Jump to content

Ad41p-a. Ikke vært i gang på 6 år!


merik82

Recommended Posts

Nylig annskaffet meg en halco 26, med en 41p motor. Som tittelene sier så har motoren stått i ro i 6 år,  i en tørr garasje. Den har gått 1000 timer. Motoren går rundt, samt vann pumpe. Turboen var noe rusten på eksossiden. Klyvde denne og rengjorde. Delvis inspiserte vannpumpe ved demontering av ekspansjonstank slange. Ser ganske jævlig ut der inne. Stått vann der. Rød/brun guffe. Er vel mest sansynnelig bare å kjøre rens når jeg starter? Bør vel kanskje løsne ventilene, før start.
Litt usikker på hvordan det fungere med aftercoolern, men er det ikke sannsynelig at det enda står saltvann i den? Motoren har som sagt stått i 6 år, kan ikke være bra at det står så lenge. Om den går så blir det dyrt!  Havari, om vann inn i motor.
Er det ikke zinkannoder på 41p? Finner ikke noen.

Noen som vet noe om dette, eventuellt noe annet jeg bør kontrollere/skifte før oppstart, etter så lang tid?

Mvh Morten 

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noen synspunkt rundt denne volvo modellen? Er forøvrig en 97 modell. Er vel egentlig mest bekymret for at motoren har stått så lenge, og ikke for motoren i seg selv. 1000 timer er vel en relativt ung alder for en godt vedlikeholdt motor av dette slaget.

Redigert av merik82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, ikke godt å si hvilken stand den er i hvis den ikke er konservert på noe vis før den ble stående i 6 år. Er ikke garasjen frostfri er det vel stor fare for frostsprengning i sjøvannsdelen. Ladeluftkjøleren er sjøvannskjølt og blir stående med sjøvannet i om den ikke blir tømt. Det er dreneringsplugg på undersiden hvor sjøvannet kan tappes av, men er den konservert står den kanskje full i kjølevæske og det er jo det beste. Lokket på den kan tas av ved å løsne alle de skruene på toppen av den, og da vil du se hva som er på den, om det er noe da. Men vær litt forsiktig med pakning og innsats. Det beste er å la den stå i, uten å ta den ut for det kan være litt trøblete å få den tett i igjen. Det er jo ikke bra å få sjøvann inn i ladeluften. Det skal også være et lite hull eller rørstuss i bunnen som slipper ut vann og olje om det skulle lekke inn i ladeluften. Ofte en liten gummislange på rørstussen. Er kjøleren lekk vil det renne ut sjøvann der hvis hullet holdes åpent om du får start på den. Hullet er altså til lufta og er i tillegg til dreneringspluggen for sjøvannkjølingen.

Zinkanoder tror jeg ikke du finner på den. Virker som VP hadde en periode de prøvde uten da det ofte er like problematisk med zink. Den løsner og tetter igjen kanalene og jeg har inntrykk av at der zinken er festet tærer det ekstra på metallet.

Link to post
Share on other sites

Mine motor egenskaper er moderate, men du sikter til intercooleren? Jeg bor ytterst i lofoten, på en øy. Er aldrig under minus 5 her ute på vinteren. Garasjen er noe isolert, så får satse på tempraturen ikke har vært på frysepunktet i garasjen. Har overtatt motoren fra svigerfaren min. Båten ble tatt opp for 6 år siden, motoren løftet ut av båten. Ble ikke gjort noe annet. Så er nok dårlig med kjøleveske i kjøleren.

Tenkte egentlig og trykkteste den, men takk for tipset om rørstussen. Jeg må altså fysisk holde hullet åpen når jeg får start, det vil ikke komme vann ut der automatisk, om den er lekk?

Redigert av merik82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 merik82 : men du sikter til intercooleren?

 

Ja, jeg gjør det, men ble selv litt usikker på om du har åpning i underkant av den. Det er i hvert fall en plugg som kan tas ut for å tappe sjøvannet ut . Men jeg mener det skal være en liten åpning inn til luftkanalen også slik at vann eller oljelekkasje vil renne ut der og hindrer opphopning av væske. Men det er bare et lite hull, for ellers ville overtrykket som turbo skaper forsvinne ut hullet og det er jo ikke meningen. Du får se eller kjenne etter på undersiden hva du finner. Ikke sikkert du har det.

Link to post
Share on other sites

Nr. 4 er vel den som brukes til å tappe av sjøvannet i nr. 3 ja. Men det er umulig å se om det er noe lite hull i bunnen av selve kassen nr 1. på dette bildet. Det er derfor du må kjenne eller se etter. Hvis det er antydning til litt olje på motor som er blåst litt utover, under intercooler tipper jeg du har et slikt hull for det er nesten alltid litt olje i luftdelen av intercooleren.

