PiperBill Startet 15.September.2015 Del på Facebook Startet 15.September.2015 Noen som vet hvordan jeg kobler propellakslingen fra en Aquadrive CV-ledd? Jeg har søkt og googlet nå i flere dager uten å finne noe som omtaler dette. Som man ser på bildet under så går akslingen rett inn på bakenden av leddet uten klemflens. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/aquaback.jpg Bilde under viser framsiden rett bak girkasse https://baatplassen.no/bildearkiv/0/680/aquafront.jpg Jeg antar at jeg må løsner eller fjerne de 6 umbrakoskruer på den bakerste klosset men er veldig usikker om det er mere å passe på. Om det er en spor, kile eller annet som holder akslingen på plass. Det hele ligger langt nede i kjølen og jeg har ikke lyst til å gjøre noen feil og risikere å måtte ta ut motoren for å ordne det. Bill :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Skrur du ut unbrakoskruene, kan du løfte ut leddet, Ikke noe hokus pokus. Pass på at endedekslene på leddene ikke ramler av, blir klinete av fett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 Skrur du ut unbrakoskruene, kan du løfte ut leddet, Ikke noe hokus pokus. Pass på at endedekslene på leddene ikke ramler av, blir klinete av fett. Takk Hulda. Jeg må bare ha ut akslingen (ikke leddet) for å bytte simringene på pakkboksen. Er det da nok å bare løsner skruene og så drar akslingen ut? Jeg forstår ikke helt hvordan akslingen er holdt fast i CV-leddet :-) Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Propellakslingen sitter nok fast i en type klemflens. Ditt første bilde. Mulg denne flensen er en type der en yttre kon blir skrudd over en indre kon med skruer (bolter med sekskanthode). Det skal ikke være kiler etc. der. Slike koblinger kan være litt triksie å få av. Ikke bruk av vokd, med list og lempe. Vil tro at det ligger en beskrivelse av trykklageret og klemkoblingen finnes på hjemmesiden hos Aquadrive. Jeg kjenner ikke akkurat den versjonen du har der. Det finnes alle tenkelige- og utenkelige variasjoner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 (redigert) Her finner du nok lagret ditt med klemflens: https://www.google.com/search?q=aquadrive+thrust+bearing&sa=X&biw=1280&bih=700&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0CDUQsARqFQoTCKeJvInk-ccCFcSRLAodvm4MNg#imgrc=xtfdaQqPXeJN0M%3A Med bilder og fremgangsmåte. Det er omtrent slik jeg så for meg at det var. Her er rengjøring og korrekt tiltrekkingsprosedyre med riktig moment viktig. Redigert 15.September.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ster Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Skru av mellomakselen mellom gir og mellomlager, innenfor der er det 6 umbraco skruer, skru ut disse. Kjøp deg noen lengre bolter av samme dimmensjon som skruene, du vil se at det antagelig er 3 hull som er gjenget innimellom de hullene som du har skrudd skruene ut av. De 3 hullene er til å skru de lange skruene inn i og klemme fra hverandre klemflensen som sitter inne i lageret. Når det er løsnet er akslineg løs og kan trekkes ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 Skru av mellomakselen mellom gir og mellomlager, innenfor der er det 6 umbraco skruer, skru ut disse. Kjøp deg noen lengre bolter av samme dimmensjon som skruene, du vil se at det antagelig er 3 hull som er gjenget innimellom de hullene som du har skrudd skruene ut av. De 3 hullene er til å skru de lange skruene inn i og klemme fra hverandre klemflensen som sitter inne i lageret. Når det er løsnet er akslineg løs og kan trekkes ut. Tusen takk. Nå har jeg lest en del pdf filer ang. montering av Aqualine og er nå veldig usikker om jeg tør demontere min. Det virker veldig "fiddly" og man må være ganske nøyaktig når det skal settes sammen igjen. Hadde det ikke vært så utilgjengelig og trangt å komme til så hadde jeg prøvd.. "for sure" Hadde nesten vært lettere å ta av propellen og trekk pakkboksen ut sammen med cutlasslager. Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
ster Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Det er alltid trangt i båt men det er ikke noe hokus pokus å montere det sammen når du først har fått det ut, jeg valgte å kjøpe nye bolter til klemflense inne i mellom lageret. Send en PM hvis det er noe du lurer på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Du må nok gjøre det den riktige veien. Ut med leddet, demontere klemflensen. Puss akslingen for eventuelle merker/riper/ujevnheter før du trekker den ut gjennom tetningen (så du ikke ødelegger noe der). Og så er det bare å starte på den virkelige jobben. Personlig vil jeg vel si at der nøyaktighet, prosedyre og tiltrekkingsmomenter kommer til sin rett, er når sakene skal monteres på plass. Men er du veldig usikker, så er det nok en fordel å få hjelp fra starten av. Når jeg så på internettsiden, så virket selve klemflensen svært sympatisk i sin oppbygging. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 17.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2015 Du må nok gjøre det den riktige veien...... (klippet) Jo jeg må nok gjøre det riktig og jeg har jo hele høst og vinter på meg. Nå er jeg ganske sikker på fremgangsmåten men jeg må faktisk ser om jeg kommer til så langt nede i kjølen. Om jeg legger meg oppe på motoren så rekker jeg akkurat nede til CV-leddet. Det blir en utfordring å drive finmotorikk der nede. Jeg vurderer faktisk å be de på verkstedet ved båtplassen min å ta ut motoren for så å sette den inn igjen til våren. Da får jeg gjort flere andre ting samtidig. Jeg bør bytte ut varmtvannsberederen som er fra 1986 men diesel tanken står i veien. For å flytte den må motoren flyttes bakover eller tas ut. Kunne også byttet ut motorlabbene og forsterket plata (thrust plate) som Aquadrive’en er montert på. Den ser faktisk litt spinkel ut. Moro med gammel båt se! You start with one small thing and it all just snowballs into a big black hole that you throw money into J Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.