Jump to content

Kompressorclutch D6, kan jeg bytte den selv?


JonnyF

Recommended Posts

Hei,

 

Må skifte Kompressorclutch på min Volvo Penta D6.

 

Denne typen her

http://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000035775

 

Dyr liten sak.

 

Så lurte derfor på om noen her inne har erfaring med bytte av clutch?

Er dette noe en hobby mekaniker klarer selv?

Evt hva som trenges av verktøy?

 

Fikk pris på 15.600kr fra volvo penta verksted for jobben og clutchen, synes det var litt vell dyrt.

 

Tips tas i mot med takk ! ?

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Har skifta på kad 32 og kad 300,var lageret som var defekt.Om clutchen er lik disse så er det kurant å skifte,trenger vanlig handverktøy,og kansje ein liten ters.Spør Ingvar på marinedeler om fremgangsmåte for skifting.Er nok litt forskjellig stramming på reimene fra kad  motorene Går nok greit å skifte sjøl

Link to post
Share on other sites

Byttet min på D4 i sommer, 12.500.- betalte jeg i Grebbestad på VP verksted.

 

Du må ha spesialverktøy for å løsne remstrammeren men ellers så så det ganske greit ut å skifte for en med håndlaget. Jeg hadde ikke gjort det selv men har kanskje litt høyere terskel...

 

Byttet spindelen samtidig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er clutchen skiftet, rundt 4 timers jobb. Avtrekker må brukes, da den sitter noe jævlig ! :smiley:

 

 

Kjøpte clutchen på ebay, for rundt 4500 kr (ny). Ingvar hos Marinedeler skrudde opp prisen fra 6000 til 7983 når ha fikk vite at eg trengte den. Mista en kunde der.

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Siste uttalelsen er unødvendig, og høres stikk motsatt ut av mine erfaringer.

Er mer sannsynlig at prisene på webshoppen ikke var oppdatert ift. de store endringene det har vært siste månedene ift. Nkr/€/$ som Volvo Penta sentralt sikkert har justert etter - justeringen kan stemme bra med deler som omsettes i et internasjonalt marked.

 

Ble delepris sjekket med Volvo Penta forhandleren?

 

Ed. Ser nå Volvo Penta har samme pris, og €946,66 hos Marineparts Europe for denne clutchen.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syns ikke eg, kjedelig når du legger en vare i handlekurven, men så skal du bare sjekke opp med levering tiden først. Og så når du skal betale for varen så har den plutselig stege med 1983 kr !!!!

 

BTW så koster denne 6 978,52 hos VP forhandler !

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

Syns ikke eg, kjedelig når du legger en vare i handlekurven, men så skal du bare sjekke opp med levering tiden først. Og så når du skal betale for varen så har den plutselig stege med 1983 kr !!!!

 

BTW så koster denne 6 978,52 hos VP forhandler !

Samme skjedde meg...bestillte en wallas varmer og fire timer etterpå kom beskjeden om at prisen hadde gått opp og de kunne ikke levere til gammel pris...prisen steg først med 2000,- så med Nye 2000,- !!!!

Link to post
Share on other sites

I disse urolige valutatider blir alle importerte varer dyrere, faktisk ganske mye i enkelte tilfeller. Opplever selv at det er vanskelig å gi priser på deler i min bransje pga. valutasvingninger, og må ofte ta forbehold i pristilbud. Til og med hos Biltema har de fleste varene blitt dyrere den siste måneden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...