krismo75 Startet 17.September.2015 Del på Facebook Startet 17.September.2015 Hei, Plages med en Eberspecher D2 Airtronic ca 10år gammel. Den starter opp, ryker og stopper. Har hatt den ute å fått rengjort brennkammer, glødepluggen er visuelt sjekket og ser i orden ut. I den grad det går ann å se visuelt. Fødepumpen til varmeren er montert riktig i forhold til vinkel. Men jeg måler bare 10,9v på pumpen. Prøvd med nytt batteri, får fortsatt bare 10,9v på pumpen. Har hatt av slangen til pumpen når den starter og det kommer kun få dråper diesel ved oppstart. Prøvd uten dieselfilteret også. Noen som har tips/råd til hva som må gjøres får å få gang på varmeren igjen? Mvh Kristian #kaldehøstkvelderinord Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Problemer med Eberspecher D2 Airtronic hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Engelbert Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Har du 801 panel, hvor du kan lese feilkoder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krismo75 Svart 17.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2015 (redigert) Hei, nei har bare panel med termostat, på/av bryter og kaldluftvifte. Når jeg starter viften så går den som normalt med kaldluft. Kristian Redigert 17.September.2015 av krismo75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båt 45 Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 skiftet gløde gitter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båt 45 Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 ligger også en liten sil i innløpet til pumpen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Engelbert Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Jeg anbefaler at du skrur den ut og får en diagnose I et verksted. Jeg leverte min til maritim. (Ingen feil ble funnet men jeg endte opp med å skifte styringen. Dette er imidlertid en sjelden feil.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 (redigert) Utette koblinger på dieseltilførselen fra tanken og til pumpa vil gi luft i dieseltilførselen. Hvis du har gjennomsiktig drivstoffslange vil du i så fall kunne se bittesmå luftbobler. Jeg har en kamerat som slet veldig med samme problemer som du har i f.m. montering av en ny Eberspächer. Det høres nesten merkelig ut, men hans erfaring var at vanlige slangeklemmer på koblingene ikke tettet godt nok. Først når han fikk tak i spesielle klemmer fra leverandøren, ble koblingene tette, og varmeren fyrte av umiddelbart! Pumpa drives av spenningspulser fra kontrollenheten, så om du bare måler 10,9V her, trenger ikke det å være feil. Du skal høre tikkingen når pumpa går. Det som er viktig er at du har tilstrekkelig spenning inn på hovedtilførselen til brenneren, slik at glødepluggen får det den trenger. Jeg vet ikke hva som er nedre grense her, men vil tro at alt over 12,2V inn på brenneren, mens glødingen pågår, bør holde. Har du forresten prøvd å tenne brenneren mens motoren går, slik at spenningen på batteriet er høyere? Redigert 17.September.2015 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Mener å ha lest det samme som Arvid_A sier om den lave spenningen her på baatplassen. Tror ikke det er for lav spenning på pumpa. Men flammevakten kan være defekt siden den starter, og så stopper. Hvis ikke den registrer flammen innen ei viss tid etter start , så stopper den. Dette er en sikkerhetsanordning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krismo75 Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 Hei å takk for svar :) Jeg har sett små luftbobler i slangen til dieseltilførselen. Brenngitter er ikke byttet. Skal sjekke koplinger å se om det blir bedre. Mulig varmeren fortjener en forhandlerservice etter 10år i tjeneste, 2år i mitt eie. Kristian Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Er du skkker på at du har nok diesel på tanken? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
mikki Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) Hei Hadde samme problem i sommer, skiftet filter,gitter rundt glødepluggen ok etter dette . Kan være vanskelig å få ut filteret, men med en god nebbtang går de greit. Mvh Mikki Redigert 18.September.2015 av mikki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krismo75 Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 Det er nok diesel på tanken ja, hentes direkte fra dieseltanken til motoren. Kan selvfølgelig være tett rør som går ned i tanken. Skal prøve å bytte filter og gitter rundt glødeplugg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Dersom varmeren i startfasen går så lenge at pumpen begynner å "tikke", er den normalt sett elektrisk i orden og feilen ligger på det "mekaniske". Dog, ca 10 år gammel, kan den ligge i området hvor Eber gikk over fra Wehrle til Hella styresentral. Wehrle hadde tendenser til feil som kan gi mange "rare" utslag. Et oppegående serviceverksted bruker noen få minutter på å lese av styresentralen for evt. feil. Dersom det i startfasen kommer mye gråhvit røyk uten at den tenner, ligger ofte problemet i brennkammer. Koksansamlinger i bunnen av dette som dekker det innvendige brenngitteret kan være omtrent umulig å få bort og brennkammer må svært ofte byttes dersom dette er årsaken. Det forekommer også at dette brenngitter er "brukt opp". Små luftbobler i brennstoffslangen, gjerne en pr pumpeslag er normalt ved dagens brennstoff og betyr som regel ingen ting. Ta gjerne av brennstoffslangen ved varmeren og legg opp i en liten beholder, kjør en startfase på varmeren og se på mengden som kommer ut. Skal være ca 4 ml på de 90 sekunder startforsøket er. (ca en spiseskje). Skal du prøve glødestift og viftemotor er det viktig å ikke overstige 8 volt på spenningen. 12 volt direkte på disse fører ofte til skader. ( Wehrle styresentral kjennes igjen på at kabel ut fra varmer er glatt plast mens Hella har "viklet" kabel) Håper dette hjelper deg videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) Det at starteren starter og ryker indikerer ganske glart at du har dieseltilførsel samt gløding, i en eller annen grad. Mål gjerne spenning på glødepluggen når den starter. Men sannsynligvis er gitteret som ligger rundt glødepluggen tett. Hvis du er svært fingernem kan du klare å få det ut i en slik tilstand at du kan gjøre det rent og montere det tilbake. Men det er sterkt å anbefale og montere nytt gitter. Redigert 18.September.2015 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Glemte å nevne at når du bytter glødesil bør du også kontrollere at det lille hullet (2 mm) som gir luft til glødesil er åpent. Kontroller også at det er passasje fra åpningen i bunn av rommet glødesil står i og ut i brennkammer . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krismo75 Svart 18.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2015 Takk for mye gode tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Gummislangene som plast ledningen er skjøtt med blir utett etter noen år. Ville prøvd å bytte disse eller "flaskefore" varmeren før pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krismo75 Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Sjelden har vel uttrykket "det enkle er ofte det beste" vært mer gjeldende enn når jeg til slutt fant feilen som gjorde at ebern ikke ville starte og varme som den skulle. Etter å ha hatt den ute tre ganger, sjekket glødestift, brenngitter, brennkammer og fødepumpe, hatt den på service hos forhandler, målt spenninger i øst og vest, funne opp nye nordnorske gloser som ikke tåler dagens lys, uten å finne feil, prøvde jeg en siste ting: Tok av tilførselslangen på dieseltanken og blåste trykkluft ned røret i tanken, monterte slangen til fødepumpa på igjen og voila, ebern starta og varma som aldri før :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 31.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2015 Et godt tips til dere med Eber som ikke vil starte er å sjekke lyden når dieselpumpen går ved forsøk på oppstart. Hvis den ikke får diesel frem så vil den ha en høyere, og markant/sterkere pumpelyd - og så forsøker den å starte men klarer det ikke. Da er feilen et eller sted på dieseltilførselen -slik Krismo75 fant ut her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.