Jump to content

Volvo Penta AQ260A jager på lavt turtall. Årsak? (video)


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Har handlet meg en Marex 2300 med Volvo Penta AQ260A V8 i. Det sitter en Edelbrock 600cfm bilforgasser på den, og HEI elektronisk tenning med coil innebygget i fordeleren. 

 

På rundt 1500rpm driver motoren å jager på turtall, det vil si at den ca. hvert 5-10 sekund øker turtallet opp til rundt 2000rpm også faller den ned igjen med en gang. Dette gjelder både med og uten belastning. 

 

Hva kan være årsaken til dette? Den går fint på høyere turtall og på tomgang går den også stabilt.

 

Den er også veldig vrangstartet når den er kald, men det regner jeg med at er snakk om forgasserjustering, pluss at det er manuell choke på den som bare er stripset i av-posisjon, så må nok få ordnet en elektrisk choke.

 

Videoen viser også lekkasje på eksosmanifold. Dette visste jeg om ved kjøp og de skal såklart byttes før neste sesong. Båten skal ikke på vannet mer i år, og er vinterkonservert nå :)

 

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=1Z6xXLT4O-g

 

Kan være litt vrient å høre jagingen med dårlige høyttalere. Høres best med headphones og høyttalere med litt bass i ;)

 

 

Takker for innspill! 

 

Mvh

 

Tom-Anders Eidslott

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...