Jump to content

Instrument for turbotrykk og eksostemperatur


REM

Recommended Posts

Er det noen som har eller kjenner til et slikt kombiinstrument med metrisk visning? Isspro har et, men da kun med visning i PSI og F.

Er det praktisk å bruke mekaniske instrumenter for turbotrykk i båt? Jeg tenker på om det er ulemper forbundet med lange lengder med slanger opp til instrumentbord.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mekanisk turbotrykksmåler skal ikke være noe problem. Bruk tynn pvc slange fra hydroscand el.l. som er til pneumatikk. VDO har mange slags instrumenter og givere men det er vel tvilsomt om du finner et kombinert boost/EGT instrument.

https://www.maritim.no/vdo-giver-360081032025-turbotrykk#.VflzVU3ovVg

http://sleipner.no/produkt/17281/pyrometer-eksos-52mm/

http://sleipner.no/produkt/20276/pyrometer-eksos-givere-med-tilbehr/

http://www.wema.com/?page=417&show=480#IEX

Link to post
Share on other sites

bilde

Var noe sånt jeg hadde i tankene, men som sakt i grader C og Bar (Pascal) Ellers har jeg også plass til separate instrumenter. Blir vel med det om jeg ikke finner et kombiinstrument. Takk for tipsene Diesel Dahl.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

bilde

bilde

 

Beklager voldsomme bildestørrelser. Biltemainstrumenter det her og til svært gunstige priser. Turbotrykk kr 149,- komplett, og eksostemp kr 449,- også dette komplett med giver og kabel. Er vel produsert av kjente navn son VDO, Faria eller andre? Flere enn Fergu som har erfaring med disse?

Liker senterplassert nål som gir 270 graders skala. Gir bra oppløsning. Wemainstrumentet som Mix viser til blir fort vanskelig å lese når en ligger å dunker i 30 kn.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Wemainstrumentet som Mix viser til blir fort vanskelig å lese når en ligger å dunker i 30 kn.

Nei, det synes jeg ikke, når jeg ligger i 30 kn ligger nåla steady i bånn.

Det er faktisk helt greit å lese.

Grunnen til at jeg installerte trykkmåler var for å se etter eventuelle avvik i trykket.

Jeg vet hva normalt trykk er på de forskjellige turtall jeg pleier å ligge på, det er avvik fra dette jeg er interessert i. Heldigvis har jeg ennå ikke opplevd noe avvik. Da er det jo tid for turbovask eller service.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn Biltema turbotrykksmåler montert midlertidig i bilen nå for å kunne justere stoppskruen på variable nozzle vanes. Det er ikke noe VDO instrument tror jeg for nåla går hakkete, den henger på lavt trykk og lekker over 1,6bar..... men jeg får sett når trykket kommer og det holder til denne bruken. Hadde neppe valgt denne til noe permanent montering.

Link to post
Share on other sites

Vel Mix, hvis pila ligger steady i bånn uten bevegelser er det ikke da vanskelig å se avvik? Burde du ikke da hatt et instrument med høyere skala? Dessuten, turbotrykk er interessant, men forteller vel egentlig ikke så mye uten også å se eksostemperatur.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vel Mix, hvis pila ligger steady i bånn uten bevegelser er det ikke da vanskelig å se avvik? Burde du ikke da hatt et instrument med høyere skala?

Det har jeg aldri følt behov for egentlig.

Dessuten, turbotrykk er interessant, men forteller vel egentlig ikke så mye uten også å se eksostemperatur.

Eksostempmåler bør du jo ha.

Kanskje du skulle satse på Biltema instrumentene,hvis det passer økonomien bedre ?

 

 

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Etter mye fram og tilbake har jeg nå bestemt meg for å gå for disse instrumentene.

2 stk VDO turbotrykk 0-3Bar. Her vil jeg ha skala nok til å ikke bånne nåla, og jeg har god oppløsning med 270 graders visning.

 

Eksostemp viser begge motorene i samme instrument, og jeg vil ved et kort blikk kunne detektere avvik mellom motorene. Ideellt egentlig. Eneste ulempen er at den viser Farenheit og ikke Celsius. Det venner jeg meg fort til. Ingen stor sak egentlig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Litt seint nå kanskje men i motorsport verdenen finnes mye gøy, disse kan du programmere når varsel lyset skal lyse, utgang til varselys, valgfri belysningsfarge osv. Men koster jo litt.

 

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/gauges-auxiliary/spa-design-turbo-boost-exhaust-gas-temperature-dual-gauge

 

 

bilde

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset gammabusa, men personlig vil jeg ikke ha digitale instrumenter til dette. Ihvertfall ikke med Lb angivelse. Pund er en vektenhet ikke sant og her snakker vi jo om trykk? PSI og tilsvarende US og Imperiale enheter er til å leve med på analoge instrumenter da en jo kan merke skalaen eller glasset med SI-enheter. Dette blir vanskelig på digitale instrumenter.

Har du hørt historien om Marte på 80+ som var i butikken og skulle ha et pund kaffe? Det heter kilo idag Marte sa ekspeditøren oppgitt. Javel sa Marte, så gi meg et pund kilo da. Det skal ikke være lett:-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I fly og helikoptre brukes det i dag såkalt glasscockpit hvor de tradisjonelle instrumentene er erstattet av mfd'er (multi funktional display)

I all hovedsak vises informasjonen grafisk i tillegg til digitalt altså simuleres visningen av analoge klokker og søyle indikatorer. Menneskehjernen oppfatter nemlig disse mye bedre enn tallverdier, du ser med en gang at noe er feil hvis en viser står på skakke.

1442576687.jpg

Analoge instrumenter er altså best. Men blir det mange av dem er det bedre med mfd'er som bare viser det du trenger og skjuler det andre. Du kan sikkert lage til et motordisplay som fungerer på samme måten men det blir et DIY prosjekt.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Etter mye fram og tilbake har jeg nå bestemt meg for å gå for disse instrumentene.

2 stk VDO turbotrykk 0-3Bar. Her vil jeg ha skala nok til å ikke bånne nåla, og jeg har god oppløsning med 270 graders visning.

 

Eksostemp viser begge motorene i samme instrument, og jeg vil ved et kort blikk kunne detektere avvik mellom motorene. Ideellt egentlig. Eneste ulempen er at den viser Farenheit og ikke Celsius. Det venner jeg meg fort til. Ingen stor sak egentlig.

HVOR KJØPER DU DISSE INSTRUMENTER

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Spruce Goose? I så fall 448 tennplugger og bytte, hehe

Joda, det var vel en av grunnene til at det var med 16 mekanikere på tesflighten:-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

HVOR KJØPER DU DISSE INSTRUMENTER

Dual exhaust temp gauge fra SMX Marine. Pris USD 260,- pluss mva.

VDO 3Bar turbo boost på bla. eBay for omlag USD 60,- eller fra http://www.pedersens-racing.no/bil/VDO/

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...