REM Startet 16.September.2015 Del på Facebook Startet 16.September.2015 Er det noen som har eller kjenner til et slikt kombiinstrument med metrisk visning? Isspro har et, men da kun med visning i PSI og F. Er det praktisk å bruke mekaniske instrumenter for turbotrykk i båt? Jeg tenker på om det er ulemper forbundet med lange lengder med slanger opp til instrumentbord. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Mekanisk turbotrykksmåler skal ikke være noe problem. Bruk tynn pvc slange fra hydroscand el.l. som er til pneumatikk. VDO har mange slags instrumenter og givere men det er vel tvilsomt om du finner et kombinert boost/EGT instrument. https://www.maritim.no/vdo-giver-360081032025-turbotrykk#.VflzVU3ovVg http://sleipner.no/produkt/17281/pyrometer-eksos-52mm/ http://sleipner.no/produkt/20276/pyrometer-eksos-givere-med-tilbehr/ http://www.wema.com/?page=417&show=480#IEX Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 Var noe sånt jeg hadde i tankene, men som sakt i grader C og Bar (Pascal) Ellers har jeg også plass til separate instrumenter. Blir vel med det om jeg ikke finner et kombiinstrument. Takk for tipsene Diesel Dahl. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Du kan jo alltids kjøpe sånne fra isspro og lage nye tallskiver i metriske verdier. Forutsatt at instrumentene lar seg åpne da...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fergu Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Turbotrykkmåler lavbudsjett. Total kostnad ca kr. 250,- Instrument og 5m slange fra Biltema, banjobolt fra Ebay. Har fungert utmerket i 2 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Jeg har Wema sin gamle utgåtte serie. Måleomr: 0-2 kg/bar /0-30 psiGjenger giver: 1/8"-27 NPTF, eventuellt bruk overgang til andre gjenger. Giveren er type oljetrykksgiver, bare kabel opp til instrument. Fås ennå noen plasser. F.eks her med giver inkludert. http://batutstyr.mamutweb.com/Shop/List/Turbo-trykk-m%C3%A5ler/250/1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Finnes det turbomålere i LCD/LED utgave? Altså at bare tallene står der? Banjokobling og alt det andre er liksom greit, men jeg vi ha 2 små diskrete displayer som viser trykket. Finnes det? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 (redigert) Beklager voldsomme bildestørrelser. Biltemainstrumenter det her og til svært gunstige priser. Turbotrykk kr 149,- komplett, og eksostemp kr 449,- også dette komplett med giver og kabel. Er vel produsert av kjente navn son VDO, Faria eller andre? Flere enn Fergu som har erfaring med disse? Liker senterplassert nål som gir 270 graders skala. Gir bra oppløsning. Wemainstrumentet som Mix viser til blir fort vanskelig å lese når en ligger å dunker i 30 kn. Redigert 16.September.2015 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Wemainstrumentet som Mix viser til blir fort vanskelig å lese når en ligger å dunker i 30 kn. Nei, det synes jeg ikke, når jeg ligger i 30 kn ligger nåla steady i bånn. Det er faktisk helt greit å lese. Grunnen til at jeg installerte trykkmåler var for å se etter eventuelle avvik i trykket. Jeg vet hva normalt trykk er på de forskjellige turtall jeg pleier å ligge på, det er avvik fra dette jeg er interessert i. Heldigvis har jeg ennå ikke opplevd noe avvik. Da er det jo tid for turbovask eller service. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Jeg har en sånn Biltema turbotrykksmåler montert midlertidig i bilen nå for å kunne justere stoppskruen på variable nozzle vanes. Det er ikke noe VDO instrument tror jeg for nåla går hakkete, den henger på lavt trykk og lekker over 1,6bar..... men jeg får sett når trykket kommer og det holder til denne bruken. Hadde neppe valgt denne til noe permanent montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 16.