Det kan gi opphav til interessante skjermbilder dersom man f.eks. lar båten drive med strømmen.. eller bakker.

 

Satelittkompass har blitt forholdsvis rimelige, og det har etterhvert kommet flere modeller fra ulike leverandører - beregnet på fritidsbåter.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Neivel. Takk for greitt svar! Det var kommunikasjonen mellom enhetene jeg grublet på. Jeg ser jo kurs og kompassretning på kartplotteren, men det heter visst ikke gps-kompass av den grunn.

Et GPS kompass er en avansert GPS mottaker med flere GPS'er i seg, som da kan kalkulere heading i tillegg til posisjon. Koster omtrent 10 ganger mer enn en vanlig GPS mottaker...

Link to post
Share on other sites

Ja. Min ide var som et minimum, ganske enkelt å bruke autopiloten som kursholder, hvis kartplotteren bare ga (kompass-)retningen = fartsretningen.

;-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Autopiloten bør få litt info fra gps uansett for å fungere som den skal, hastighet (SOG) spesielt hjelper på hvordan kursendringer/rorutslag og korreksjoner utføres i forskjellige hastigheter.

Kurs fra gps (COG) kan også da bistå med kalibrering og lærefunksjoner for input fra magnetiske sensorer som Fluxgate'n, men er ingen erstatning for en ekte gyro eller et gps-kompass.

Link to post
Share on other sites

With the SC-30, a ship's heading is determined by decoding the phase data in the GPS carrier frequency.

In principle, a pair of antennas A1(ref) and A2(fore), each connected with an associated GPS engine and processor, are installed along the ship's fore-aft line.

 

The GPS systems at A1 and A2 calculate the range and azimuth to the satellite.

The difference in range between A1 and A2 is Δλ+ nλ where λ is 19 cm and n* is automatically found during the initialization stage.

A fraction of a carrier wavelength, Δλ, is processed by Furuno's advanced kinematic technology in geographical survey, thus determining a vector (range and orientation) A1 to A2, i.e., heading of ship relative to north.

 

In reality, the third antenna is added to reduce the influence of pitch, roll and yaw, and five satellites are used to process 3D data (by 3rd sat), to reduce clock derived error (by 4th sat), and to calculate n in initial stage (by 5th sat).

 

If the GPS signal is blocked by a tall building or under a bridge, the 3-axis vibrating-gyro rate sensors in the processor unit take the place of the satellite until all five satellites are in view.

 

The rate sensors also contribute to regulating the heading data against pitch, roll and yaw together with the third antenna (A3 in the illustration). *Ambiguity "n" is resolved by LAMBDA algorithm developed by Prof. Teussen, Delft University of Technology, The Netherlands.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde man måtte koble fra det interne ratekompasset for at piloten skulle lese NMEA HDT inn men slik jeg fortår Virutalme så leser den NMEA HDT inn på port A og bruker det signalet som heading referanse. Jeg kobler selvsagt fra det gamle fluxgate kompasset.

Hvordan monterte du HS80A GPS Compass "antenen"? Brukte du pole mont? Er det gjenger i antennen eller skal det bare brukes et 1" rør uten gjenger? Spent på om du kjører HDT og SOG inn på piloten med samme NMEA setning på port A samt din erfaring ved bruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde man måtte koble fra det interne ratekompasset for at piloten skulle lese NMEA HDT inn men slik jeg fortår Virutalme så leser den NMEA HDT inn på port A og bruker det signalet som heading referanse. Jeg kobler selvsagt fra det gamle fluxgate kompasset.

Hvordan monterte du HS80A GPS Compass "antenen"? Brukte du pole mont? Er det gjenger i antennen eller skal det bare brukes et 1" rør uten gjenger? Spent på om du kjører HDT og SOG inn på piloten med samme NMEA setning på port A samt din erfaring ved bruk.

 

 

Man må koble fra fluxgate kompasset, men den interne "gyroen" lar man være tilkoblet.

 

Jeg har montert med pole mount;

bilde

 

Jeg hadde frem til i dag bare HDT inn på NMEA 1. Basert på innleggene her, har jeg nå konfigurert om systemet slik at jeg får VDT (SOG og COG) inn på NMEA 2. Gjorde også da en ny seatrial kalibrering (automatisk). Har ikke fått testet noe etter dette. Er usikker på om APn har fått SOG/COG over SeaTalk fra kartplotteren (E80). Usikker på hvordan man kan sjekke dette.

 

Under kraftig sjø i går (fra Jomfruland til Oscarsborg), ble systemet litt for uforutsigbart når jeg kjørte i "Track mode". Fikk noen litt overraskende kurs korreksjoner i grov sjø med både motor og seil i bruk. Det var vesentlig bedre i vanlig "Auto", hvor APn kun holder kursen uten å ta hensyn til avdrift.

 

Vedrørende spørsmålet tidligere i tråden angående hvilken oppløsning APn er kapabel til å ta i mot på HDT, så fant jeg igjen det jeg har forholdt meg til. I commissioning guiden på S3G, står det at den sender HDM med 10Hz og 0,1 grad oppløsning ut på NMEA. Da har jeg vel tatt det for gitt at den tar imot med 0,1 også.. Ser HS80A sender med to desimaler.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, men ser at det nok kan fin-tunes litt mer, både i autopiloten og i GPS kompasset. En ting jeg ikke hadde tidligere er at COG vektoren i kartet forandrer seg veldig raskt. Særlig når båten ligger stille, danser denne rundt (ikke det at det betyr så mye). Litt usikker på om jag skal legge litt delay på COG beregningen.. Noen som har tanker rundt det? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg også fått installert min Simrad HS80A GPS kompass. Har også en Raymarine S3G atupilot og Furuno Navnet VX2 kart / radar samt Furuno FA-150 AIS transponder. Fikk noen utfordringer under konfigurasjon.

