Jump to content

Motorolje på Yanmar 4jh-HTE


Johnnybe

Recommended Posts

Går det ann å bruke felleskjøpet sin olje på denne motoren  instruksjonsboka til yanmar sier Api-cd og på kanna til felleskjøpet står det Api ch-4isj .

 

                                                                               Johnny

 

                             bilde

Link to post
Share on other sites

Det er en utmerket olje. Jeg har brukt den i en årrekke nå på min Yanmar 4JHE fra 1986. Den er levert fra Statoil til Felleskjøpet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte denne på VP kad 44 en sesong. Gikk tilbake til Castrol olje igjen. Dette var pga at når jeg hadde gått på marsj i lengre tid for så å gå på tomgang var det en voldsom oljelukt. Dvs at ved varm olje så luktet det varm olje i maskinrommet. Det har jeg aldri opplevd før eller etter. Helt sikkert en veldig god olje for motorer som er mer saktegående/tungbygde.

Link to post
Share on other sites

Hva er spesifisert for din Cad 44? Er den i det hele tatt beregnet på mineralsk olje?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hele manualen er her: 

http://www.yanmar.nl/theme/yanmarportal/UploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure%20-%20operation%20manual/JH5/JH5_EN_operation%20manual.pdf

 

Finnes sikkert på BP og.

 

 

BEFORE YOU OPERATE

 

ENGINE OIL

 

Engine Oil Specifications

Using engine oil that does not meet or exceed the following guidelines or specifications may cause seizure of parts, abnormal wear and shorten engine life.

Service Categories

Use an engine oil that meets or exceeds the following guidelines and classifications:

  • 4JH4-TE and 4JH4-HTE1, 4JH4-HTE: API Service Categories CD, CF, CF-4 and CI-4.

  • 3JH5E and 4JH5E:
    API Service Category CF, CF-4 and CI-4.

  • SAE Viscosity:
    10W-30, 15W-40. Engine oil 10W-30 and 15W-40 can be used throughout the year.

    NOTICE

  • Besuretheengineoil,engineoilstorage containers and engine oil filling equipment are free of sediment or water.

  • Change the engine oil after the first 50 hours of operation and then at every 250 hours thereafter.

  • Select the oil viscosity based on the ambient temperature where the engine is being operated. See the SAE Service Grade Viscosity Chart (Figure 7).

  • Yanmar does not recommend the use of engine oil “additives”. 

 

 

Original Volvo for mer eller mindre alt av VP ser det ut til:

 

 

 

VDS-3 covers even more stringent requirements on piston cleanliness and bore polish compared to VDS-2, ensuring the durability and reliability of the engines. The high quality of VDS-3 oils allows in certain cases an increase in drain intervals. 

Viscosity: SAE 15W-40 
Grade: VDS-3, API CI-4, ACEA E
 .......KAD43P, KAD43P-A, ........

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt forenklet sagt: i spec står C for olje for dieselmotorer og kvaliteten blir høyere jo lengre ut i afabetet neste bokstav er. Så kvalitet CH er mye bedre enn CD.

Ok skjønner :smiley: takk for info

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...