Jump to content

Systemrens saltvann


Stjernen !

Recommended Posts

Hei har tenkt og kjøre en systemrens på motorens saltvanns side !

 

Det jeg lurer på er vilken metode 1 el 2 ?

 

1. stenge sjøvanns inntaket fylle på via sjøvannsfilter,og la dette stå en dag el 2 ,så åpne og kjøre alt ut.

 

2. Ta ut impeller og ta av slangen for saltvannsutløp ved eksos og sette inn en pumpe,slik att dette sirkulerer en dag ca.

 

Metode 1 er jo klart enklest,men kansje ikke så effektiv som metode 2?!

Noen erfaringer om hva som lønner seg ?

Redigert av Hmm ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil anbefale det siste. Er iallefall mine erfaringer at det fungerer 100%. Og så må du passe på å få systemet fylt helt opp, dvs. at pumpesystemet/reservoaret må settes høyere enn høyeste punkt på motorene.

 

Ved første løsning fører du masse dritt som har løsnet gjennom rensen videre ut i systemet så snart du starter motoren. Kan i verste fall blokkere siste veksler, innstikk for hylsekjøling etc. Det blir heller ikke like god effekt.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil anbefale det siste. Er iallefall mine erfaringer at det fungerer 100%. Og så må du passe på å få systemet fylt helt opp, dvs. at pumpesystemet/reservoaret må settes høyere enn høyeste punkt på motorene.

 

Ved første løsning fører du masse dritt som har løsnet gjennom rensen videre ut i systemet så snart du starter motoren. Kan i verste fall blokkere siste veksler, innstikk for hylsekjøling etc. Det blir heller ikke like god effekt.

Jeg laget en blanding med system rens som jeg tømte i sjøvannsfilteret mens motoren gikk. ( stengte sjøvannsventilen og åpnet lokket før jeg startet) så fylte jeg systemrens i sjøvannsfilteret til det begynte å skumme i eksosen. Jeg har fast akslinger og eksos ut bak båten så det var lett å se. Deretter lot jeg dette stå noen dager.

Dette funket veldig bra for meg og jeg merket stor forskjell på tempen på motoren. Det var forresten en kamd 300.

Redigert av Jarl-Espen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...