Jump to content

Eberspächer D2 Airtronic, starter opp, ryker og stopper.


krismo75

Recommended Posts

Hei,

Plages med en Eberspecher D2 Airtronic ca 10år gammel.

 

Den starter opp, ryker og stopper. Har hatt den ute å fått rengjort brennkammer, glødepluggen er visuelt sjekket og ser i orden ut. I den grad det går ann å se visuelt. Fødepumpen til varmeren er montert riktig i forhold til vinkel. Men jeg måler bare 10,9v på pumpen. Prøvd med nytt batteri, får fortsatt bare 10,9v på pumpen. Har hatt av slangen til pumpen når den starter og det kommer kun få dråper diesel ved oppstart. Prøvd uten dieselfilteret også.

 

Noen som har tips/råd til hva som må gjøres får å få gang på varmeren igjen?

 

Mvh

 

Kristian  :smiley:

 

#kaldehøstkvelderinord

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Problemer med Eberspecher D2 Airtronic hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Utette koblinger på dieseltilførselen fra tanken og til pumpa vil gi luft i dieseltilførselen. Hvis du har gjennomsiktig drivstoffslange vil du i så fall kunne se bittesmå luftbobler. Jeg har en kamerat som slet veldig med samme problemer som du har i f.m. montering av en ny Eberspächer. Det høres nesten merkelig ut, men hans erfaring var at vanlige slangeklemmer på koblingene ikke tettet godt nok. Først når han fikk tak i spesielle klemmer fra leverandøren, ble koblingene tette, og varmeren fyrte av umiddelbart!

 

Pumpa drives av spenningspulser fra kontrollenheten, så om du bare måler 10,9V her, trenger ikke det å være feil. Du skal høre tikkingen når pumpa går. Det som er viktig er at du har tilstrekkelig spenning inn på hovedtilførselen til brenneren, slik at glødepluggen får det den trenger. Jeg vet ikke hva som er nedre grense her, men vil tro at alt over 12,2V inn på brenneren, mens glødingen pågår, bør holde. Har du forresten prøvd å tenne brenneren mens motoren går, slik at spenningen på batteriet er høyere?  

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest det samme som Arvid_A sier om den lave spenningen her på baatplassen. Tror ikke det er for lav spenning på pumpa. Men flammevakten kan være defekt siden den starter, og så stopper. Hvis ikke den registrer flammen innen ei viss tid etter start , så stopper den. Dette er en sikkerhetsanordning.

Link to post
Share on other sites

Dersom varmeren i startfasen går så lenge at pumpen begynner å "tikke", er den normalt sett elektrisk i orden og feilen ligger på det "mekaniske". Dog, ca 10 år gammel, kan den ligge i området hvor Eber gikk over fra Wehrle til Hella styresentral. Wehrle hadde tendenser til feil som kan gi mange "rare" utslag. Et oppegående serviceverksted bruker noen få minutter på å lese av styresentralen for evt. feil. Dersom det i startfasen kommer mye gråhvit røyk uten at den tenner, ligger ofte problemet i brennkammer. Koksansamlinger i bunnen av dette som dekker det innvendige brenngitteret kan være omtrent umulig å få bort og brennkammer må svært ofte byttes dersom dette er årsaken. Det forekommer også at dette brenngitter er "brukt opp". Små luftbobler i brennstoffslangen, gjerne en pr pumpeslag er normalt ved dagens brennstoff og betyr som regel ingen ting. Ta gjerne av brennstoffslangen ved varmeren og legg opp i en liten beholder, kjør en startfase på varmeren og se på mengden som kommer ut. Skal være ca 4 ml på de 90 sekunder startforsøket er. (ca en spiseskje). Skal du prøve glødestift og viftemotor er det viktig å ikke overstige 8 volt på spenningen. 12 volt direkte på disse fører ofte til skader.

( Wehrle styresentral kjennes igjen på at kabel ut fra varmer er glatt plast mens Hella har "viklet" kabel)

Håper dette hjelper deg videre.

Link to post
Share on other sites

Det at starteren starter og ryker indikerer ganske glart at du har dieseltilførsel samt gløding, i en eller annen grad.

 

Mål gjerne spenning på glødepluggen når den starter.

 

Men sannsynligvis er gitteret som ligger rundt glødepluggen tett.

Hvis du er svært fingernem kan du klare å få det ut i en slik tilstand at du kan gjøre det rent og montere det tilbake.

Men det er sterkt å anbefale og montere nytt gitter.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sjelden har vel uttrykket "det enkle er ofte det beste" vært mer gjeldende enn når jeg til slutt fant feilen som gjorde at ebern ikke ville starte og varme som den skulle.

Etter å ha hatt den ute tre ganger, sjekket glødestift, brenngitter, brennkammer og fødepumpe, hatt den på service hos forhandler, målt spenninger i øst og vest, funne opp nye nordnorske gloser som ikke tåler dagens lys, uten å finne feil, prøvde jeg en siste ting:

Tok av tilførselslangen på dieseltanken og blåste trykkluft ned røret i tanken, monterte slangen til fødepumpa på igjen og voila, ebern starta og varma som aldri før :)

Link to post
Share on other sites

Et godt tips til dere med Eber som ikke vil starte er å sjekke lyden når dieselpumpen går ved forsøk på  oppstart.

Hvis den ikke får diesel frem så vil den ha en høyere, og markant/sterkere pumpelyd - og så forsøker den å starte men klarer det ikke.

 

Da er feilen et eller sted på dieseltilførselen -slik Krismo75 fant ut her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...