Jump to content

OT. MC


880

Recommended Posts

Siden jeg vet at her er mye kunnskap om motorer og flere som tilbringer noe tid med to hjul.

 

Har etter min datters bedømmelse kommet i overgangsalderen ettersom jeg har kjøpt meg motorsykkel igjen.

 

Dette er en Honda VT500C, 86' mod.

 

Det jeg lurer litt på er:

 

Har en "skramlelyd" fra motoren, er ikke ventiler, kommer med litt varm motor. Registreres i nedre del av motor på begge sider. Har mistanke om at det er registekjedene.

Tok i dag og demonterte toppdekslet og ga strammeautomatikken et kakk da det virket som om denne hadde satt seg fast. Resultatet ble med det samme meget bra men etter en tur kom raklingen tilbake, ikke så mye som før. Mistenker at ulyden kommer fra nedre tannhjul.

Hvor lenge er normal levetid på kjeden, gått 60' +.

Kjeden er med tender av "V" typen med mange lagskjede, bør strammere, føringer og tannhjul byttes samtidigt :confused:

Eller er det nok med å bytte kjeden.

Registrert slitasje på strammer er minimal...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Grattis BMO!

 

Kan desverre ikke svare deg vedr. raklelyden,men tydeligvis er du inne på rette sporet med registerkjeden.

Ville bare fortelle at jeg i 2000 kjøpte meg en fletrende ny VT 750 C2 Shadow (Classic)

, etter ca. 35 års fravær fra denne typen kjøredoning.

Hadde lenge gått med en drøm om dette og flesket til.

Har hatt noen fine turer med "sjøla" bakpå, Lofoten,Vesterålen og de nære havområder holdt jeg på å si....

Problemet som oppsto for meg var at jeg satt i båten å savnet sykkelen, men satt jeg på sykkelen savnet jeg båten...

 

I fjor solgte jeg sykkelen etter 10.000 km og med 40.000 i avskriving på det jeg selv betalte....

Ble jo egentlig en dyr opplevelse, men ville gjort det samme igjen....

 

Man lever bare en gang...sies det!!!!

 

Lykke til med sykkelen din!!!!!!

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/273/vt750.jpeg

 

Måtte redigere/tilføye litt....

Min datter var SVÆRT imot anskaffelsen av sykkel, mine argumenter om at den og den kjørte sykkel ble besvart med: Ja noen kjøper sykkel når de er så gammel som deg.. og noen gjør det ikke, og vi er en familie som IKKE gjør det!!

(For en gangs skyld var det JEG som trosset henne.......)

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har etter min datters bedømmelse kommet i overgangsalderen ettersom jeg har kjøpt meg motorsykkel igjen.

Nåja. Måten dette fungerer på, er at når man passerer førti, så er det en del menn som skifter kjerring.

Vi andre kjøper MC igjen. :yesnod::yesnod:

 

Hvor lenge er normal levetid på kjeden, gått 60' +.

Kjeden er med tender av "V" typen med mange lagskjede, bør strammere, føringer og tannhjul byttes samtidigt  :confused:

Eller er det nok med å bytte kjeden.

Registrert slitasje på strammer er minimal...

Gjør din egen lommebok en tjeneste: Ikke kødd med dette selv. Ta det til verksted eller hør med erfarne eiere av samme type MC. Det er vitale deler vi snakker om her og kødder du det til så vil det koste $$$ så det griner etter.

 

Enkleste løsning er antakelig å bytte Honda'en med en Yamaha ... min Yamaha er muligens aldrende i teknologi men den kommer til å overleve det meste av dagens sykler.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fornuftige ord Skipper_Worsoe, men har en mistanke om at Bmo er av den nevenyttige typen..og da tyr man ikke til blodsugerne med det første.........!

:yesnod:

 

Skulle jeg tippe på evnt. diagnose, tror jeg vel kjeden har strukket seg maximalt,og at strammefjæra har gjort hva den kan.

Tror jeg ville byttet, før den røk..eller hopper over.. for DET blir dyrt, det !

