Jump to content

Erfaringer med elektrisk påhengsmotor - f.eks. Minn Kota RT EM


mnj0909

Recommended Posts

Vi er på jakt etter en elektrisk påhengsmotor til bruk for trolling og vanlige "kose-søndagsturer" når man bare skal ut på sjøen.

Etter litt søk på nettet ser vi at Minn Kota lager en versjon som kan monteres på kavitasjonsplaten på den vanlige påhengsmotoren - modellen heter Minn Kota RT EM. Denne løsningen består bare av 1-2 propeller som monteres på den vanlige motoren, dvs ingen vanlig stamme osv.

Dette ser jo ut som et veldig fristende opplegg - men lurer på om det faktisk er så bra som det ser ut i reklamene....?

 

- Er det noen her som har erfaring med slike el-motorer som monteres på den vanlige påhengsmotoren?
- Er det andre produsenter av slike systemer enn Minn Kota?

- Er det noen som har erfaringer med hvor fort en vanlig "skjærgårdsjeep" på 4-500kg kan gå med en slik motor og hvor mye strøm den bruker?

 

 

Takker så mye for om noen vil dele litt erfaringer med meg! Jeg synes dette er et veldig interessant tema - og dersom det fungerer får man jo nesten en "hybrid-båt".... :smiley:

 

Redigert av mnj0909 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har endel erfaring med elektriske motorer (den første fra slutten av 80-tallet, den fungerer fortsatt) men har aldri prøvd varianten til å feste på kavitasjonsplaten. Ideen virker dog god, forutsatt at påhengeren står dypt nok til at ikke elmotoren kaviterer. (Frem med tommestokken og mål.) Jeg har sett på modellen flere ganger, men for min del ville det ikke gått pga kaviteringsproblematikken.

 

Så vidt jeg har sett er det bare MK som har dette patentet, men det finnes flere andre merker generelt sett. Ved siden av MK er Motorguide størst, og forøvrig det merket jeg har selv.

 

Hvor fort din jeep vil gå kommer an på hvilken skyvekraft du velger. :) Det er forskjell på farten du får ut av en 12V, 24V eller 36V. Min frontmonterte 24V (80 LBS) drar min båt i 2,4 knop på flatt vann, men båten min veier det dobbelte av din. Når det er sagt får min komis med båt på rundt 600 kg omtrent samme maksfart med sin identiske motor. Han når riktignok toppfarten noe tidligere enn meg. :)

 

 Er målet å bruke elmotoren til transportkjøring så dropp 12V og tenk 24V eller 36V. Det er aldri lurt å kjøre "bånn gass" med noe som helst over lang tid, elmotorer er intet unntak. Ikke minst får batteriene endel juling på maks, som igjen betyr at flere batterier blir fornuftig og da tenker vi 24V eller 36V igjen.

 

Strømforbruket er heller ikke godt å si noe om i praksis, selv om det er enkelt å regne det ut teoretisk. Litt avhengig av motorstørrelsen ligger forbruket på ca 48-56A per time på maks. Du vil uansett ha en egen batteribank til elmotoren din, og så må denne ha en størrelse etter forventet bruk. Jeg kan fint slowtrolle (ca 1,5 knop) en hel dag med min 24V og batteribanken på 100A. Men forbruket øker drastisk med hastigheten, så skal du dorge en hel dag i feks 2,5 knop må du bruke gangetabellen på batteribanken. Tilgang på landstrøm for lading av batterier er i praksis et must, dette er IKKE noe du bærer frem og tilbake mellom bil og båt for hver tur.... Jeg har en liten batteribank siden jeg lader hver natt, og min bank veier ca 70 kg. (To stykk 100A 12V)

 

Ellers har Cral her på forumet Minn Kotas frontmonterte elmotor og kan sikkert gi litt info om den.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil ikke et dobbel motor oppsett på kvaitasjonsplasten påvirke motor en hel del?

 

En frontmontert motor som også kan brukes som anker, styring via fjernkontroll, og for kontrollerte drift over spennende fiskeplasser åpnet en ny verden for meg båtkontroll under fiske.

 

Jeg har en 17 fots vindskjermsbåt og 12 volts utgaven, men jeg bruker gjerne hovedmotoren til fremdrift ved trolling og elmotoren for for å styre.

~Cral

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode svar!

 

Jeg planlegger nok å satse på enten 24V eller 36V, da jeg jo håper også å kunne bruke elmotoren til stille fremdrift på rolige turer.

Men som du, Cral, skriver er jeg også litt "skeptisk" til om ikke de to motorene på kavitasjonsplaten vil påvirke egenskaper for både motor og båt  - og skulle derfor gjerne ha hatt noen erfaringer fra folk som har prøvd løsningen i praksis..... :)

Link to post
Share on other sites

Som Cral sier er det mange fordeler ved å montere elmotoren i baugen fra et sportsfiske-synspunkt. For mitt fiske er utvilsomt den frontmonterte førstevalg, og en EM et tillegg. Men mitt fiske er i praksis svært variert.

 

En forutsetning for å bruke MK sin EM-variant må være at motoren står dypt nok til å unngå kavitering, men høyt nok til at elmotoren er helt fri fra vannet i plan. På min båt har en 6HK dorgemotor i tillegg til hovedmotoren. Jeg fant ikke noen vektopplysninger på MK sine nettsider, men jeg innbiller meg at min 6HK 4T er vesentlig tyngre enn MK EM uansett størrelse. Batteribanken veier selvfølgelig vesentlig mer (og vel så det), men kan plasseres på et sted den får minst mulig negativ effekt på båtens egenskaper.

 

Jeg har så vidt begynt å tenke på muligheten for å utvide batterbanken min, og erstatte dagens dorgemotor med en elektrisk variant som bruker den samme batteribanken som den frontmonterte. Men om jeg vil realisere den ideen eller ei kommer an på kronasjebeholdningen fremover.

Link to post
Share on other sites

Hvordan holdbare er MK eller tilsvarende motorer ved saltvannsbruk? Har en 15 fots robåt som jeg tenkte jeg kanskje kunne utstyre med en slik el motor. Ser at MK har en utgave som de sier er dedikert "Salt water", betyr det at de andre modellene ruster tvert?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Saltvannsmodellene har typisk innkapslede kretskort og en offeranode. (Anoden kan i endel tilfeller monteres på ferskvannsmodellen også.) Min eldste elmotor er en ferskvannsmodell, og har tålt sporadisk saltvannsbruk helt fint, men er det primært saltvann som er målet hadde jeg helt klart kjøpt en motor beregnet på det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...