1. Autopiloten gav ca. 10 grader styrbord ror hver gang jeg satt den i auto. 

2. Betjeningen på autopiloten viste feil kurs. Ikke når båten lå ved kai men etter kjøring med ulike kurser. Det kunne være ca. 2-6 grader forskjell mellom det som

 autopilot betjeningen viste og det som faktisk ble sendt ut fra HS80A kompasset. 

Etter mye om og men så anskaffet jeg meg en ny rate gyro for autopiloten, men samme feil framkom her.
Oppdaget at dersom jeg slo på HS80A først og så ventet i ca. 30 sek for så å slå på autopiloten så gav den ikke ca. 10 grader styrbord ror når jeg satt den i auto. Men fortsatt var det feil heading på autopilot betjeningen etter noen minutter seilas.

Prøvde med NMEA HDT og HDG men samme resultat. 

Koblet da vekk rate gyroen og alt virket da som det skal.

Har nå valgt å bruke HDT 10Hz, samt koblet vekk rate gyro i S3G computer.

Selvsagt så har HS80A installasjonen forbedret det hele. Nå unngår jeg ulike avvik og jeg kan sette autopiloten på den kursen som står på kartmaskinen. Har også fått en mye bedre radar, spesielt når jeg bruker echo trails. 



 

Link to post
Share on other sites

Det var interessant å høre Noreide. Jeg har også hatt litt av samme tendenser når jeg aktiverer autopiloten, men ikke mer enn 2-5 grader. Virker heller ikke som det er en "stabil" feil.. Kanskje ikke så dumt å plukke ut gyroen,,? Er bare redd autopiloten da blir dårligere i mye sjø,,

Link to post
Share on other sites

Vet du om piloten viser riktig heading i displayet når du seiler? Usikker på om du har noe annet som viser HDT dataene slik at du kan ta en dobbel kontroll. For meg var det viktig at jeg kunne seile en kurs for så å trykke auto tasten og holde kursen fint. Likte ikke at den gav styrbord ror når jeg trykte auto. I teorien skal det ikke være noe grunn til å ha rate sensoren da hs80a gir så korret og rask oppdatert data til piloten. Men det er teori. Hva som er forskjellen er jeg litt usikker på men likte ikke at den "rotet" til dataene. Har ikke fått testet så mye men i første omgang så synes jeg piloten reagerer litt sent. Skulle ønsket at piloten gav ror og prøvde å korrigere kurs ved 0,5 grader avvik men ser ut som den ikke gjør noe før den er 2-3grader ute. Mulig det er flere innstillinger for det. Min står nå til response 3 uten rate gyro.

Link to post
Share on other sites

Vet du om piloten viser riktig heading i displayet når du seiler? Usikker på om du har noe annet som viser HDT dataene slik at du kan ta en dobbel kontroll. For meg var det viktig at jeg kunne seile en kurs for så å trykke auto tasten og holde kursen fint. Likte ikke at den gav styrbord ror når jeg trykte auto. I teorien skal det ikke være noe grunn til å ha rate sensoren da hs80a gir så korret og rask oppdatert data til piloten. Men det er teori. Hva som er forskjellen er jeg litt usikker på men likte ikke at den "rotet" til dataene. Har ikke fått testet så mye men i første omgang så synes jeg piloten reagerer litt sent. Skulle ønsket at piloten gav ror og prøvde å korrigere kurs ved 0,5 grader avvik men ser ut som den ikke gjør noe før den er 2-3grader ute. Mulig det er flere innstillinger for det. Min står nå til response 3 uten rate gyro.

 

 

Kartplotteren viser HDG, samt COG, også illustrert med en rød og en grøn kurslinje i kartet. Når jeg koblet opp HS80 kompasset, koblet jeg det først kun med HDT data porten inn på NMEA 1 på S3G kurskomputeren. Da oppførte den seg litt rart. Jeg har nå tatt de andre porten fra HS80a inn på NMEA 2, som nå da mottar COG, posisjonsdata mm, og er identisk med de data som kartplotteren mottar.

 

Det er vel slik at autopiloten hovedsakelig styrer etter COG og ikke HDG/HDT (håper jeg), ellers vil man jo kunne få veldig stor avdrift fra kursen man har satt når vind og strøm endres?

 

Skulle gjerne vist litt bedre hvordan denne S3G komputeren egentlig benytter dataene den mottar.

 

Mener å huske at jeg nå kjører på respons 4, med gyro. Om den skulle korrigert hurtigere, tror jeg den rett og slett blir litt "masete",,?

Link to post
Share on other sites

Er ganske så sikker på at autopiloten ikke benytter COG til noe utenom når man skal kalibrere et eventuelt fluxgate kompass. Men den benytter speed da den gir ulike rorutslag på ulike fartsområder. Dersom man skal unngå avdrift vil jeg tro at å seile i track er det beste. Er ikke 100% sikker på dette jeg heller. Skulle også hatt litt mer info om hvordan autopiloten resoonderer på nmea hdt dataene den mottar som:

 

1. Hvor mye ut av kurs må det for at autopiloten skal gjøre rorutslag?

2. Er det noen tidsforsinkelse. D.v.s avventer den i x antall sekunder for å se om den fortsatt er ute av kurs før den gir rorutslag?

3. Litt mer info om hva er forskjellen mellom response 2 og 3?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      97 366
×
×
  • Create New...