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjør din egen lommebok en tjeneste:  Ikke kødd med dette selv.  Ta det til verksted eller hør med erfarne eiere av samme type MC.  Det er vitale deler vi snakker om her og kødder du det til så vil det koste $$$ så det griner etter.

Enig med worse her. Dette er ting man ikke ekpserimenterer med.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nåja. Måten dette fungerer på, er at når man passerer førti, så er det en del menn som skifter kjerring.

Vi andre kjøper MC igjen.  :yesnod:  :yesnod:

Gjør din egen lommebok en tjeneste:  Ikke kødd med dette selv.  Ta det til verksted eller hør med erfarne eiere av samme type MC.  Det er vitale deler vi snakker om her og kødder du det til så vil det koste $$$ så det griner etter.

 

 

bmo

Lettere å kjøpe sykkel enn å skifte kjerring, det første tror jeg er snillest mot lommeboka...

 

Ellers er det min erfaring at ikke kødd med noe som fungerer, men her noe som er gale. Er selv tekniker med lang erfaring med leamikk, så jeg vet nok hvor grensen går fra det irriterende og det farlige, dette er irriterende..

Selv det farlige skremmer meg ikke da det er litt av min daglige rutine..

 

Enkleste løsning er antakelig å bytte Honda'en med en Yamaha ...  min XJ er muligens aldrende i teknologi men den kommer til å overleve det meste av dagens sykler.

<{POST_SNAPBACK}>

bmo

Nope... Denne motoren kan ikke (skal) ikke dø, oppgitt som bullet proof.

 

Fornuftige ord Skipper_Worsoe, men har en mistanke om at Bmo er av den nevenyttige typen..og da tyr man ikke til blodsugerne med det første.........!

:yesnod:

 

 

bmo

Takker

 

 

Skulle jeg tippe på evnt. diagnose, tror jeg vel kjeden har strukket seg maximalt,og at strammefjæra har gjort hva den kan.

Tror jeg ville byttet, før den røk..eller hopper over.. for DET blir dyrt, det !

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har forsøkt å provosere denne til å hoppe over, bortimot umuligt, det som er ukjent for meg er typen kjede, i flere lag med V profil. Må der byttes tannhjul her på samme måte som med ordinære tannhjul med runde spor som "akslingen" på kjeden ligger i

bunnen av profilen, med V spor bunner ikke kjeden.

Har fått pris på 73 pund, uk + mva + frakt pr. kjede, syntes dette var dyrt. Itilegg kommer strammere og føringer og evt. tannhjul. Dette vil tredoble prisen. Har en mistanke om at med denne konstruksjonen vil det være nok med kjedene. Tips mottaes..

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Min, og mange andres erfaring, er at med en god verkstedmanual, litt tolmodighet og teknisk innsikt og erfaring, ofte gjør en langt bedre jobb en såkalte "merkeverksteder". Fagfolk i denne bransjen med lang erfaring på gamle (og for den del også nye) sykler skal man ofte lete lenge etter.

 

 

Måtte selvsagt legge bilde av min trofaste GS1100G også! 85-mod med 180.000km bak seg, uten noen inngrep i motor annet enn ventiljusteringer, clutch og regulator/generator. Går som et ur enda, og regner med at den gjør det 100.000 til. Har hatt den i straks 5 år og 35.000km, kjøpte den like etter at splitter ny påhenger kom på båten. Om noen har en slik gaffel i kurant stand stående, så si fra! Min er oppbrukt fra innerst til ytterst.

 

Bilde

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Tidlig overgangsalder m.a.o!!! :lol:

 

Flott sykkel.Lasse!!!

 

Men den skrutrekker'n??????? :wink:

Takk for det. Skrutrekkern er selvsagt med for å dokumentere at jeg skrur litt, men når sant skal sies så overlater jeg mye av skruingen til en godt kvalifisert mekaniker. :yesnod:

 

Rart å tenke på at jeg har kjørt samme sykkel nå i 21 år, og at sykkelen har gått problemfritt i alle disse årene.

