Jump to content

Spørreundersøkelse om båtutleie


erh7

Recommended Posts

Ble mye nei-svar fra meg, hehe ;-)

Kunne nok aldri leid ut båten min.

 

Det å leie eller leie ut båt (kanskje utenom enkle, mindre båter) er ikke noe jeg ser for meg bør gjøres på rappen med en app da det er mye å sette seg inn i av teknisk/ elektronikk og systemer som varierer veldig fra båt til båt. Folks praktiske kvalifikasjoner varierer også veldig, og sjansen for å sitte igjen med store og dyre problemer og senskader synes jeg er alt for høy.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det jeg ser for meg er å kjapt få oversikt om det er båter til utleie i nærheten, eller i et område jeg kunne tenkt meg å leie båt, selvfølgelig med muligheter for søkekriterier ifht hvilken type båt man ønsker å leie og pris. Må være mulighet til å se en mer gjennomgående beskrivelse av båten pluss kontaktinfo til eier. 

---------

 

Utleiemarkedet av båt i Norge er litt tregt eller dårlig organisert. Har av og til tenkt på tanken å leie seilbåt på vestlandet eller lengre nordover, har søkt på finn men stort sett ikke funnet noe... det er for dårlig egentlig. En løsning med app som går "mellom private" vil kunne gjøre dette enklere. 

--------

 

Kommer aldri til å leie ut egen båt.. om den var kliss ny og alt var "standard" så ville jeg kanskje vurdert det. 

Link to post
Share on other sites

Å leie ut båten, og da spesielt en turbåt ville jeg kvie meg veldig for. Vet jo aldri hvordan de behandler båten. Også er det også såpass mye forskjellig i båter at det nesten alltid ligger an til problemer.

 

Tror jeg skulle hatt usannsynlig godt betalt. En bekjent leide ut sin helt nye Scand Baltic. Tror ikke det var stort mer enn kr 12000,-/uke. Jeg tror neppe jeg hadde orket under 30000,-, men det er det vel ingen som vil betale for en slik båt?

Link to post
Share on other sites

Når dere lager en spørreundersøkelse hvor den som svarer skal velge mellom ferdig formulerte svar, er det viktig å sørge for at det finnes et gyldig svar for alle. Jeg bruker båten min oftere enn 3-4 dager i måneden, men ikke så ofte som 2-3 ganger i uken (bortsett fra noen få ferieuker midt på sommeren), men ingen av svaralternativene passer. På flere av de øvrige spørsmålene burde det også vært mulig å svare "ingen formening" eller "vet ikke". Da blir man kvitt en god del støy i målingene.

 

For min del er det ikke slik at min holdning til utleie av egen båt eller leie en annen båt står og faller på eksistensen av en app. Så vidt jeg forstår er hensikten å nå dem som er villige til å leie ut båten sin og i tillegg dem som ønsker å leie båt. Hvilken funksjonalitet er det da som krever at det utvikles en mobil-app? Min oppfatning er at når det gjelder å spre informasjon, er det ingen ting som slår en god web-side, noe finn.no er et godt eksempel på. Nå har riktig nok finn også en app også, men der er appen et slags suplement til web-siden, ikke omvendt. Det å bare spre informasjon til dem som gidder å laste ned og installere en app forekommer meg ganske ineffektivt.

 

Som finnmarken, ville jeg også kviet meg for å leie ut båten min til fremmede, selv om det naturligvis måtte være gode forsikringsavtaler på plass. For min del er det slik at jeg ønsker å bruke båten mest mulig når været er på sitt beste. Det lar seg dessverre ikke kombinere med leieavtaler som nødvendigvis må være mer langsiktige enn et nøyaktig værvarsel dersom det skal være praktisk for alle parter. Men jeg kan se for meg at båteiere som kanskje ikke bruker båten så ofte heller vil leie ut båten mesteparten av sesongen og så bruke den en gang innimellom selv istedenfor å selge den.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et par merknader til spørreskjemaet. For det første spørsmålet om yrkesstatus. Mange som har båt og bruker den lite er pensjonsiter, vil jeg anta. Det åpner ikke skjemaet for. 

For det andre er alternativene for å orientere seg om leie formet som et enten eller mellom , så vidt jeg husker, mobil app/finn/avis/annet. Jeg vil tro mange kunne tenke seg å bruke flere alternativ. At NTNUstudenter ønsker å bli gründere med en båtUber, bør ikke føre til at skjemaet ikke blir valid, det tjener de ikke engang på selv. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...