Jump to content

Amperemeter, hvor hente strøm til lyspæren?


Bisse

Recommended Posts

Har to stk. amper meter i det elektriske panelet ombord. Åpnet panelet og fikk se at soklen for pærene ikke er koblet til. Den sorte gummisaken på bildet er soklen, og de sorte og blå kablene går til soklen. Disse meterne viser ladespenningen fra dynamoene på motorene. Hadde vært moro å fått lys i meterne når dynamoene går. Men hvor henter jeg strøm? Vil kun at de skal lyse når motorene går. Kan jeg koble den blå og den sorte kablen der hvor de to gule kabelskoene sitter festet på meteret? Eller er ikke det + og -? Noen forslag?

bilde

bilde

bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen andre instrumentet i nærheten. Dette panelet er ikke en del av dashbordet. Går jo annå strekke, men vil tro det er mulig å hente strøm nærmere.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

 

Har to stk. amper meter i det elektriske panelet ombord. Åpnet panelet og fikk se at soklen for pærene ikke er koblet til. Den sorte gummisaken på bildet er soklen, og de sorte og blå kablene går til soklen. Disse meterne viser ladespenningen fra dynamoene på motorene. Hadde vært moro å fått lys i meterne når dynamoene går. Men hvor henter jeg strøm? Vil kun at de skal lyse når motorene går. Kan jeg koble den blå og den sorte kablen der hvor de to gule kabelskoene sitter festet på meteret? Eller er ikke det + og -? Noen forslag?

Desse metera viser ikkje ladespenningen (volt) men ladestrømmen (Ampere).

Når det er sagt, so trur eg at eg ville funne ein brytar og satt på desse pærene, funne ein pluss inn på bryaren, ledning videre til pæra og frå andre enden av pæra til minus.

Forøvrig, amperemetera - med skala 60 - 0 - 60A - er tilkobla med 6 kvadrat ledning.

Hvis du skal ha 60 Ampere gjennom desse instrumenta, må du opp i 16 kvadrat for å ikkje få for mykje temperatur i ledningen.

Link to post
Share on other sites

Desse metera viser ikkje ladespenningen (volt) men ladestrømmen (Ampere).

Når det er sagt, so trur eg at eg ville funne ein brytar og satt på desse pærene, funne ein pluss inn på bryaren, ledning videre til pæra og frå andre enden av pæra til minus.

Forøvrig, amperemetera - med skala 60 - 0 - 60A - er tilkobla med 6 kvadrat ledning.

Hvis du skal ha 60 Ampere gjennom desse instrumenta, må du opp i 16 kvadrat for å ikkje få for mykje temperatur i ledningen.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Desse metera viser ikkje ladespenningen (volt) men ladestrømmen (Ampere).

Når det er sagt, so trur eg at eg ville funne ein brytar og satt på desse pærene, funne ein pluss inn på bryaren, ledning videre til pæra og frå andre enden av pæra til minus.

Forøvrig, amperemetera - med skala 60 - 0 - 60A - er tilkobla med 6 kvadrat ledning.

Hvis du skal ha 60 Ampere gjennom desse instrumenta, må du opp i 16 kvadrat for å ikkje få for mykje temperatur i ledningen.

De ledningene som går inn på meteret ser ikke ut som 16 kvadrar. Det fins også en del 12 volt bak panelet. Prøver å finne noe der, og prøve å få til at de tenner når jeg starter.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...