Jump to content

Trenger tips fra båtfolk i området Arendal - Grimstad..


R.O

Recommended Posts

Familien på Sørlandet har spurt om tips til båtkjøp. Skal være en liten billig båt til bruk på fine dager, beregnet for 4-5 personer, må cruise i min 20 knop. Her er det mye å velge i, men et av "kravene" er jeg litt usikker på. De ser for seg turer fra Arendal til blindleia i Lillesand. Arendal - Grimstad kan man kjøre i relativt beskyttet farvann, men fra Grimstad og ned mot Lillesand må man over litt mere åpne strekk. Hvor ofte kan man ta en slik tur med en 14-15 foter...? Noen som har noe "statistikk" fra båt sommere i dette området...  

Link to post
Share on other sites

En "normalsommer" som jeg husker den, består av rolige dager med 3-4 m/s sørøst om morgenen. Så dreier vinden, og kommer som ut av en sekk i mellom kl 13 og kl 15. Og øker på utover ettermiddagen, gjerne med frisk bris eller mer sånn i 16-18-tiden. Så løyer vinden. Etterhvert legger også bølgene seg, men da kan det gjerne være sent. Det kan være tøft utenfor Fevik på ettermiddagen, men ja, Homborside er nok verre. Så det kan være lurt å basere seg på tidlige morgener og sene kvelder for de passasjene i en 14-15 foter. Svigermor kjørte en GH14 relativt fullastet fra Tromøysund til Hesnesøyene på begynnelsen av ferien, og tilbake på slutten. Så ja, det er mulig. Vi fartet jo de samme strekkene med en 21 fots tresjekte når jeg var guttunge. Og det gikk i 5 knop.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket vindstatistikken for Torungen fyr, du husker nok riktig, selv i Juli er det mange dager med vind på over 10ms...  Tenkte å anbefale dem en Askeladden Freestyle 475, den er vel drøye 15fot, og har en del mere fribord en GH 14/15 - Den bør kunne gi dem et par turer til blindleie i løp av en sommer, skal man ha en båt som er vesentlig mere sjødyktig må man vel fort opp mot 19-20 fot, og da snakker vi fort dobling av pris...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...