 

Den forrige sykkelen var en tempo 175cc

Link to post
Share on other sites

Dette er bare gøy, etter å ha forespurt på div. MC fora uten svar på lang tid ramler det inn tips her på "no time"

 

Ser også at det er flere som er i overgangsalderen - som min eldste datter beskrev det. Har ikke kjørt sykkle på over 20 år, så det tar litt tid før alt sitter igjen.

http://www.hjemme.no/bmo/MC/Bilde%20120.jpg

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som nå ble 40 og har kjøpt seg gul (!) Ducati!

Har vel selv kanskje samme sykkelen som nå om 15 år, men en "litt" større skute! Å være uten sykkel får jeg ikke til, uansett båt tror jeg. Å klemme svinger til sjøs blir liksom ikke helt det samme.

 

 

Og Lasse, den GSX'en din så da svært så strøken ut! Gått mye?

 

Min er ennå så det er kun transportmiddel, langt igjen før den er strøken! Solgte vindjammeret i vinter, har bytta framfelg, hjullager, styrelager og div annet småtteri. Dukker stadig opp noe nytt, oljelekkasjer helt nye steder, utslitt gaffel og lakk og sånt. Men motoren er GOD!

Redigert av vidarbre (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Du må til de utenlandske fora.  Der finner du nok svar.  Det finnes garantert et eget forum for Honda VT.

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, finner MYE her, men tysk, flamsk og fransk er ikke noe for meg. :nonod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Bare en ting å si:

 

BORN TO BE WILD!!!!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med du i det, men madammen deler ikke den helt store entusiasmen som meg for sykler, desverre....

 

Imidlertid har jeg fått øynene opp for disse kjekke små ATV sakene, du verden så morro !!!!! Jeg vet at det blant våre største bidragsytere, en ung hyggelig herremann, her på forumet også har anskaffet en slik en, og sikkert kan skrive under på at dette er gøyalt!!! Den ene guttungen skaffet en slik for noen måneder siden, og jeg har fortsatt problemer med å holde meg unna den. Nå er den for salg. 250 cc er for lite må vite !! Hva var det han kalte den nye ? Bombardier eller noe sånt ? Uansett blir den meget større, og min glede vil vel stige proposjonalt :lol:

 

Om jeg nå skulle være så heldig å møte noen av dere fantaster på sjøen, så håper jeg på en viss bistand for å overtale min bedre halvdel om at sykkel, jo det er tingen i framtida :wink:

Link to post
Share on other sites

Ta en titt her, dere:

 

Yamaha XJ

 

Read it and weep... :wink:

 

Dette er laget for XJOG (XJ-Owners Group), en international sammenslutning av XJ-eiere. Jeg styrer/modererer e-mail forumet for samme gruppe. Faktisk har vi jubileum i år ... det er 25 år siden introduksjonen av den legendariske XJ 750 ("Seca" i USA og Canada). Dete var den første 750 som gikk under 12 sek. på kvartmilen og den dag i dag er ytelsen høyst respektabel.

 

900'en er ikke like rask i aks'en men du hellige jul for et moment ... super sykkel å reise på tur med, og like god til den daglige lille tur på jobben.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke web men en tjeneste som kalles news (nyheter). En egen tjeneste som ikke er web basert. Hvis du har internet explorer installert, benytter du samme program som for epost (dvs outlook express) for å lese/skrive i nyhetsgruppene

 

Kan også leses fra google ved å velge "Grupper", men jeg ikke sikker på om du kan poste fra google.

Link to post
Share on other sites

Om jeg nå skulle være så heldig å møte noen av dere fantaster på sjøen, så håper jeg på en viss bistand for å overtale min bedre halvdel om at sykkel, jo det er tingen i framtida  :wink:

Selvsagt kan vi prøve det, men er det ikke bare å kjøpe og så ta støyten etterpå mon tro ?

 

For et par år siden ymtet jeg frampå i et svakt øyeblikk at jeg kanskje skulle selge doningen. Kraftige protester fra hele familien - de kunne ikke se for seg meg uten motorsykkel :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...