Claire Smith Startet 15.September.2015 Del på Facebook Startet 15.September.2015 Pushrod på min ST1000 ble sittende fast da jeg skulle ta den i bruk etter havneopphold. Jeg hadde stilt den inn til lengst ned i minusstillingen da jeg kom til havnen og demontert den. Da jeg satt den på plass igjen, viser vinduet alt riktig. Da jeg trykker på +1 eller +10 hører jeg ryktninger men pushrod beveger seg ikke. Beveger seg heller ikke da jeg trykker på -1 eller -10. Kan dere være så snill å hjelpe meg med råd om hvordan jeg skulle gå fram for å fikse dette? Jeg bor i Oslo---- er det noen som kunne evt. ta reparasjon i mitt nærområde hvis dette ikke er noe som jeg kan ordne selv? På forhand takk! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Hvis motoren går, men intet skjer, så kan plastikk tannhjulet som står på metall akslingen til elmotoren ha løsnet. Skjedde med min. Fikk fikset det med locktite spesial lim, men det holdt bare en stund. Nå er jeg på min andre st2000 etterpå (fikk fikset nr 1 så har 2 nå) så de varer ikke evig disse. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Claire Smith Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 Først råd jeg fikk fra Raymarine support per epost i dag er dette: "Forsøk først å skru på pushroden med hendene. Ofte så hjelper det da den bare har hengt seg fast i drivverket." Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Jeg har ikke opplevd at den har satt seg fast slik (har som sagt 3 stk) på de 6 årene jeg har hatt dem. Men det stemmer at du kan skru den ut og inn. Den er gjenget i den enden som er inne i piloten, og fungerer med at en elektro motor via tannhjul 'skrur' på de gjengene. Så hvis du feks har glemt å trekke den sammen før du kobler den fra strøm, og vil ha den kortere før lagring, så kan du skru på den, omtrent som en skrue/bolt, så blir den kortere/lengre (alt etter hvilken vei du skrur). Kan jo ikke skade å prøve, hvis de sier det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
eivindch Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Jeg har en 23 år gammel Autohelm 2000 (separat drivenhet og kontrollerboks - fra Nautech som er overtatt av Raymarine). For noen få år siden begynte den å svikte og det var tydeligvis motstand i systemet som ikke skulle være der. Jeg skulle begynne å demontere for å forsøke å finne feilen da jeg oppdaget at ved å løsne bakerste lokk (der kabelen kommer ut) en turn eller to, var motstanden borte. Jeg tapet fast lokket i denne posisjonen og det gikk bra noen år. Men i sommer sviktet den plutselig totalt. Jeg begynte demontering og oppdaget at kommutatoren i elektromotoren var gått i oppløsning og jeg klarte ikke å oppspore reservedeler (jeg hadde kanskje for kort tid på meg). Det var midt på sommeren og vi skulle på tur igjen. Jeg gikk da til innkjøp av ny autopilot og endte opp med en Raymaringe Evolution. Endel jobb med monteringen, men jeg er foreløpig godt fornøyd. Den er også mye mer stillegående enn den gamle. Men jeg har problemer med å kaste ting og har bestilt en elektromotor hos Aliexpress (nesten gratis) som jeg håper (veldig usikker) å kunne tilpasse og få til å virke. Da har jeg i så fall en autopilot i reserve. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Claire Smith Svart 9.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2015 Har "løsnet" problemet. Åpnet autopiloten helt og måtte skrue det store tannjulet litt mot klokke for å løsne dette---fordi det hadde satt seg fast. Jeg må huske å ikke trekke pushrod helt inn i fremtida. Takk for alle gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.