Og det er altså i dette hullet sjøvann vil komme ut om kjøleren ikke er tett lengre.

Link to post
Share on other sites

Nei, det forhindrer nok ikke vannet å komme inn i motor, for når turbo er i gang er det nokså vindfullt inne der. Men drypper det vann eller olje når motor går er det tegn på lekkasje. Olje er jo ikke så farlig, og litt kan det komme fra turbo, men sjøvann er adskillig verre. Men ikke glem det Windy nevnte her for det er nok mer enn ladeluftkjøler som bør sjekkes. Impeller hadde jeg byttet uansett for går den i biter er det vanskelig å få bitene ut av veksler. Sikkert andre ting også, så en motorkyndig skulle vært med deg før oppstart.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gjort dette slik:

1 demontert toppdeksler, rotert motoren for hånd for å sjekke at vippetøyet og ventilene beveger seg som det skal.

2 tappet kjøleveske og spylt gjennom med vann for å få ut mest mulig dritt. Så fylt kjølesystemet med bare vann i første omgang.

3 tatt ut impeller

4 kjørt motoren på starteren med stoppsolioniden innkoblet for å få olje runt i motoren

5 startet motoren uten sjøvannkjøling. Pass på kjøling av eksosslange, men denne vil tåle at motoren går noen minutter på tomgang.

6 når du har konstatert at motoren starter kan du begynne å bringe den tilbake til normal stand igjen.

 

Sjøvannskjølingen kan trykktestes med luft (nb ikke veldig høyt trykk) dersom slangene på hver ende av systemet blendes. Ny impeller, rens ferskvannsiden og fyll ny kjøleveske, nytt luftfilter, nye dieselfiltre og ny olje og oljefilter. Og bytte olje og evnt filter på gear eller drev alt etter hva båten er utstyrt med. Da burde motoren være klar til bruk.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd og svar hegra og brigg!

 

2. Kan jeg spyle med hageslangen inn i slangen som går mellom ekspansjonstank og vannpumpe f.eks. Ekspansjonstanken er tatt av, for den er defekt (knekt stuss som man fester slangen, fra vannpumpe til ekspansjonstank)

 

3. Dette er for å sikkre at den ikke går til f... når jeg starter?

 

4. Holde stoppknappen inne? Nok i 10 sekunder?

 

5. Mener du bare at jeg bør følge med på den ikke blir for varm, eller at jeg bør kjøle den manuelt f.eks.

 

6. Det du nevner under  dette punktet, var det jeg planla og gjøre. Ville bare, som dine punkt tilsier sørge for at motoren starter før jeg legger mer penger i den. Skal være en motorkyndig sammen med meg før vi starter, uannsett greit å få input fra andre hold.

Redigert av merik82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har da hatt av toppdekselet, alt beveger på seg sporadisk, som det vel skal.

Tenkte rengjøre ferskvannsdelen og sjøvannsdelen. Har tatt ut impeller, tenkte sette en slange på inntaket til sjøvannspumpe? Forhåpentligvis bli kvitt en del av den potensielle dritten som ligger der inne. 

Kommer det ut biter av rusten metall bør jeg kanskje avente med å starte, før jeg vet intercooler er tett. Eller selvfølgelig gjøre som brigg sier, starte uten sjøvannskjøling. Noe jeg mest sannsynelig gjør. Er for øyeblikket uten startmotor, men så fort denne innfinner seg der den skal, så er alt klart for prøvekjøring:)

Redigert av merik82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

merik82 : Tenkte rengjøre ferskvannsdelen og sjøvannsdelen

 

Husker ikke helt hvordan sjøvannet går ut i eksosen på motoren din. Bare forsikre deg om at ikke spylevannet kan komme inn i eksosventilene når du spyler med slange. Når motor ikke er i gang er det ingen eksos som blåser vannet ut. Det sikreste er å ta sjøvannslangen av eksosbendet eller turboen så er du sikker på at spylevannet ikke kommer inn i manefoil og ventiler.

Her er en tråd med rensing av kjøling : https://baatplassen.no/i/topic/121845-tamd-41b-g%C3%A5r-litt-for-varm/page-2?

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Pakningen mellom manifold-turbo er defekt. Ikke den store metall pakningen, men de 2 små som er til kjølevannet. Så planen var og kobble av turbo og bend. Om jeg ikke tar veldig feil, så skal jeg kunne spyle igjenom saltvannssystemet, uten fare for å ødelegge noe? Takk for tips:)

Redigert av merik82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...