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2015 (redigert) Vel Mix, hvis pila ligger steady i bånn uten bevegelser er det ikke da vanskelig å se avvik? Burde du ikke da hatt et instrument med høyere skala? Dessuten, turbotrykk er interessant, men forteller vel egentlig ikke så mye uten også å se eksostemperatur. Redigert 16.September.2015 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Vel Mix, hvis pila ligger steady i bånn uten bevegelser er det ikke da vanskelig å se avvik? Burde du ikke da hatt et instrument med høyere skala? Det har jeg aldri følt behov for egentlig. Dessuten, turbotrykk er interessant, men forteller vel egentlig ikke så mye uten også å se eksostemperatur. Eksostempmåler bør du jo ha. Kanskje du skulle satse på Biltema instrumentene,hvis det passer økonomien bedre ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 17.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2015 Etter mye fram og tilbake har jeg nå bestemt meg for å gå for disse instrumentene. 2 stk VDO turbotrykk 0-3Bar. Her vil jeg ha skala nok til å ikke bånne nåla, og jeg har god oppløsning med 270 graders visning. Eksostemp viser begge motorene i samme instrument, og jeg vil ved et kort blikk kunne detektere avvik mellom motorene. Ideellt egentlig. Eneste ulempen er at den viser Farenheit og ikke Celsius. Det venner jeg meg fort til. Ingen stor sak egentlig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
gammabusa Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) Litt seint nå kanskje men i motorsport verdenen finnes mye gøy, disse kan du programmere når varsel lyset skal lyse, utgang til varselys, valgfri belysningsfarge osv. Men koster jo litt. http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/gauges-auxiliary/spa-design-turbo-boost-exhaust-gas-temperature-dual-gauge Redigert 18.September.2015 av gammabusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 Takk for tipset gammabusa, men personlig vil jeg ikke ha digitale instrumenter til dette. Ihvertfall ikke med Lb angivelse. Pund er en vektenhet ikke sant og her snakker vi jo om trykk? PSI og tilsvarende US og Imperiale enheter er til å leve med på analoge instrumenter da en jo kan merke skalaen eller glasset med SI-enheter. Dette blir vanskelig på digitale instrumenter. Har du hørt historien om Marte på 80+ som var i butikken og skulle ha et pund kaffe? Det heter kilo idag Marte sa ekspeditøren oppgitt. Javel sa Marte, så gi meg et pund kilo da. Det skal ikke være lett:-) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 I fly og helikoptre brukes det i dag såkalt glasscockpit hvor de tradisjonelle instrumentene er erstattet av mfd'er (multi funktional display) I all hovedsak vises informasjonen grafisk i tillegg til digitalt altså simuleres visningen av analoge klokker og søyle indikatorer. Menneskehjernen oppfatter nemlig disse mye bedre enn tallverdier, du ser med en gang at noe er feil hvis en viser står på skakke. Analoge instrumenter er altså best. Men blir det mange av dem er det bedre med mfd'er som bare viser det du trenger og skjuler det andre. Du kan sikkert lage til et motordisplay som fungerer på samme måten men det blir et DIY prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Etter mye fram og tilbake har jeg nå bestemt meg for å gå for disse instrumentene. 2 stk VDO turbotrykk 0-3Bar. Her vil jeg ha skala nok til å ikke bånne nåla, og jeg har god oppløsning med 270 graders visning. Eksostemp viser begge motorene i samme instrument, og jeg vil ved et kort blikk kunne detektere avvik mellom motorene. Ideellt egentlig. Eneste ulempen er at den viser Farenheit og ikke Celsius. Det venner jeg meg fort til. Ingen stor sak egentlig. HVOR KJØPER DU DISSE INSTRUMENTER Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Der har man litt å følge med på :-) Spruce Goose? I så fall 448 tennplugger og bytte, hehe Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 Spruce Goose? I så fall 448 tennplugger og bytte, hehe Joda, det var vel en av grunnene til at det var med 16 mekanikere på tesflighten:-) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) HVOR KJØPER DU DISSE INSTRUMENTERDual exhaust temp gauge fra SMX Marine. Pris USD 260,- pluss mva.VDO 3Bar turbo boost på bla. eBay for omlag USD 60,- eller fra http://www.pedersens-racing.no/bil/VDO/ Redigert 18.September.2015 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.