Jump to content

British Leyland & CAV Fuelpumpe DPA 3246 F857


karlbru

Recommended Posts

Hei godtfolk.

Noen som kan hjelpe meg litt med denne?

Min svigerfar har en eldre tresnekke med en British Leyland BMC 1,5 motor.

Dette er en motor som ikke har vert i drift på lange tider og har derfor litt starttrøbbel. Motoren er utrolig tungstarta og når den først starter så har den med å henge seg i full rpm.

Han tok av denne pumpa for å se om det kunne la seg gjøre å løse opp evt. faste deler i fuelpumpa. Plukket kun pumpa av motoren og sjekket det som kan sjekkes uten å skrue den i biter.

Nå var jeg sammen med han da pumpa ble montert på plass igjen og det er bare i en posisjon denne splineshaften kan passe. Vi har lufta og ser at det kommer diesel helt opp til dysene ( løsner dysemutrene når vi starter ), men det er ikke liv i motoren.

Det jeg lurte på bl. a. er om pumpetiming kan bli feil selv om splineshaft passer kun i en pos? Ikke snakk om vi får motoren til å ta etter i det hele tatt.

Er det noen som har erfaring med denne pumpetypen og hva som evt. kan gjøres. Finnes det serviceverksteder for CAV pumpe og dyser?

Alle tips, små eller store mottas med takk.

Motortype British Leyland 1,5

Fuelpumpe type: CAV DPA 3246 F857

 

Link to post
Share on other sites

Pumpetimingen kan bli feil pga den kan vries i slissesporet på pumpen. Det skal være et overrettmerke ved den ene festebolten som skal samsvare med et merke på pumpens motorfeste. Den burde startet på et vis likevell. Viss pumpen henger seg på fult er turtallsregulatoren i dårlig stand. Dyser kan også være så dårlig at de gir startproblemer.

Når motor ikkje starter er det da dieselrøyk, slik at du merker at motoren er "etter"?

 

Maritim Diesel i Bergen kan disse pumpene og dysene ut og inn. Antar at de fleste verksteder som reparerer brennstoffutstyr kan dette utstyret. 

 

Få målt kompresjonen før du går videre med pumpe og dyser. Stempelringer kan være fast.

Link to post
Share on other sites

Hei og takker for svaret. Syns det er litt rart med denne timinga for splineakslingen som går inn i motordrevet passer kun i en posisjon.

Motoren tar heller ikke etter i det hele tatt. Det har den gjort før selv om den er utrolig tungstarta.

Maritim Diesel i Bergen kjenner jeg til så jeg kan sjekke med de også om det ikke dukker opp noe mer her.

Link to post
Share on other sites

hei,

har hatt denne motoren tidligere, bra motor.

Full manual finner du i dokumentarkivet her.

 

nr1. Gasshendel på fullt på kald motor når du kjinner

nr2. Glødepluggene må helst funke

nr3. Bra tegn at det kommer diesel til alle dysene, timingen kan absolutt være feil du kan ikke bare sette pumpen på plass.

Se på denne videoen, her er alt du trenger å vite:  https://www.youtube.com/watch?v=UG5eiFR0wpQ

Link to post
Share on other sites

Pumpen står på riktig spline, men må også være på overrettmerket, ellers blir det feil.

Du kan også skru ut en brennstoffventil, snu den, og kinne for å se at det kommer diesel ut av dysen. Dieselpumpen kan være slitt, slik at den ikke klarer å overvinne brennstofventilenes åpningstrykk. Kommer det diesel ut av dysen og ingen røyk under kinning, tenker jeg lav kompresjon.

Går startmotoren fort nok rundt?

Glødeplugger som nevnt av andre.

Du kan også fyllen en liten skvett motorolje i hver sylinder for å øke kompresjonen midlertidig. Starter den da, hvet du hvor skoen trykker.

Går ut fra at ventiler er justert.

Kontoller alle tingene som koster lite og ingenting, før du legger ut mangen båtpenger.

