Jump to content

Autopilot Raymarine ST1000 til rorklut: pushrod beveger seg ikke


Claire Smith

Recommended Posts

Pushrod  på min ST1000  ble sittende fast da jeg skulle ta den i bruk etter havneopphold. Jeg hadde stilt den inn til lengst ned i minusstillingen da jeg kom til havnen og demontert den. Da jeg satt den på plass igjen, viser vinduet alt riktig. Da jeg trykker på +1 eller +10  hører jeg ryktninger men pushrod beveger seg ikke. Beveger seg heller ikke da jeg trykker på -1 eller -10.

 

Kan dere være så snill å hjelpe meg med råd om hvordan jeg skulle gå fram for å fikse dette? Jeg bor i Oslo---- er det noen som kunne evt. ta reparasjon i mitt nærområde hvis dette ikke er noe som jeg kan ordne selv? På forhand takk!

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren går, men intet skjer, så kan plastikk tannhjulet som står på metall akslingen til elmotoren ha løsnet.

 

Skjedde med min.

 

Fikk fikset det med locktite spesial lim, men det holdt bare en stund.

 

Nå er jeg på min andre st2000 etterpå (fikk fikset nr 1 så har 2 nå) så de varer ikke evig disse.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd at den har satt seg fast slik (har som sagt 3 stk) på de 6 årene jeg har hatt dem.

 

Men det stemmer at du kan skru den ut og inn. Den er gjenget i den enden som er inne i piloten, og fungerer med at en elektro motor via tannhjul 'skrur' på de gjengene.

 

Så hvis du feks har glemt å trekke den sammen før du kobler den fra strøm, og vil ha den kortere før lagring, så kan du skru på den, omtrent som en skrue/bolt, så blir den kortere/lengre (alt etter hvilken vei du skrur).

 

Kan jo ikke skade å prøve, hvis de sier det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 23 år gammel Autohelm 2000 (separat drivenhet og kontrollerboks - fra Nautech som er overtatt av Raymarine). For noen få år siden begynte den å svikte og det var tydeligvis motstand i systemet som ikke skulle være der. Jeg skulle begynne å demontere for å forsøke å finne feilen da jeg oppdaget at ved å løsne bakerste lokk (der kabelen kommer ut) en turn eller to, var motstanden borte. Jeg tapet fast lokket i denne posisjonen og det gikk bra noen år. Men i sommer sviktet den plutselig totalt. Jeg begynte demontering og oppdaget at kommutatoren i elektromotoren var gått i oppløsning og jeg klarte ikke å oppspore reservedeler (jeg hadde kanskje for kort tid på meg). Det var midt på sommeren og vi skulle på tur igjen. Jeg gikk da til innkjøp av ny autopilot og endte opp med en Raymaringe Evolution. Endel jobb med monteringen, men jeg er foreløpig godt fornøyd. Den er også mye mer stillegående enn den gamle.

 

Men jeg har problemer med å kaste ting og har bestilt en elektromotor hos Aliexpress (nesten gratis) som jeg håper (veldig usikker) å kunne tilpasse og få til å virke. Da har jeg i så fall en autopilot i reserve.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...