Jump to content

Koble propellaksling fra Aquadrive CV-ledd? (bilder)


PiperBill

Recommended Posts

Noen som vet hvordan jeg kobler propellakslingen fra en Aquadrive CV-ledd? Jeg har søkt og googlet nå i flere dager uten å finne noe som omtaler dette.

 

Som man ser på bildet under så går akslingen rett inn på bakenden av leddet uten klemflens.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/aquaback.jpg

 

Bilde under viser framsiden rett bak girkasse

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/aquafront.jpg

 

Jeg antar at jeg må løsner eller fjerne de 6 umbrakoskruer på den bakerste klosset men er veldig usikker om det er mere å passe på. Om det er en spor, kile eller annet som holder akslingen på plass.

 

Det hele ligger langt nede i kjølen og jeg har ikke lyst til å gjøre noen feil og risikere å måtte ta ut motoren for å ordne det.

 

Bill :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Skrur du ut unbrakoskruene, kan du løfte ut leddet, Ikke noe hokus pokus. Pass på at endedekslene på leddene ikke ramler av, blir klinete av fett.

 

Takk Hulda. Jeg må bare ha ut akslingen (ikke leddet) for å bytte simringene på pakkboksen. Er det da nok å bare løsner skruene og så drar akslingen ut? Jeg forstår ikke helt hvordan akslingen er holdt fast i CV-leddet :-)

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Propellakslingen sitter nok fast i en type klemflens. Ditt første bilde. Mulg denne flensen er en type der en yttre kon blir skrudd over en indre kon med skruer (bolter med sekskanthode). Det skal ikke være kiler etc. der. Slike koblinger kan være litt triksie å få av. Ikke bruk av vokd, med list og lempe. Vil tro at det ligger en beskrivelse av trykklageret og klemkoblingen finnes på hjemmesiden hos Aquadrive. Jeg kjenner ikke akkurat den versjonen du har der. Det finnes alle tenkelige- og utenkelige variasjoner.

Link to post
Share on other sites

Her finner du nok lagret ditt med klemflens: https://www.google.com/search?q=aquadrive+thrust+bearing&sa=X&biw=1280&bih=700&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0CDUQsARqFQoTCKeJvInk-ccCFcSRLAodvm4MNg#imgrc=xtfdaQqPXeJN0M%3A

 

Med bilder og fremgangsmåte. Det er omtrent slik jeg så for meg at det var. Her er rengjøring og korrekt tiltrekkingsprosedyre med riktig moment viktig.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skru av mellomakselen mellom gir og mellomlager,  innenfor der er det 6 umbraco skruer, skru ut disse.

Kjøp deg noen lengre bolter av samme dimmensjon som skruene, du vil se at det antagelig er 3 hull som er gjenget innimellom de hullene som du har skrudd skruene ut av.

De 3 hullene er til å skru de lange skruene inn i og klemme fra hverandre klemflensen som sitter inne i lageret.

Når det er løsnet er akslineg løs og kan trekkes ut.

Link to post
Share on other sites

Skru av mellomakselen mellom gir og mellomlager,  innenfor der er det 6 umbraco skruer, skru ut disse.

Kjøp deg noen lengre bolter av samme dimmensjon som skruene, du vil se at det antagelig er 3 hull som er gjenget innimellom de hullene som du har skrudd skruene ut av.

De 3 hullene er til å skru de lange skruene inn i og klemme fra hverandre klemflensen som sitter inne i lageret.

Når det er løsnet er akslineg løs og kan trekkes ut.

 

Tusen takk.

 

Nå har jeg lest en del pdf filer ang. montering av Aqualine og er nå veldig usikker om jeg tør demontere min. Det virker veldig "fiddly" og man må være ganske nøyaktig når det skal settes sammen igjen. Hadde det ikke vært så utilgjengelig og trangt å komme til så hadde jeg prøvd.. "for sure"

 

Hadde nesten vært lettere å ta av propellen og trekk pakkboksen ut sammen med cutlasslager.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Du må nok gjøre det den riktige veien. Ut med leddet, demontere klemflensen. Puss akslingen for eventuelle merker/riper/ujevnheter før du trekker den ut gjennom tetningen (så du ikke ødelegger noe der). Og så er det bare å starte på den virkelige jobben. Personlig vil jeg vel si at der nøyaktighet,  prosedyre og tiltrekkingsmomenter kommer til sin rett, er når sakene skal monteres på plass. Men er du veldig usikker, så er det nok en fordel å få hjelp fra starten av.

 

Når jeg så på internettsiden, så virket selve klemflensen svært sympatisk i sin oppbygging.

Link to post
Share on other sites

Du må nok gjøre det den riktige veien...... (klippet)

 

Jo jeg må nok gjøre det riktig og jeg har jo hele høst og vinter på meg. Nå er jeg ganske sikker på fremgangsmåten men jeg må faktisk ser om jeg kommer til så langt nede i kjølen. Om jeg legger meg oppe på motoren så rekker jeg akkurat nede til CV-leddet. Det blir en utfordring å drive finmotorikk der nede.

 

Jeg vurderer faktisk å be de på verkstedet ved båtplassen min å ta ut motoren for så å sette den inn igjen til våren. Da får jeg gjort flere andre ting samtidig. Jeg bør bytte ut varmtvannsberederen som er fra 1986 men diesel tanken står i veien. For å flytte den må motoren flyttes bakover eller tas ut. Kunne også byttet ut motorlabbene og forsterket plata (thrust plate) som Aquadrive’en er montert på. Den ser faktisk litt spinkel ut.

 

Moro med gammel båt se! You start with one small thing and it all just snowballs into a big black hole that you throw money into J

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...