Link to post
Share on other sites

Var inne på youtube siden som ble anbefalt her så dette skal sjekkes opp, men jeg mener det er korrekt all den tid motor ikke er tørnet etter pumpa var av og at det kun er et spesifikt splinespor pumpa vil passe. Men skal sjekke timing uansett.

Ellers så var det en god video vedr. korrekt lufting av fuelsystem. Så må jeg ta en sjekk om glødere virker og kompresjonstrykk.

Takker for tipsene så lang :-)

Link to post
Share on other sites

God aften igjen og takker for alle gode tips.

Måtte nok etterjustere selve pumpa ja, måtte vrides en del i flensesporet før den hørtes skikkelig ut. Motoren går nå veldig godt så lenge den er varm.

Fant ut at 2 av glødepluggene ikke fungerer så de må byttes. Dvs. vi bytter alle 4.

Noen tips om hvem som har rett type glødeplugg?

Link to post
Share on other sites

Man leser en del steder at disse motorene er tunge å starte og må glødes lenge. De gangene dette spesifiseres i antall sekunder nevnes gjerne 30-40 sek. Jeg har en slik motor fra midten av 70-tallet i min båt, og min erfaring er at 20 sekunder holder fint. Men jeg må gjerne kjøre noen omdreininger på starteren før den drar seg i gang, og da kommer den sånn litt under tvil og ikke uten røyk (men lengre gløding gir ingen forskjell). Røyken gir seg fort etter den er kommet igang, men jeg lurer på om det er litt dårlig kompresjon. Jeg har lest en del tråder med drøftelser av ulike typer motortrøbbel med denne motoren fra England, og har bitt meg merke i at noen av de med mye erfaring har nevnt at det ikke er uvanlig at disse motorene får litt ujevn overflate mellom ventil og ventilsete, som vil gi redusert kompresjon, ufullstendig forbrenning og røyk i eksosen. Startvansker kan også bli en konsekvens.

 

Min motor gir seg fort med røyken uten belastning, men under gange ryker den hvis den utsettes for mer enn 2000 omdreininger. Jeg har hatt motoren i 3 år, og har regnet med at motoren synger på siste verset, og at den egentlig er utslitt og moden for en kostbar overhaling. Men motoren bruker ikke olje, og etter en del lesning av engelske tråder om emnet, lurer jeg nå på om den bare trenger en gjennomgang av toppen, med å slipe ventiler og sjekke dyser. Jeg har tenkt å plukke av toppen på min motor i vinter og forske litt nærmere på dette, og håper at ender opp med en motor som smetter litt lettere i gang til våren.

 

Dette ble visst en lang suppe om min motor, men jeg syntes det ikke var helt OT, da fenomenet etter alt å dømme ikke er uvanlig og kan gjøre seg gjeldende på en motor med startvansker. Vil ønske lykke til med videre fiksing.

Link to post
Share on other sites

Man leser en del steder at disse motorene er tunge å starte og må glødes lenge. De gangene dette spesifiseres i antall sekunder nevnes gjerne 30-40 sek. Jeg har en slik motor fra midten av 70-tallet i min båt, og min erfaring er at 20 sekunder holder fint. Men jeg må gjerne kjøre noen omdreininger på starteren før den drar seg i gang, og da kommer den sånn litt under tvil og ikke uten røyk (men lengre gløding gir ingen forskjell). Røyken gir seg fort etter den er kommet igang, men jeg lurer på om det er litt dårlig kompresjon. Jeg har lest en del tråder med drøftelser av ulike typer motortrøbbel med denne motoren fra England, og har bitt meg merke i at noen av de med mye erfaring har nevnt at det ikke er uvanlig at disse motorene får litt ujevn overflate mellom ventil og ventilsete, som vil gi redusert kompresjon, ufullstendig forbrenning og røyk i eksosen. Startvansker kan også bli en konsekvens.

 

Min motor gir seg fort med røyken uten belastning, men under gange ryker den hvis den utsettes for mer enn 2000 omdreininger. Jeg har hatt motoren i 3 år, og har regnet med at motoren synger på siste verset, og at den egentlig er utslitt og moden for en kostbar overhaling. Men motoren bruker ikke olje, og etter en del lesning av engelske tråder om emnet, lurer jeg nå på om den bare trenger en gjennomgang av toppen, med å slipe ventiler og sjekke dyser. Jeg har tenkt å plukke av toppen på min motor i vinter og forske litt nærmere på dette, og håper at ender opp med en motor som smetter litt lettere i gang til våren.

 

Dette ble visst en lang suppe om min motor, men jeg syntes det ikke var helt OT, da fenomenet etter alt å dømme ikke er uvanlig og kan gjøre seg gjeldende på en motor med startvansker. Vil ønske lykke til med videre fiksing.

Hei Elling :-) Takker så mye for input. Veldig bra suppe om jeg må få si det slik :-) Alltid greit å få det fra noen som har samme typen motor. Vi fikk da skikk på den etter den siste fuelpumpejusteringa. Men den oppfører seg akkurat som du sier. Nesten litt mystisk likt....

Får se hva jeg gjør med dette. Litt opp til svigerfar siden det er han som er reder :-) men må iallefall se om det finnes rep sett til en toppoverhaling og så tror jeg dysene må få en sjekk. Som deg så har jeg en liten mistanke om at det er et kompresjonsproblem og da forhåpentligvis "bare" pga. av ventilene, men vi får se. Får som sagt se hva en kan finne av deler etc.

Takker iallefall og lykke til med din motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik motor fra 1975 i båten min. Den ryker litt ved oppstart, men ellers syns jeg den går reint og fint. Men den har også den samme litt nølende starten. 20 sek med gløding, og kverne noen sekunder før den begynner å småfyre litt før den tenner skikkelig. Jeg fikk forklart av en erfaren båtmann at dette var typisk for forkammer dieselmotorer. Husker ikke helt hva han sa, men det var noe med å bygge opp varme i forkammeret før den tenner. Jeg har innfunnet meg med at motoren bare er sånn, og har slutta å gruble på hva jeg kan gjøre for å få den til å starte lettere.

Link to post
Share on other sites

Originalt har vel denne glødingen direkte via nøkkel og dermed et ganske langt kabelstrekk og gjerne spenningsfall. Jeg satte inn et 100 amp rele mellom batteri og motor og skikkelig kabling. Det ble mye bedre, og 10 sek gløding ble nå mer enn nok mot 20- 30 sek før, men røyken ved oppstart ble ikke særlig bedre.

Om den ryker mye på alle turtall kan det nok være timingen på pumpa som må justeres. Grunnmotoren er vel bygd som både diesel og bensin og her har dieselpumpa byttet plass med fordeleren på bensinutgaven. Bensinmotoren fikk ofte tenningsjustering hver gang det ble byttet stifter i fordeler. Og tenningsjustering ble jo gjort ved å dreie på fordeleren. Dermed fikk man korrigert for eventuell slitasje som kunne være oppstått på drivverket. På diesel blir jo ikke justering gjort så ofte, og over ett merkene stemmer nødvendigvis ikke lengre med tanke på riktig tenning pga slitasje på registerkjede og tannhjul.

Registerkjede strammes vel også manuelt på denne, men stramming av kjede hjelper ikke på tidspunktet for tenning.

Link to post
Share on other sites

Janoho : Kan det virkelig stemme ?

 

Det stemmer nok. Nå var det 2,52 jeg hadde og ikke 1,5 men skjema som fulgte med disse hadde ikke rele med. Og det var det ikke på min heller. Mener det er et skjema i dokumentarkivet også hvor rele ikke er med. Men det er jo flere som har marinisert disse motorene så at noen av dem har satt på rele stemmer sikkert også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...